واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴

ديداري با خاتمي در روزي نيمه برفي

پنجشنبه گذشته، قبل از ظهر با جمعي از فعالان سياسي اصلاح طلب خوزستان با جناب آقاي سيدمحمد خاتمي ديداري صميمي داشتيم. بروبچه هاي اصلاح طلب عرب خوزستان ديروز هم ملاقاتي با آقاي هاشمي داشتند.
تدبیر24: درخواست ملاقاتشان براي هفته دفاع مقدس بود که به دليل درخواست هاي زياد ملاقات با هاشمي- که مجموع آنها بنا به گفته مسوول وقت هاي ايشان، بالغ بر هزارو٥٠٠ ملاقات موافقت شده، مي شوند! -در هفته وحدت ممکن شد! در اين دوجلسه سخن فعالان اصلاح طلب عرب خوزستان با توجه به خدمات مردم عرب خوزستان در جنگ و حتي در جنگ با داعش که شهدايي هم تقديم کرده اند، تقدم قومي بر قوم ديگر نبود که اين حرف ها با انقلاب به ورطه فراموشي سپرده شد. سخن دوستان اين بود که نظام بايد از ظرفيت همه اقوام يکسان استفاده کند و متاسفانه اکنون در استان اين گونه نيست.
حق هم با آنها بوده و هست. جلسه با ورود جناب خاتمي آغاز شد. پنج نفر از حاضران به بيان ديدگاه هاي خود و به مسايل استان و کشور پرداختند. از نگراني هايشان گفتند و از اينکه سياست در اولويت قرارداشتن سياست خارجي براي رييس جمهوري نبايد موجب فراموشي مسايل مهمي در داخل، از جمله احزاب و توجه به توسعه و... بشود. خاتمي درابتداي صحبت خود با تاکيد بر اينکه ما نبايد فراموش کنيم انقلاب ما، انقلابي فقط ايراني نيست بلکه اسلامي هم هست، روايتي از رسول خدا(ص) خواند و گفت اسلامي که من مي بينم در آن هيچ گونه تمايز قومي و نژادي نيست. سپس متن عربي اين روايت از رسول خدا -که درود خدا بر و او آل پاک او باد- را خواند: هيچ عربي بر عجم- غيرعرب- و هيچ سفيدي بر سياهي برتري و فضلي جز در تقوا ندارد و در ادامه فرمان علي(ع) به مالک اشتر- که قرار بود استاندار مصر بشود و با دسيسه معاويه در بين راه مسموم شد و به مصر نرسيد- را روايت کرد: اي مالک مردم دو دسته اند: يا برادر ديني تواند يا نظير تواند در خلقت و لذا بايد با آنها با عدالت رفتار کني. با تاکيد مي گفت: اگر کسي در جمهوري اسلامي ما، هم دين ما مسلمان ها هم نباشد به خاطر شهروند بودنش، حقي مشابه ساير مسلمان ها بر حاکميت و حکومت داشته و دارد.
خاتمي سپس به مطلب مهمي اشاره کرد و گفت: «من نمي دانم داعش ساخته دست غربي هاست يا نه ولي آنها به خوبي دارند از رفتار غلط اين گروه نهايت استفاده را مي برند و با نشان دادن رفتار زشت شان به دنيا مي گويند ببينيد، اسلام همين است» ايشان در آخر حرف اصلي خود را زد و گفت جمهوري اسلامي باطل السحر اين تلاش هاست. اگر جمهوري اسلامي خوب محقق بشود، تمام اين رويه ها را باطل مي کند. خاتمي که حرف مي زد، به تابلويي که به ديوار اتاق ملاقات وي نصب شده بود نيم نگاهي کردم که با خط زيبايي بر آن نوشته شده بود: «خاموشي آيين چراغ نيست!» با خود انديشيدم که مراد از اين عبارت زيبا خود اين آقا سيد است... . سخن مهم ديگر خاتمي درباره مفهوم هويت بود. او با لحن موکدي مي گفت: بايد واقعيت ها را پذيرفت اما در درون يک هويت، هويت ها بايد متداخل باشند نه متقابل. مي گفت: در دايره اي به نام ايران همه ما باهم هستيم و در محدوده ايران دور همديگر جمع شده ايم. سخن ديگر خاتمي درباره توسعه بود مي گفت: ايران وقتي در دنيا سربلند است که مدام درحال توسعه و پيشرفت باشد نه اينکه روزبه روز فقير و عقب مانده باشد و افزود: البته توسعه توام با عدالت هاي همه جانبه عدالت سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، جنسي قومي و حتي در عرصه دسترسي به اطلاعات. در انتها حرف قشنگي زد و گفت اگر اين عدالت ها محقق شود، خود بهترين رويه و شيوه صدور انقلاب اسلامي ماست. بخش پاياني سخنان خاتمي مربوط به نقش بي نظير خوزستاني ها در جنگ بود. سخن که مي گفت از پنجره اتاق به بيرون نگريستم. برف ملايمي مي باريد و چه صحنه زيبايي بود.
اولين برفي است که امسال در تهران مي بينم البته از پشت شيشه پنجره! مي گفت: خوزستان قلب موجوديت و حيات ايران است. مي گفت: در بعد اقتصادي قلب اقتصاد ما در خوزستان مي تپد. وي با طرح سوالي پرسيد چرا صدام خوزستان را هدف حمله خود قرار داد؟ براي اينکه به جايگاه مهم آن در اقتصاد کشور آگاه بود. با تاثر مي گفت در خوزستاني که آن همه رودخانه و آب وجود دارد و ٩ميلياردمترمکعب آب هاي کشور ما به خليج فارس مي ريزد، اين خيلي بد است که در بعضي شهرها و روستاهاي خوزستان ما مردم آب خوردن نداشته باشند. صحبت که مي کرد يکي از اعضاي دفترش وارد شد و گفت چنددقيقه ديگر اذان است. با شوخي گفت چشم ولي هنوز که اذان نشده. چندجمله گفت و با دعايي به صحبت خود خاتمه داد. آقاي رمضاني مسوول دفتر چندسجاده آورد. دو،سه صف بسته شد. وقتي سيد اقامه مي گفت ياد اين خاطره افتادم که او هشت سال مدام هرروز در دفترش در رياست جمهوري نماز جماعت ظهر و عصر مي خواند ولي حتي يک بار به صداوسيما که مي خواست به درخواست ستاد اقامه نماز و شخص آقاي قرائتي از مراسم نمازجماعت وي فيلمي تهيه و پخش کند، اجازه تصوير برداري نداد.... ايمان و عمل صالح خاتمي است که وي را اين همه محبوب مردم کرده است.

منبع : روزنامه اعتماد
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: