واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲

تصویب بزرگترین بودجه دفاعی ژاپن

ژاپن روز چهارشنبه بزرگترین بودجه دفاعی درتاریخ این کشور را درحالی تصویب کرد که گفته می شود این اقدام با هدف حفاظت بیشتر از آبهای مورد مناقشه با چین صورت گرفته است.
تدبیر24: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از توکیو، کابینه 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن بودجه دفاعی حدودا پنج تریلیون ینی معادل 42 میلیارد دلار را که دربرگیرنده طرحهایی برای خرید هواپیماهای شناسایی، هواپیماهای بدون سرنشین و جت های جنگنده 'اف - 35 'تصویب کرد.
 
این بودجه دفاعی، بخشی از بودجه 96.3 تریلیون ینی (814 میلیارد دلاری) این کشور برای سال جاری میلادی است.
 
بر پایه گزارشها، قرار است با این بودجه 20 فروند هواپیمای گشت دریایی «پی-1»، به قیمت کل 350 میلیارد ین (2.94 میلیارد دلار امریکا) خریداری شود.
 
همچنین قرار است با این بودجه پنج بالگرد دو ملخه «وی-22 آسپری» و شش جت رادارگریز پیشرفته «اف-35 ای» خریداری شود.
 
وزارت دفاع ژاپن در نظر دارد بخشی از این بودجه را در یک دوره پنج ساله برای خرید چندین فروند هواپیمای بدون سرنشین «گلوبال هاوک» هزینه کند.
 
این سومین سال متوالی افزایش 2 درصدی در هزینه های دفاعی ژاپن در دوره نخست وزیری 'آبه ' است که در دسامبر (آذر) سال 2012 میلادی به این سمت انتخاب شد و به 11 سال متوالی کاهش بودجه دفاعی این کشور پایان داد.
 
گفته می شود هدف نخست وزیر ژاپن از این اقدام بالابردن توانایی های کشورش برای دفاع از جزایر غیرمسکونی در دریای چین شرقی است که تحت کنترل ژاپن بوده اما چین نیز ادعای مالکیت برآن را دارد.
 
نخست وزیر ژاپن اقدامها برای اصلاح قانون صلح طلبانه کشورش را که عملیات تدافعی ارتش را محدود می کند از همان ابتدا آغاز و اعلام کرده است این قانون تا سال ۲۰۲۰ میلادی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
 
'آبه ' معتقد است با توجه به گذشت 68 سال از زمان وضع قانون صلح طلبانه ژاپن که پس از شکست کشورش در جنگ جهانی دوم از سوی آمریکا مقرر شد ، لازم است در راستای تغییر و تحولاتی که اکنون پدید آمده است، اصلاحاتی نیز دراین قانون صورت گیرد.
 
وی معتقد است که جایگاه ژاپن به طور کامل متحول شده و این کشور اکنون سهم گسترده ای در صلح و ثبات منطقه و جهان دارد و این امر به ایجاد توازن و ثبات در منطقه آسیا کمک خواهد کرد.
 
'آبه' که از زمان انتخابش به سمت نخست وزیری ژاپن تاکنون با تنشهای فزاینده با چین و مناقشه بر سر مالکیت جزایر تحت کنترل توکیو روبه رو بوده، مدتهاست، تلاش می کند قانون صلح طلبانه این کشور را که عملیات دفاعی ارتش را محدود کرده است و مانع از توسل به زور برای حل و فصل مناقشه های بین المللی می شود، اصلاح کند.
 
جزایر بدون سکنه اما راهبردی 'دیائویا' در دریای چین شرقی که ژاپن آنها را 'سنکاکو' می نامد، سالهاست محل مناقشه دو کشور همسایه شده است. این جزایر سرشار از منابع سوخت فسیلی و ماهیگیری است.  
 
ژاپن از سال 1895 میلادی که این جزایر را تصرف کرده، مدعی مالکیت آنهاست و چین نیز از سال 1783 میلادی این جزایر را جزو قلمرو خود می داند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: