واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸

تعطیلی دولت آمریکا چه پیامدهایی دارد؟

با به توافق نرسیدن بر سر لایحه بودجه در ضرب الاجل تعیین شده دولت آمریکا تعطیل شده و کم کم فعالیت‌ نهادها و اداره‌های فدرال این کشور متوقف می‌شود. این تعطیلی با به توافق نرسیدن دولت و کنگره آمریکا برای مردم این کشور چه دردسر‌هایی خواهد داشت ؟
تدبیر24: دفتر ریاست جمهوری آمریکا حالا به نهادهای دولت فدرال اعلام کرده  که منابع مالی لازم برای ادامه فعالیت آنها در اختیار دولت قرار نگرفته و باید خود را «تعطیل» محسوب کنند.
تعطیلی دولت آمریکا برای نخستین بار در ۱۷ سال گذشته صورت می‌گیرد اما بی‌سابقه نبوده است.  در زمان ریاست جمهوری کلینتون  در سال ۱۹۹۵ هم تقابل مشابهی بر سر بودجه به وجود آمد و با توافق نکردن دو طرف دولت برای ۲۶ روز تعطیل شد. این تعطیلی در دو هفته آخر سال ۱۹۹۵ ادامه داشت و کار به هفته اول سال ۱۹۹۶ هم کشیده شد. تعطیلی دولت به معنای تعلیق موقت فعالیت همه ادارات و دفاتر دولت فدرال خواهد بود که بر اساس قوانین «غیر ضروری» خوانده می‌شوند. بیشتر از نصف کارمندان دولت فدرال بر اساس تقسیم‌بندی صورت گرفته غیر ضروری به حساب می‌‌آیند. 
 
اوباما خانه‌نشین می‌شود ؟
بر خلاف تصوری که برخی‌ها از اصطلاح تعطیلی دولت دارند رئیس‌جمهوری آمریکا و کابینه او همچنان مشغول‌به‌کار می‌مانند. همه کارمندان دولت آمریکا که  کارشان مربوط به تأمین امنیت ملی است یا آن طور که قوانین آمریکا گفته فعالیت‌شان به حفظ جان و مال شهروندان مرتبط است کارمندان ضروری به حساب می‌آیند و در طول تعطیلی تحمیلی، همچنان مشغول‌به‌کار هستند. هر چند مشخص نیست که این افراد چه زمانی بتوانند حقوق خود را دریافت کنند.

کارمندهای نهادهای فدرال، معمولا هر دو هفته یک‌بار حقوق می‌گیرند. اگر این تعطیلی در کمتر از دو هفته جمع شود، آنها حقوقشان را سر وقت می‌گیرند. وگرنه باید برای مدت نامعلومی برای آن صبر کنند.
بر اساس تقسیم‌بندی فعالیت‌های دولت فدرال به دو دسته ضروری و غیرضروری نیروهای ارتش،پلیس،کارمندان بخش کنترل هوایی، همه بخش‌های اورژانس پزشکی، بازرسان بهداشت غذایی، مرزبانان، زندان‌های فدرال، نیروهای انتظامی، خدمات امداد بحران و حوادث غیرمترقبه باید سر کار بیایند. آن طوری که پیش‌بینی شده حدود یک میلیون کارمند فدرال باید در خانه‌هایشان بمانند. 
 
اختلال در زندگی روزمره
همه نهادهای دیگر دولت فدرال که غیر ضروری تشخیص داده شده‌اند فعالیت‌شان متوقف می‌شود. این مسئله باعث می‌شود بخشی از زندگی روزمره مردم مختل شود و مشکلاتی برایشان پیش آید. حتی خارجی‌هایی که قصد رفتن به آمریکا را دارند هم دچار مشکل می‌شوند. روند صدور پاسپورت برای شهروندان آمریکا و صدور ویزا برای کسانی که قصد ورود به این کشور را دارند به صورت جدی مختل می‌شود و تقریباً متوقف خواهد بود. 
 در تعطیلی دوره کلینتون روزانه به حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار درخواست ویزای آمریکا برای شهروندان خارجی رسیدگی نشد.
 

همچنین در این دوره سازمان ملی پارک‌بانی آمریکا حدود ۳۷۰ پایگاه را تعطیل کرد. هر چند نیروهای نظامی آمریکا باید بدون مشخص بودن زمان پرداخت حقوق‌شان به سر کار بیایند اما حدود ۴۰۰ هزار نفر از نیروهای کارمند پنتاگون باید در خانه بمانند. . کسب و کارهای کوچک که به دنبال دریافت وام هستند باید در این وضعیت منتظر بمانند و با مشکلات‌شان دست وپنجه نرم می‌کنند. در واشنگتن،پایتخت آمریکا هم آن طور که شهردار این شهر گفته حداقل تا یک هفته بعد از تعطیلات اجباری کسی آشغال‌های مردم را جمع نمی‌کند. پارک‌های ملی تعطیل می‌شوند که این به معنای از دست دادن ۷۵۰ هزار بازدید کننده روزانه است که تخمین شده به معنای ۳۰ میلیون دلار ضرر روزانه به حساب می‌آید. این تعطیلی ضربه‌ای جدی به صنعت گردشگری آمریکاست .
 
چقدر تعطیلی طول می‌کشد ؟
واقعیت این است که کسی نمی‌داند. دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بیشتر از هر چیز اکنون منتظر هستند ببیند افکار عمومی چه کسی را برای این وضعیت مقصر می‌داند. در زمان تعطیلی دولت کلینتون،ختلاف‌‌نظرها بر سر بودجه، در نهایت  بر اساس افکار عمومی به نفع دمکرات‌ها تمام شد و جمهوریخواهان متهم شدند که منافع سیاسی خود را به منافع کشور ترجیح داده‌اند. اکنون هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم آمریکا جمهوریخواهان را به خاطر پافشاری بر کنار گذشته طرح اصلاحات بیمه درمانی اوباما مقصر می‌دانند. به همین خاطر باید دید چه زمانی دو طرف به توافق خواهند رسید تا کارمندهای فدرال بتوانند به سر کارشان بازگردند.
مجله مهر

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: