واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰

اصلاح طلبان دنبال‌پدرخوانده نیستند

وزیرکشور دولت اصلاحات گفت: اصولگرایان به حدی در داخل خود با مشکل روبه‌رو هستند که نمی‌توانند برای اصلاح‌طلبان مشکلی ایجاد کنند.
تدبیر24:اصلاح‌طلبان نیاز به پدرخوانده ندارند. این تاکید بیشتر اعضای این طیف است اما تا پدرخوانده چه تعریف شود. زمانی پدرخوانده به معنی بزرگ‌تر یک جریان سیاسی است که نقش جمع کردن اعضای یک گروه به دورهم و رفع اختلافات احتمالی میان آنها را دارد و زمانی اینطور نیست یعنی پدرخوانده خود را صاحب حق در تصمیم‌گیری بدون درنظر گرفتن دیدگاه اکثر اعضا می‌داند. پدرخوانده اول بیش از پدرخوانده به نام «ریش‌سفید» معروف است اما پدرخوانده دوم همان نام را دارد و آن کاریزمای پدرخوانده اول را ندارد. پدرخوانده با معنای دوم در بیشتر مواقع برای تخریب چهره و جایگاه سیاسی یک جریان استفاده می‌شود به نحوی که مدت‌هاست برخی تاکید دارند بگویند آیت‌ا... ‌هاشمی پدرخوانده حزب کارگزاران است و استناد آنها به زمان تشکیل این حزب و عضویت نزدیکان وی در آن است اما گذشت زمان این نظریه را پوچ نشان داد چنانکه صادق زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا شما کارگزاران را پدرخوانده جریان اصلاحات می‌دانید یا خیر؟ گفت: «نه اصلا اینطور نیست و خوشبختانه رهبری اصلاح‌طلبان از قالب فردی به سمت و سوی یک حرکت جمعی می‌رود و در حال حاضر آقایان‌ هاشمی، خاتمی و سیدحسن خمینی به‌عنوان رهبران اصلاحات مطرح هستند.» جالب اینجاست اصولگرایانی برچسب پدرخواندگی به بزرگان اصلاحات می‌زنند که خود بسیار به پدرخوانده نیاز دارند. آنها هرازگاهی عملکردی از خود بروز می‌دهند که پدرخوانده آنها که معمولا فردی دارای گرایش متفاوت از سایرین است نقش پدرخواندگی را ایفا کند اما در میانه راه دیگر اصولگرایان در خود توانایی پدرخواندگی می‌بینند و درصدد جداشدن از زیر چتر پدرخوانده می‌شوند. اینها نه یک فعال سیاسی بلکه فرزندخواندگانی در زیر چتر پدرخواندگان هستند و زمانی که تصور می‌کنند به مرحله پدرخواندگی رسیده‌اند چتری برای خود فراهم کرده و فرزندخواندگانی را پذیرا می‌شوند. این است روایتی از اردوگاه پدرخواندگی اصولگرایان!
 اصلاحات پدرخوانده ندارد
دیروز وزیرکشور دولت اصلاحات گفت: اصولگرایان به حدی در داخل خود با مشکل روبه‌رو هستند که نمی‌توانند برای اصلاح‌طلبان مشکلی ایجاد کنند. ایسکانیوز نوشت؛ سیدعبدالواحد موسوی‌لاری با اشاره به لزوم وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان اظهار کرد: عمده مساله این است که اصلاح‌طلبان هماهنگ حرکت کنند. اگر اصل هماهنگی و انسجام باشد حتی یک نفر هم نباید از زیر چتر همگرایی خارج شود، در این میان حضور احزاب شناسنامه‌دار و قانونی موثر است ولو تعداد کمی هم هوادار داشته باشد. وی ادامه داد: بودن احزاب حتی کوچک بهتر از نبودنشان است، این احزاب باید جهت‌دار و شناسنامه‌دار باشند چراکه برخی تشکل‌ها رسمی نیستند و نسبتی با اصلاح‌طلبی ندارند که بحث جداگانه‌ای دارند. اما احزاب اصلاح‌طلب حتی اگر پنج نفر هم باشند باز هم وجودشان ضروری است. عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز به اختلافات جریان راست اشاره کرد و افزود: اصولگرایان به حدی در داخل خود با مشکل روبه‌رو هستند که نمی‌توانند برای اصلاح‌طلبان مشکلی ایجاد کنند، اصلاح‌طلبان اگر خودواقع‌بینانه و مبتنی با تعقل و خرد در مسیر همگرایی حرکت کنند اصولگرایان نمی‌توانند کاری کنند. ممکن است موانعی ایجاد شود اما آنها هم نمی‌توانند باعث عدم اتحاد اصلاح‌طلبان باشند. موسوی‌لاری با بیان اینکه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در پدرخواندگی تفاوت دارند، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان هیچ زمانی پدرخوانده نداشتند، اما چهره‌های کلیدی دارند که می‌توانند نقش انسجام‌بخشی داشته باشند. درحال حاضر محوری‌ترین چهره انسجام‌بخش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی است و همه گرایش‌های درونی جبهه اصلاحات، خاتمی را به‌عنوان محور هماهنگی خودشان قبول دارند و وی هم نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند. البته او چندی پیش هم درباره سیاسیون متوهم گفته بود: جامعه ما به دو گروه تقسیم می‌شود؛ عده‌ای واقعاً در جریان حقایق امور نیستند. ممکن است عامه مردم تحت تأثیر القائات قرار گرفته و راجع به روند اصلاح‌طلبی یا چهره‌های این جریان ذهنیت منفی پیدا کنند. وقتی برای این طیف توضیح داده شود، ذهنیتشان اصلاح می‌شود. عده معدودی هم هستند که خودشان را به خواب زده‌اند؛ هرچقدر صدایشان کنید، بیدار نمی‌شوند. این عده خود بیشترین نقش را در فضاسازی علیه اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان داشتند. اگر اصلاح‌طلبان متین، منطقی و با انسجام درونی واقعیت جامعه را مطرح کرده و حقایق پیرامونی خود را به اطلاع مردم برسانند، آنهایی که خواستار شنیدن حرف حق هستند، قانع می‌شوند. دست عده‌ای که دنبال تخریبند نیز برای جامعه رو می‌شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: