واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴

استفاده از ماهواره همچنان ممنوع است

معاون اجتماعی ناجا روز گذشته درباره احتمال تغییراتی در قانون استفاده عمومی از ماهواره گفت: قانون ممنوعیت ماهواره هیچ تفاوتی نکرده است
تدبیر24 : معاون اجتماعی ناجا روز گذشته درباره احتمال تغییراتی در قانون استفاده عمومی از ماهواره گفت: قانون ممنوعیت ماهواره هیچ تفاوتی نکرده است. رئیس‌جمهور ایران در سفر اخیرش به نیویورک در انجمن آسیا و اندیشکده شورای روابط خارجی نیویورک در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت ماهواره در ایران گفته بود: «در ایران همه ماهواره دارند. حتی در پشت‌‌بام خانه‌های روستاییان هم ماهواره موجود است».

اما سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی ناجا در پاسخ به آرمان هر نوع تغییر قانون درباره ممنوعیت ماهواره را رد کرد. او افزود: قانون قبلی کما‌فی‌السابق وجود دارد.

احتمال تعدیل رفتار ناجا نسبت به جمع‌آوری ماهواره‌ها

او اما به برخورد نرم و معتدل ماموران نیروی انتظامی که اخیرا انجام شده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: ممکن است برخورد‌های ناجا تغییر کرده و معتدل شده باشد اما ما دنبال این هستیم که مسائل اجتماعی را به‌صورت اجتماعی حل کنیم. حتی می‌خواهیم مسائل انتظامی را هم این‌گونه برطرف کنیم. او همچنین در پاسخ به سوالی درباره پارازیت‌های ماهواره‌ها توضیح داد: ما نمی‌دانیم روی ماهواره‌ها اصلاً پارازیت هست یا نه. اگر هم پارازیتی باشد نیروی انتظامی آن را نمی‌فرستد. منتظرالمهدی همچنین درواکنش به سوال خبرنگاری درباره برخورد ناجا با افرادی که در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور در بازگشت از سفر نیویورک، کفش پرتاب کرده بودند، گفت: برای دستگیری آنها باید دنبال افرادی می‌گشتیم که کفش به پا نداشتند. او از دستگیری دو نفر از این افراد خبر داد و افزود: ناجا آنها را دستگیر نکرده است اما موضوعشان درحال بررسی است.

آیا ماموریت پلیس در حوزه حجاب کمتر می‌شود؟

منتظرالمهدی همچنین درباره دستور رئیس‌جمهور به وزارت کشور برای پیگیری قوانین حوزه عفاف و حجاب، خاطرنشان کرد: با وزارت کشور جلسه‌ای داشتیم. در این زمینه حوزه‌های مختلفی تشکیل شده و جامعه‌شناسان، روانشناسان و ... به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که در صورت بازنگری در این قانون همان‌طور که خود ما نیز درخواست داده‌ایم، بناست ماموریت پلیس کمتر شود. البته درحال حاضر پلیس برابر قانونی که وجود دارد، به وظایف محوله خود می‌پردازد. اگر 26 دستگاهی که در حوزه حجاب وظایف مشخص شده‌ای داشتند، به نیمی از وظایف خود عمل می‌کردند مشکلی نداشتیم.

ناجا در گشت ارشاد افراط نکرد

او درحالی به ارائه این سخنان پرداخت که پیش از این رئیس‌جمهور نیروی انتظامی را از افراط و تفریط نسبت به مساله گشت ارشاد نهی کرده بود. اما منتظرالمهدی درباره این مساله به آرمان گفت: هیچ‌کس نمی‌خواهد افراط کند، نیروی انتظامی هم افراط نکرده است. وی درباره اظهارات سرهنگ زاهدیان مبنی بر عدم تغییر در وضع عفاف و حجاب طی پنج سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه باید پیمایشی کلی انجام و در آوردگاه‌هایی این مساله بررسی شود. چراکه ممکن است در بخش‌هایی وضعیت حجاب‌ بدتر شده باشد و در جای دیگر این موضوع بهبود یافته باشد.

حریم افراد باید حفظ شود

وی همچنین درباره وضع حجاب و عفاف نیز خاطرنشان کرد: حجاب امری اجتماعی است و از نگاه دینی و مذهبی حجاب به این معناست که افراد دارای حریمی هستند که باید حفظ شود و وظیفه پلیس نیز این است که برای حمایت از حقوق مردان و زنان ایرانی، این حریم را حفظ کند. منتظرالمهدی افزود: ما به دنبال این هستیم که در بحث حجاب از روش‌های اغنایی، مجاب‌سازی و ... استفاده کنیم و تنها در مقابل افرادی که به بدحجابی اصرار دارند، اقدامات سلبی انجام دهیم. به گفته معاون اجتماعی ناجا، اگر نهادهای مرتبط حداقل نیمی از وظیفه خود را در این زمینه انجام می‌دادند، امروز پلیس مجبور نبود که دست به کار سلبی بزند. با این وجود ما همچنان تلاشمان بر این است که مشکلاتمان را با تلاش اجتماعی حل کنیم.معاون اجتماعی ناجا همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره اظهارات چندی پیش جانشینش که از ایجاد تلویزیون برای نیروی انتظامی خبر داده بود، گفت: ناجا قصد داشتن تلویزیون ندارد و صحبت‌های وی اشتباه منتقل شده است. منتظرالمهدی با بیان اینکه بر این باورم که مردان و زنان ما بالفطره دین‌مدارند، تصریح‌کرد: پدیده بدحجابی باید آسیب‌شناسی شود که من از نظر روانی احساس می‌کنم این امر به خاطر خلاء روانی و کاهش اعتماد به نفس رخ می‌دهد که پلیس تلاش می‌کند با اقدامات فرهنگی در این زمینه وارد شود.

ناجا با تخلف ماموران در گشت ارشاد برخورد می‌کند

وی همچنین درباره برخوردها و تخلف‌هایی که ممکن است از سوی ماموران در اجرای طرح امنیت اخلاقی سربزند نیز گفت: قطعا در این حوزه اگر ماموری اقدام سلیقه‌ای انجام دهد، با وی برخورد می‌شود. منتظرالمهدی همچنین درباره «گشت نسبت» که از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شده بود، اظهار کرد: چنین چیزی وجود ندارد اما ممکن است مامور ما به رفتار افراد مشکوک شده باشد که در این صورت اقدام به سوال کرده و درخواست کارت شناسایی می‌کند که سوال کردن از افراد هم عیب نیست.

عراق را ببینید، می‌فهمید امنیت یعنی چه!

منتظر المهدی با اشاره به انجام نظرسنجی که چندی پیش از سوی موسسه گالوپ با عنوان احساس امنیت شهروندان 143 کشور جهان هنگام پیاده‌روی در شب هنگام انجام شده بود، اظهار کرد: یک سوال کلی از 200 هزار نفر پرسیده شده بود. سوال اصلی این بود: آیا موقع پیاده‌روی شب‌هنگام احساس امنیت می‌کنید؟ او ایران را از امن‌ترین کشورها دانست و گفت: اگر در همین کشورهای منطقه، کشورهایی مانند عراق و سوریه را ببینید، تازه می‌فهمید امنیت یعنی چه که این دستاوردها در سایه ولایت‌فقیه و ... به‌دست آمده است.

ایران برای پیاده‌روی شب‌هنگام امن است

معاون اجتماعی ناجا می‌گوید که ایران برای پیاده‌روی شب هنگام امن است. او با اشاره به نتیجه این پژوهش و پژوهش مشابهی با حجم نمونه 3 هزار و پانصد نفر در ایران، ایران را جزو امن‌ترین کشور‌ها دانست و افزود: مشابه این نظرسنجی را در معاونت اجتماعی ناجا با جامعه آماری کمتر انجام دادیم که بر اساس نتایج حاصل از آن تنها زنان چهار کشور و مردان سه کشور بیشتر از ایرانیان احساس امنیت می‌کردند.

آرمان


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: