واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲

راز ناآرامی های افغانستان

«راز ناآرامی های افغانستان» عنوان یادداشت روز امروز -یکشنبه-به قلم «قاسم غفوری» است که در آن می خوانیم: افغانستان در طی هفته های اخیر با موجی از ناآرامی ها همراه شده که ده ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است. منابع خبری از تشدید حملات طالبان خبر داده و بر تشدید این حملات نیز تاکید کرده اند. همزمان با انتشار این اخبار، افغانستان شاهد یک تحول مهم بوده و آن خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور است.
تدبیر24:بر اساس مصوبات ناتو، نیروهای این پیمان باید تا اواخر سال 2014 از افغانستان خارج می شدند. جالب توجه آنکه این خروج بدون هیچ مراسم رسمی و به دور از حضور رسانه ها انجام شد که نشانگر عمق ناتوانی ناتو در افغانستان است. آنچه محافل رسانه ای و سیاسی غرب در باب ناآرامی های اخیر افغانستان مطرح می سازند آن است که خروج نیروهای غربی زمینه ساز این بحران ها گردیده لذا حضور بلند مدت غرب بر اساس توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن امری ضروری است. این ادعا در حالی مطرح می شود که در باب 13 سال حضور اشغالگران در افغانستان دو نکته مهم مطرح است.

نخست آنکه آمریکا و ناتو در طول 13 سال ادعای مقابله با طالبان را سر می دادند و بر این ادعا بودند که با مهار طالبان امنیت را به افغانستان اهدا می کنند. آنها با این ادعا حتی پذیرنده تاسیس دفتر طالبان در قطر شدند.

دوم آنکه از محورهای ماموریت و وظایف نیروهای خارجی را تقویت و آموزش ارتش افغانستان تشکیل می داد. آنچه اکنون زمینه ساز ناامنی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان گردیده را حملات طالبان و ضعف ارتش افغانستان تشکیل می دهد.

به عبارتی می توان گفت که تشدید بحران ناامنی در افغانستان نشان می دهد که اولا نیروهای آمریکایی و ناتو در طول 13 سال اقدامی موثر در مبارزه با طالبان صورت نداده اند و ادعاهای آنها در این زمینه صرفا فریب افکار عمومی بوده است.

ثانیا، ضعف ارتش افغانستان به معنای آن است که غرب اقدامی برای تسلیح و آموزش نیروهای این کشور نداشته است. با توجه به اینکه ناتو و آمریکا بر این ادعایند که برنامه آنها برای حضور 10 ساله در افغانستان برای آموزش نیروهای ارتش می باشد می توان گفت که آنها در طول 13 سال به عمد از آموزش و تسلیح ارتش افغانستان خودداری کرده اند تا بهانه ای باشد برای ادامه حضور آنها در این کشور.

با توجه به این شرایط، این نتیجه حاصل می شود که عامل بحران های کنونی افغانستان نه خروج نیروهای خارجی بلکه 13 سال دروغ پردازی آنها در باب مبارزه با طالبان و تسلیح ارتش افغانستان است. کارنامه 13 سال اشغال این کشور نشان می دهد که حضور بیگانگان هیچ دستاوردی برای این کشور ندارد و ادامه حضور آنها جز تشدید و استمرار ناآرامی حاصلی برای افغان ها نخواهد داشت چنانکه 13 سال حضور نیروهای خارجی هیچ دستاوردی به همراه نداشته است.

منبع: سیاست روز


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: