واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۴۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹

پایان حیات سیاسی نتانیاهو

هر چند اختلاف احزاب بر سر مسایل اقتصادی و اجتماعی از جمله بودجه کل و بودجه پیشنهادی برای ارتش، مالیات، مسایل مربوط به آموزش، بهداشت و مسکن موجب تضعیف کابینه رژیم صهیونیستی شده ، اما عامل مهمتر، ناتوانی در تأمین امنیت شهرک نشینان و نتایج حاصل از حمله وحشیانه اخیر به غزه است .
تدبیر24: پایان حیات سیاسی نتانیاهو
در حالی که غزه پنجاه و یک روز، با وجود خسارتهای فراوان جانی و مالی مقاومت کرد ، شهرک نشینان در قلب تل آویو در تیررس حملات موشکی مقاومت قرار داشتند. هرچند سران اسراییل هدف از حمله به غزه را نابودی تسلیحات و تخریب تونلهای مقاومت اعلام کردند، اما این نیروهای مقاومت بودند که به مواضع نظامی دشمن نفوذ کرده وموجب شکست دشمن شدند، تا جایی که صدها هزار شهرک نشین پا به فرار گذاشته و تعداد زیادی نیز عازم پناهگاه ها شدند و به این ترتیب بر افسانه شکست ناپذیری ارتش اسراییل خط بطلان کشیده شد، زیرا ده ها سرباز اسراییلی کشته و مجروح شده و عده ای نیز به اسارت گرفته شدند.

علاوه بر این، نه تنها زیرساختهای اقتصادی و مالی رژیم اشغالگر تخریب شد، بلکه توهم امنیت و رفاه موعود برای شهرک نشینان نیزاز بین رفت. از سوی دیگر، شهرک نشینان در کفرکنا و حیفا تا الخلیل و بیت لحم و حتی قدس اشغالی با نتایج حاصل از اشغالگری و نژادپرستی مواجه شده و به کابوس ترس دایمی از نیروهای مقاومت گرفتار شدند، زیرا مقاومت در برخورد با اسراییلی ها متناسب با شرایط هر منطقه عمل می کند.

در واقع نسل جدید مقاومت فلسطین با توسل به اقدامهای ابتکاری به دنبال این است که تلفات بیشتری در صف دشمن ایجاد کند، بنابراین روشن است که نیروهای ارتش اسراییل همان طور که در شکست مقاومت ناکام ماندند، از ترور و سرکوب و کشتار به دست نیروهای شاباک و یگانهای ویژه نیز به نتیجه نخواهند رسید و به همین دلیل است که اسراییل در سطح نظامی، امنیتی و اطلاعاتی از ردیابی گروه ها و یا افراد شهادت طلبانه ناکام ماند و همین وضعیت به یکی از عوامل فروپاشی کابینه ائتلافی تبدیل شد.

نتانیاهو پس از کودتا علیه متحدان خود در کابینه، به منظور بررسی بحران شدید و تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، تشکیل جلسه داد.به دنبال آن، کنست پیش نویس قانون منحل شدن خود و تعیین زمان برگزاری انتخابات آینده را تصویب و لازم الاجرا بودن آن را اعلام کرد.

در پی این تحولات، نتانیاهو از تشکیل کابینه ائتلافی جدید ناامید نبود و حمله انتخاباتی خود را آغاز کرد و برای دستیابی به ریاست حزب لیکود، حمله هوایی به چند موضع در دمشق را آغاز نمود. نتانیاهو کوشید با این اقدامها ناکامی در تحقق اهداف مورد نظر در غزه را جبران کند و بر شکستهای پی در پی برای مهار تحرکات مردمی در قدس و کرانه باختری سرپوش بگذارد. وی می خواست از این طریق به همه کسانی که با بحران سوریه در ارتباط هستند، پیام روشنی بدهد مبنی بر اینکه می تواند بازی در خاورمیانه را عملاً و بویژه در لبنان و سوریه دوباره شروع کند، ولی در تشکیل ائتلاف جایگزین ناکام ماند، از همین رو همزمان با آغاز حملات و تبلیغات انتخاباتی، به گزینه به آتش کشیدن خاورمیانه متوسل شد.

بنابر نظرسنجی ها، کرسی ائتلاف حزب کار و جنبش که از آن با عنوان چپگرای میانه رو یاد می شود، درپارلمان آینده بیش از کرسی های حزب لیکود خواهد بود. جنبشهای ملی فلسطین و گروه ها و احزاب مختلف باید سطح آمادگی خود برای روبه رو شدن با آینده را افزایش و راهبرد مقاومت را بر اساس وحدت ملی واقعی شکل داده و برنامه سیاسی و مبارزه جویانه را در پیش بگیرند، زیرا امید به بازگشت به مذاکرات از بین رفته و برای همیشه به سیاست انتظار و هماهنگی و تفاهم با دشمن پایان دهند. آنان باید چارچوب سیاسی و اجتماعی و نیز اداری مناسبی را برای مقابله با حملات شهرک نشینان و تجاوزهای فاشیسمی هر روزه آنان علیه شهروندان عرب و دارایی ها و مقدساتشان در پیش بگیرند.

«بنیامین نتانیاهو» با بر هم زدن ائتلافی که باعث نخست وزیری اش شده بود، مرتکب خودکشی سیاسی شده و دیگر فرصتی برای بازگشت به این منصب ندارد.از طرف دیگر با مطرح شدن بحث کرانه باختری و حمایت برخی پارلمانهای اروپایی از استقلال فلسطین، رژیم اسراییل در تنگنای بیشتری قرار می گیرد.

منبع: قدس


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: