واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۵۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵

"حلقه انحرافی" هر روز تنهاتر از دیروز!

اما در حالی که به نظر می‌رسد تدارکات برای بازگشت احمدی نژادی‌ها به عرصه سیاست توسط حلقه یاران محمود احمدی‌نژاد در جریان است، اعلام برائت‌ها از رئیس دولت دهم نیز شدت گرفته است.اعلام برائت‌هایی که از‌‌ همان روزهای پایانی حیات دولت دهم آغاز شده بود و حالا حتی به آیت الله علم الهدی هم رسیده است.
تدبیر24: زمزمه‌های بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت سیاسی این روز‌ها با نزدیک شدن انتخابات مجلس نهم بیشتر و بیشتر به گوش می‌رسد. در واقع می‌توان گفت، مدتی است که شایعه بازگشت محمود احمدی‌نژاد به سیاست ورد زبان هااست و بسیاری از سیاسیون تنها راه بازگشت احمدی‌نژاد ویارانش به حلقه سیاست را انتخابات مجلس دهم می‌دانند.

هنوز از یاد‌ها نرفته است که در اسفندماه سال گذشته، در حاشیه مراسم بزرگداشت آیت‌الله ابطحی در دانشگاه امام صادق (ع)، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که «آیا صحت دارد که وزرای دولت شما در حال آماده شدن برای حضور انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی هستند؟» پاسخ داد: من سخنگوی خودم هستم و سخنگوی دیگران نیستم. و همچنین در پاسخ به این پرسش که «چرا سکوت خود را نمی‌شکنید؟» گفت: سکوت کجا بوده است؟ شما سکوت را به من نشان بدهید تا آن را بشکنم، اما جواب‌های دو پهلوی او باعث نشد تا شایعات درباره احتمال حضور او و حلقه یارانش در انتخابات دهم مجلس از بین برود.

این در حالی بود که  خط خبری‌ای که از ابتدای سال ۹۳ با عنوان احتمال نامزدی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس دهم، آغاز شده بود تا آنجا پیش رفت که برخی رسانه‌های نزدیک به جریان فکری دولت قبل در روزهای گذشته از نامزدی برخی دیگر از اعضای آن دولت در انتخابات آتی خبر دادند.

اما در حالی که به نظر می‌رسد تدارکات برای بازگشت احمدی نژادی‌ها به عرصه سیاست توسط حلقه یاران محمود احمدی‌نژاد در جریان است، اعلام برائت‌ها از رئیس دولت دهم نیز شدت گرفته است. اعلام برائت‌هایی که از‌‌ همان روزهای پایانی حیات دولت دهم آغاز شده بود و حالا حتی به آیت الله علم الهدی هم رسیده است.

حالا اما با گذشت بیش از یکسال و نیم از آغاز دولت یازدهم و پایان دو دولت احمدی‌نژاد، هنوز این اعلام برائت‌ها به شیوه‌های مختلف ادامه دارد. به عنوان مثال، محمدرضا باهنر، نماینده مجلس که در ابتدا از حامیان رئیس‌جمهور نهم بود، در ۵ آبان سال جاری گفت: «ما هنوز کشف نکرده‌ایم که احمدی‌نژاد چه نوع اصولگرایی را قبول داشت».

۱۸بهمن سال گذشته نیز حجت‌الاسلام نبویان از حمایت از محمود احمدی‌نژاد اعلام برائت کرد وگفت: «بنده برای حمایت از احمدی‌نژاد و همراهی وی در سال ۸۴ عذرخواهی می‌کنم، چراکه وی را به‌طور کامل نمی‌شناختم».

حالا هم به تازگی آیت الله علم الهدی و حداد عادل نسبت به وحدت اصولگرایان با محمود احمد‌نژاد واکنش نشان داد. آیت الله علم الهدی ، که همواره از حامیان جدی محمود احمدی نژاد بود، در حاشیه همگرایی اصولگرایان در ارزیابی وحدت اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد گفته: آقای احمدی‌نژاد یک نفری بود که عوضی رفت، مرد و تمام شد. احمدی‌نژاد جریان نیست. او مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد با توجه به جدی‌تر شدن حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس، باز هم ریزش یاران او ادامه دار شده است. ریزشی که باعث شده احمدی نژادی‌ها آنقدر تنها بمانند که نه میان اصلاح طلبان جایی داشته باشند و نه اصولگرایان . در واقع می توان گفت به همین دلیل است که آن‌ها به هر ریسمانی حتی ریسمان دانشگاه ایرانیان به عنوان پایگاهی برای رسیدن به مقصود چنگ می‌زنند.پایگاهی نه چندان مستحکم برای بازنشر عقاید برای نسل جوان و دانشگاهی که نشان داده اند از مخالفان درجه یک تفکر نزدیکان رئیس دولت دهم هستند.

شاید حالا محمود احمدی نژاد به این نتیجه رسیده باشد که همراهی با اسفندیار رحیم مشایی و  از خود خواندن او چه تبعاتی برای حلقه یارانش به همراه داشته است. هر چند که به نظر نمی رسد رئیس دولت دهم و یاران گرمابه و گلستانش از همراهی با اسفندیار جنجالی، احساس ندامت و پشیمانی داشته باشند و محمود احمدی نژاد در شرایط و زمان های مختلف نشان داده که هرگز و به هیچ قیمتی از رفیق شفیق خود  نمی گذرد. حتی به قیمت تنها ماندن.

حالا باید منتظر ماند و دید، با نزدیک شدن انتخابات مجلس دهم که طرفداران محمود احمدی نژاد از آن به عنوان بازگشت مجدد حلقه یاران دولت دهم یاد می کنند، یاران محمود احمدی نژاد چه استراتژِیی با توجه به شدت گرفتن اعلام برائت ها ، نداشتن پایگاه میان طیف های مختلف سیاسی  و نداشتن پایگاه مردمی اتخاذ خواهند کرد که راه دشوار برگشتن آنها به عرصه سیاسی را کمی هموار کند و از ناممکن ها ممکن بسازد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: