واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۴۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸

بی انگیزه شدن قالیبافان زنجان

زنجان-فرش دستباف در استان زنجان همواره به عنوان یکی ازمهم ترین اقلام صادراتی محسوب می شد و نقش مهمی در درآمدزایی داشت ولی اکنون برای رفع چالش هایش نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.
تدبیر24: وجود 30 هزار بافنده فرش و تابلو فرش در استان زنجان افقی روشن در زمینه تولید کمی و کیفی فرش دارد ولی نبود شرایط مطلوب در این زمینه موجب شده فعالان این صنعت همواره در مقاطع زمانی متفاوت با چالش هایی مواجه شوند.

امروز  توجه و تکیه به صادرات غیر نفتی به عنوان یک امر مهم در راستای توسعه اقتصادی جوامع محسوب می شود به گونه ای که جوامع خروج از اقتصاد تک محصولی را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار داده اند. در این میان هنر و صنعت فرش دستباف به عنوان کلید اساسی و تاثیرگذار می تواند نقش اساسی در توسعه و خروج از اقتصاد تک قطبی در جامعه ایران داشته باشد.

در حالی زنجان به عنوان یکی از استان های مهم در زمینه تولید فرش دستباف محسوب می شود که تنها با نگاهی گذرا به نام استانهای صادر کننده فرش جای خالی صادرات فرش زنجان را نشان می دهددر حالی که استان زنجان به عنوان یکی از استان های مهم در زمینه تولید فرش دستباف در ایران محسوب می شود ولی تنها نگاهی گذرا به نام استانهای صادر کننده فرش دستباف جای خالی صادرات فرش زنجان را نشان می دهد.

دارهای قالی که در کارگاها و خانه های مناطق مختلف استان زنجان ایجاد شده همه دارهایی هستند برای دیگران، به نام زنجان ولی به کام سایر استانها، سفارش دهندگانی که از سایر استانها هنر دست هنرمندان زنجانی را به بهای ناچیز خریداری می کنند و با نام استان دیگر به خارج از ایران صادر می کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اذعان به اینکه فرش استان زنجان به نام سایر استانها صادر می شود گفت: متاسفانه صادرات فرش زنجان به نام استانهای دیگر از گمرکات استانها صادر می شود و این عامل صنعت فرش زنجان را با مشکل مواجه کرده است.

محسن جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در حال حاضر مهم ترین چالش و مشکل بحث فرش، بحث عدم فروش فرش در استان زنجان است و این امر به دلیل کاهش صادرات فرش کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: متاسفانه فرش زنجان به نام استانهای دیگر از گمرکات استانها صادر می شود و این امر باعث شده که صادرات فرش تنها در داخل فروش داشته باشد و برای خارج از کشور صادرات نداریم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با توجه به اینکه قیمت خرید پایین است تولید کننده دیگر تمایلی برای تولید فرش ندارد و فروش ارزان فرش باعث می شود تولید کم شد و آن به تبع درآمدزایی و اقتصاد این بخش پائین بیاید.

جعفری افزود: سالانه 250 هزار متر مربع انواع فرش پشمی، ابرایشمی، تابلو فرش در اندازه های مختلف و عمدتا با طرحهای ماهی افشار، قلتوق، بید گینه، طرح های سنتی مناطق روستایی، فرش ابرایشم شاه عباس، اسلیمی، گل افشان در استان زنجان تولید می شود همچنین تابلو فرش منظره، چهره و آیات قرآنی در استان بافته می شود.

فرش دستباف

وی افزود: استان زنجان در تولید فرش و وجود فرشبافان بالقوه ماهر و بالفعل در کل مناطق شهری و روستایی و تولید فرش دستباف در مناطق روستایی و شهری در دو سبک فرش های روستایی و شهری بسیار معروف است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت استان زنجان تاکید کرد: تولید فرش دستباف فانتزی، ابرایشم و تابلو فرش با کیفیت قابل توجهی در استان زنجان وجود دارد به نحوی که از نظر فرش ابرایشم از نظر کیفیت هم تراز استان قم بوده است.

جعفری افزود: تولید کنندگان فرش با تجربه و ماهر، فعالان و تجار مرتبط با فرش دستباف، چله کش و چله دوان، رفوگر، رنگرز و توزیع کنندگان مواد اولیه، فروشندگان فرش های دستباف در بازار سنتی زنجان در بازار فرش زنجان فعالیت می کنند.

جعفری به اقدامات و حمایت دولت از صنعت فرش اشاره کرد و گفت: دولت در راستای حمایت از فرشبافان و در راستای آموزش اعتبار لازم را در قالب طرح اشتغال و تخصیص اعتبار و تربیت آموزش ناظرین فرش دستباف به منظور افزایش نظارت بر کیفیت تولید را در دستور کاری خود دارد.

وی افزود: تخصیص اعتبار برای برگزاری جشنواره های فرش، تامین اعتبار برای تامین بخشی از هزینه های غرفه های شرکت کنندگان در نمایشگاههای فرش دستباف کشورهای هدف که 36 کشور است و اعتباربرای اعزام و پذیرش هیئت های تجاری در حوزه فرش دستباف و تامین اعتبار سهم 20 درصدی دولت برای اجرای بیمه شدگان قالیبافی است.

رئیس اداره سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه در سالجاری به دلیل محدودیت مالی دولت اجرای قانوی بیمه قالیبافان با مشکل مواجه بوده است گفت: در این راستا سازمان متقاضی جدید برای بیمه قبول نمی کند.

جعفری یاد آورشد: تامین اعتبار برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با کار مزد 4 درصد برای تولید کنندگان فرش دستباف در قالب طرح های پشتیبانی مشاغل خانگی از محل اعتبارات صندوق مهر امام رضا است.

عمده مشکل فرش دستباف رواج مصرف مواد اولیه بی کفیت در سالهای اخیر و به خصوص نخ پشم حاصل از پشم دباغی شده در فرش پشمی است

وی افزود: عمده مشکل فرش دستباف رواج مصرف مواد اولیه بی کفیت در سالهای اخیر و به خصوص نخ پشم حاصل از پشم دباغی شده در فرش پشمی است.

وی گفت: متاسفانه 30 الی 40 درصد فرش های دستباف با مواد اولیه بی کیفیت تولید می شود و همچنین تعطیلی واحدهای تولیدی مواد اولیه نخ پشم در سالهای اخیرکه موجب وابستگی استان در تامین مواد اولیه به سایر استانها شده است.  

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: تعطیلی کارخانه های رنگرزی تولید فرش را با مشکل مواجه کرده است.

الگوگیری طرح و نقش از استانهای دیگر

جعفری یاد آورشد: رنگ عرضه شده توسط سایر کار خانجات، وابستگی استان واستفاده از نقش سایر استانها از جمله قم، اصفهان و آذبایچان شرقی فرش ابرایشمی و الگو گیری طرح از استانهای دیگر از مهمترین مشکلات تولید فرش در استان است.

وی در ادامه افزود: تغییر عمل تجار و صادر کنندگان بومی استان به دلیل مشکلات عدیده فرش صادرات دستباف در سالهای اخیر و همچنین تحریم که باعث کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فرش دستباف  و محدودیت منابع و حمایت دولت تولیدات فرش در استان راکمرنگ کرده است.

رئیس اداره سازمان صنعت، معدن وتجارت استان زنجان گفت: توجه جدی به تولید مواد اولیه، و جلوگیری از تولید و عرضه مواد اولیه بی کیفیت و افزایش کمک بالاعوض به دولت برای حضور تولید کنندگان وتجار در نمایشگاهای یبن المللی خارج از کشورو تخصیص اعتبار برای ایجاد وافزایش مجتمع های متمرکز قالی بافی در قالب کمکهای بلاعوض و اصلاح نقشه های بومی استان و ترویج تولیدات و اصلاح نقش ها در فرش باعث می شود که تولیدات فرش استان توسعه پیدا کند.

جعفری با اشاره به اینکه صادرات فرش درکشور درسالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته افزود: به تبع در استان هم صادرات فرش افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه قالی بافان استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود 60 الی 50 هزار بافنده فرش در استان زنجان خبر داد و افزود: در این راستا تنها 30 هزار نفر از این قالیبافان فعال هستند.

 علی نجفلو به مشکلات تولید فرش در استان زنجان اشاره کرد و افزود: واحدهای تولیدی در تولید مواد اولیه نیاز به تسهیلات دارد که کارگاههایی که تولید فرش متمرکز هستند با قانون ما مطابق نیستند.

وی افزود: در استان 100 واحد تولیدی فرش وجود دارد که وام 10 میلیونی تومانی 5 ساله به آنها پرداخت شده است.

سازمان تامین اجتماعی یک جانبه گرایی می کنندچرا که ما قالی بافی داریم که 5 سال برای تولید فرش زحمت کشیده و بعد از پایان کار یک ماه استراحت می کند و سازمان تامین اجتماعی در نظارت و بازرسی خود بیمه آنها را لغو می کند

رئیس اتحادیه قالی بافان استان زنجان گفت: متاسفانه  سازمان تامین اجتماعی  در زمینه بیمه قالیبافان در استان زنجان برخورد ندارد و بیمه قالیبافان را به علت فاصله زمانی استراحت آنها در زمان اتمام بافت فرش و آغاز بافت فرش جدید لغو می کند.  

نجفلو با اشاره به اینکه بازرسی و نظارت صلاح نیست گفت: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی یک جانبه گرایی می کنندچرا که ما قالی بافی داریم که 5 سال برای تولید فرش زحمت کشیده و بعد از پایان کار یک ماه استراحت می کند و سازمان تامین اجتماعی در نظارت و بازرسی خود بیمه آنها را لغو می کند.

وی تصریح کرد:ما در استان 30 هزار بافنده داریم که از این تعداد تنها 14 هزار نفر بیمه هستند تامین اجتماعی هستند.

زنجان تنها نظارت و بازرسی از دار قالی ها را دارد

رئیس اتحادیه قالی بافان زنجان با اشاره به اینکه هیچ استانی نظارت و بازرسی از دار قالی ها را ندارد، گفت: باید تامین اجتماعی با اخلاق و منصفانه نظارت و بازرسی را انجام بدهد در حالی که استانهای دیگر به اندازه زنجان قالی باف ندارند ولی در این استان در حق قالیبافان ظلم می شود.

فرش بافی

نجفلو افزود: قالی بافی که 30 سال در عرضه صنعت فرش فعالیت داشته و با چند روز استراحت به خاطر نظارت سازمان تامین اجتماعی بیمه اش قطع می شود چرا که در آینده ما با مشکل اجتماعی برخورد می کنیم و تبعاتش را در جامعه خواهیم دید.

رئیس اتحادیه فرش بافان استان با بیان اینکه مشوق لازم در زمینه تولید فرش در زنجان برای فرش وجود ندارد گفت: از مسئولین می خواهیم زمینی را در اختیار قرار دهد تا ارگانهای متمرکز در حوزه تولید فرش ایجاد کنیم.

نجلفو افزود: در سفرهای استانی رئیس جمهور در دولت دهم  ونهم به استان مقرر شد که مجتمع تعاونی برای فرش اختصاص یابد ولی بعد از چندین سال این مهم اجرایی نشده است.

وی گفت: استان زنجان 7 الی 8 درصد فرش کشور را تولید می کند ولی تولیدات فرش زنجان از گمرک استانهای دیگر صادر می شود.

رئیس اتحادیه قالی بافان زنجان افزود: این امر باعث شده که ما ارزیایی خوبی از صادرات فرش استان نداشته باشیم.

بی شک صنعت فرش استان زنجان می تواند در صورت رفع موانع و چالش های موجود در روند توسعه خود قرار گرفته و رشد یابد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: