واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۴۶۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

درخواستهای جدید و عجیب کری از ایران

جان کری وزیر خارجه امریکا در گفتگویی با سی بی اس، 3 درخواست جدید از ایران مطرح کرد که کاملا با درخواست‌های پیشین امریکا از ایران متفاوت است.
تدبیر24:جان کری وزیر خارجه امریکا در گفتگویی با سی بی اس، 3 درخواست جدید از ایران مطرح کرد که کاملا با درخواست‌های پیشین امریکا از ایران متفاوت است.
 
کری پنج شنبه 4 مهر 1392 (26 سپتامبر 2013) در گفتگویی با اسکات پلی از شبکه سی بی اس گفت که اکنون امریکا 3 درخواست کلیدی از ایران دارد:

 
1- باز کردن درب تاسیسات فردو به روی بازرسان

2- کاهش سطح غنی سازی از 20 به 5 درصد
 
3-  پذیرش فوری پروتکل الحاقی
 
متن دقیق اظهارات کری در این مصاحبه آنگونه که وب سایت وزارت خارجه امریکا در روز 30 سپتامبر روایت کرده چنین است:
 

SECRETARY KERRY: They could immediately open up inspection of the Fordow facility,a secret facility underground in the mountains. They could immediately sign the protocols, the Additional Protocols of the international community regarding inspections. They could offer to cease voluntarily to take enrichment above a certain level because there’s no need to have it at a higher level for a peaceful program.

این درخواست‌ها، با درخواست‌های اسراییل از ایران و درخواست‌هایی که گروه 1+5 پیش از این در نشست آلماتی 1 به ایران ارائه کرده بود کاملا متفاوت است.
 
اسراییل اکنون 4 درخواست از ایران دارد: 1- تعطیلی فردو 2- توقف غنی‌سازی در همه سطح 3- انتقال مواد هسته‌ای از ایران به خارج از کشور 4- تعطیلی راکتور اراک
 
در مذاکرات آلماتی 1 هم 3 درخواست مهم از ایران مطرح شده بود: 1- کاهش آمادگی فردو 2- توقف غنی سازی 20 درصد در فردو و نطنز 3- تبدیل مواد 20 درصد به سوخت
 
درخواست‌های اخیر کری از ایران که رسما اعلام شده و بنابراین می‌توان گفت یقینا مبنای موضع امریکا در مذاکرات ژنو در 23 مهر خواهد بود به وضوح هم از درخواست‌های اسراییل و هم از آنچه در آلماتی گفته شده بود معتدلانه‌تر است.
 
مهم‌ترین نکته درباره این درخواست‌ها این است که درخواست‌ها به جای تمرکز بر مفهوم تعلیق یا توقف بر مفهوم شفافیت تمرکز دارد و این دقیقا همان جایی است که ایران می‌تواند و مایل است درباره آن همکاری بیشتری بکند.
 
علاوه بر این، این درخواست‌ها نشان می‌دهد که امریکا فاصله‌ای معنا دار میان موضع خود و موضع اسراییل ایجاد کرده و در این مورد حتی ممکن است از اروپا هم آسان گیرتر شده باشد.
 
یک نکته کلیدی این است که کری در این مصاحبه به صراحت اعلام می‌کند که ایران حق غنی سازی با درصد پایین را دارد در حالی که سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید همین دیروز گفته بود که اوباما حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت نمی‌شناسد.
 
سوال اصلی که در اینجا وجود دارد این است که در ازای اجابت این درخواست‌ها از سوی ایران، امریکا آماده لغو کدام بخش از تحریم‌ها خواهد بود؟
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد، به نظر می رسد اگر امریکا ما به ازایی مناسب در حوزه تحریم‌های مالی و انرژی در نظر بگیرد، توافق درباره این درخواست‌ها از سوی ایران غیر ممکن نباشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
0
0
اگه کار دست تیم مذاکره کننده سال 2003 بود که امروز هنوز داشتیم سر فک پلمب مذاکره میکردیم. ولی به لطف مواضع جمهوری اسلامی و تیم مذاکره کننده گذشته و زحمات دانشمندان، امروز در مورد 20 درصد داریم مذاکره می کنیم.
نظر شما: