واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
واکنش کاترین اشتون به تلاش سناتورها برای اعمال تحریم‌های تازه:

فضای مذاکره با ایران را مثبت نگه دارید

مذاکرات هسته‌ای ایران با میانجیان بین‌المللی حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران متشکل از 5 عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) ...
تدبیر24: علیه ایران تحریم جدید اعمال نکنید.» این «دستور» نیست «توصیه» است؛ «توصیه» یک مقام ایرانی هم نیست؛ توصیه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگان کنگره آمریکا است؛ نمایندگانی که بنا دارند با وجود حاکم شدن فضایی تازه بر مذاکرات هسته‌ای ایران با میانجیان بین‌المللی حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران متشکل از 5 عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) به‌علاوه آلمان موسوم به گروه 1+5؛ تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری‌اسلامی ایران با هدف آنچه متقاعد کردن تهران به توقف برنامه هسته‌ای‌اش خوانده شده؛ اعمال کنند. تحریم‌هایی که در صورت تصویب و اعمال می‌تواند مسیر دستیابی طرفین حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران به توافقی همه‌جانبه را بیش از پیش ناهموار کند. مسیر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ظرف کمتر از یک ماه گذشته با رویکرد متفاوت دولت حسن روحانی به‌واسطه فعال کردن ظرفیت‌های مغفول مانده دیپلماسی در دوره گذشته، تا حدودی هموار شده بود و امیدواری‌های تازه‌ای برای مختومه شدن پرونده‌ای که ظرف 10سال گذشته در مجامع بین‌المللی باز شده بود و در طول این سال‌ها گره روی گره آن آمده بود؛ ایجاد شد. اوج این امیدواری با ارتقای سطح مذاکرات هسته‌ای از مدیران کل به وزرای خارجه ایجاد و بروز پیدا کرد. برای محمد جواد ظریف، دیپلمات کهنه کار و کارآزموده تنها یک دیدار با سرپرست هیات مذاکره‌کننده گروه 1+5 کافی بود تا او را متقاعد کند که سطح مذاکرات ارتقا پیدا کند؛ این خواست محقق شد و نخستین دیدار هیات مذاکره‌کننده جمهوری‌اسلامی ایران و گروه 1+5 در سطح وزرای خارجه هفته گذشته در نیویورک برگزارشد؛ دیداری که در پایان آن دو طرف با لبخند رضایت از یکدیگر جدا شدند و ضمن «مفید» و «سازنده» خواندن آن ابراز امیدواری کردند تا در اواخر مهر بار دیگر در ژنو تجدید دیدار کنند. برخلاف سال‌های اخیر ایران و گروه 1+5 فضای متفاوتی را پشت سر می‌گذارند، فضایی مملو از خوش‌بینی و امیدواری. در اثر چنین فضایی است که مقامات ایران و آمریکا اعلام می‌کنند که می‌توانند پرونده هسته‌ای ایران را ظرف سه تا شش ماه مختومه کنند. در چنین فضایی اما تندروها دست روی دست نگذاشته‌اند. آن‌ها هم به موازات مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 طرح و برنامه‌های خود را پیش برده‌اند تا مسیر مذاکرات را تغییر دهند. در همین حال مجلس سنای آمریکا به‌زودی طرح تحریم‌های تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد؛ تحریم‌هایی که پیش‌تر در مجلس نمایندگان تصویب شده بود. تداوم اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی ایران خواست و نظر تندروهای خارج از آمریکا و به‌طور ویژه اسراییل نیز هست. در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل روز دوشنبه در دیدار با باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا درخواست کرد تحریم‌ها علیه ایران در دوره مذاکرات تداوم پیدا کند.

پس از این اظهارات گروهی از سناتورهای آمریکایی اعلام کردند که از درخواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کنند. به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «عاروتص شوع»، جمعی از سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا که با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل دیدار داشتند، به این مقام صهیونیستی اعلام کرده‌اند که از درخواست وی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کنند.
براساس این خبر، «رابرت مندز» سناتور دموکرات کنگره آمریکا و رییس کمیته روابط خارجی سنا بعد از دیدار با نتانیاهو خطاب به خبرنگاران مدعی شد که تصمیم ما مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بدون تغییر باقی‌مانده است و ما برای تشدید تحریم‌ها و استفاده از سایر گزینه‌ها (علیه ایران) در راستای حفاظت از منافع آمریکا و تضمین امنیت منطقه‌ای، لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد.
این رویکرد و مواضع با انتقاد سرپرست هیات مذاکره‌کننده گروه 1+5 روبه‌رو شد. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن با بیان این‌که من می‌خواهم مذاکرات در ژنو را در فضایی مثبت پیش ببرم،گفت: قانونگذاران در واشنگتن و کسانی که از سوی آمریکا جریان مذاکره را رهبری می‌کنند، باید از وجود بهترین فضای ممکن استفاده کنند.
کاترین اشتون در موسسه وودرو ویلسون با بیان این مطلب گفت: غرب باید در تمام جنبه‌ها تمایل و حسن‌نیت خود را نشان دهد و مذاکره را پیش ببرد و انتظار مشابه از طرف مقابل داشته باشد. با این همه اشتون صریحا درباره مخالفت یا موافقت خود با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران صحبت نکرد و گفت: «کار من تعیین تکلیف برای کنگره آمریکا نیست.» به نوعی او این اظهارات را قابل توصیه به نمایندگان کنگره آمریکا اعلام کرد.
رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا موفقیت در مذاکرات با ایران را بسیار پراهمیت دانست و گفت: ما در ژنو با آن‌ها ملاقات می‌کنیم و من رهبری مذاکرات را بر عهده خواهم داشت. این فرصتی است برای این‌که در فضایی آرام‌تر از مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنشینیم و روی آنچه ایران فکر می‌کند و پیشنهادهایی که روبه‌روی آن‌ها گذاشته‌ایم، البته پیش روی مذاکره‌کننده قبلی و نه آقای ظریف، بررسی کنیم و ببینيم می‌توانیم کار را پیش ببریم یانه. اگر راهی وجود داشته باشد کار را پیش می‌بریم. گروه 1+5 در مذاکرات پیشین با هیات مذاکره‌کننده سابق ایران که در آلماتی برگزار شد بسته پیشنهادی‌ای را ارائه کرد که این بسته حاوی توقف تولید و ذخیره اورانیوم ۲۰‌درصد و تعطیلی موقت تاسیسات غنی‌سازی فردو در ازای دریافت امتیازات نه‌چندان چشمگیر همچون توقف تحریم تجارت طلا و سایر فلزات‌گران‌بها بود. این بسته پیشنهادی که توسط هیات مذاکره‌کننده پیشین رد شد از سوی هیات مذاکره‌کننده فعلی نیز مورد استقبال قرار نگرفت. بر‌همین اساس ظریف در چندین موضع‌گیری تاکید کرد که ضروری است گروه 1+5 از مذاکرات پیشین گذر کند و قدم به فضای تازه بگذارد. کاترین اشتون در ادامه سخنان خود به ابراز امیدواری مقامات ایران و آمریکا درباره احتمال مختومه شدن پرونده هسته‌ای ایران ظرف زمان سه تا شش ماه واکنش نشان داد و گفت: ایران خواستار تعیین هرچه سریع‌تر چارچوب مذاکرات است و آخرین بار از یک برنامه کاری ۱۲ ماهه صحبت کرده است.
حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در سفر خود به نیویورک در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست درباره زمان احتمالی برای توافق هسته‌ای با گروه 1+5 گفته بود: «هرچه زودتر بهتر، هرچه زمان کوتاه‌تر باشد به‌نفع دو طرف است، اگر این زمان سه ماه باشد، اولویت ماست، اگر این زمان شش ماه باشد، باز هم خوب است، بحث ماه‌هاست، بحث سال‌ها نیست.» جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفته بود که «خواست حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، برای دستیابی به توافق هسته‌ای بین سه تا شش ماه، حتی می‌تواند زودتر اتفاق بیفتد.» با این حال به نظر می‌رسد بر اساس آنچه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اصل اتفاقی که قرار است بیفتد متفاوت از پیش‌بینی رییس‌جمهوری ایران و وزیر خارجه آمریکاست و نزدیک به اخباری است که در پایان مذاکرات هفته پیش ایران و گروه 1+5 بعضی رسانه‌های خبری به آن پرداختند. پس از این گفت‌وگوها پایگاه خبری ایران هسته‌ای مدعی شد ظریف پیشنهادهایی را ارائه کرد که مورد پذیرش حاضران قرار گرفت. براساس این گزارش‌ها، پیشنهاد ظریف بر این پایه قرار داشته است که در یک فرآیند یک‌ساله در مذاکراتی میان ایران و 1+5، ایران متعهد می‌شود دو موضوع «شفافیت کامل در برنامه هسته‌ای» و «عمل کامل به تعهدات بین‌المللی» را به‌طور کامل اجرا کند و گروه 1+5 هم متعهد به لغو کامل همه تحریم‌ها می‌شود. ایران همچنین خواهان آن شده است که در این مدت تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود. در همین حال کاترین اشتون با تاکید بر این‌که ایران آخرین بار از یک برنامه کاری
۱۲ ماهه صحبت کرده بود، مدعی شد: آنچه باید به شکل جزئی در مذاکرات مشخص کنیم این است که ایران از این جدول زمانی چه چیزی می‌خواهد زیرا برچیدن تاسیسات یا تغییر عملکرد آن و اطمینان از این‌که چه کارهایی انجام شده به کارهای فنی نیاز دارد که زمان‌براست.کاترین اشتون با تاکید بر لزوم روشنی روند کار تصریح کرد: باید همه طرف‌ها اطمینان داشته باشند از این‌که چه اتفاقی قرار است بیفتد؛ هم مردم ایران، هم مردم آمریکا و هم باقی مردم جهان از جمله کسانی که نگرانی و تردید بیشتری درباره اتفاقات جاری دارند.

منبع:بهار

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: