واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
داوود هرميداس باوند كارشناس مسائل بين المللي

توافق هسته‌اي و استراتژي منطقه‌اي

اگر تا تاريخ تعيين شده توافقي حاصل نشود به ناچار منطقه درگير وضعيت ديگري مي‌شود. اين مسئله نيز خواست عربستان و رژيم صهيونيستي است كه . . .
تدبیر24: در روزهای گذشته رسانه‌هاي همسو با رژيم صهيونيستي از ضعيف شدن احتمال توافق ايران با آمريكا تا پايان مارس خبر داده‌اند و اين مسئله را به افزایش نفوذ منطقه‌اي ايران مربوط دانسته‌اند. اما نکته مهم این است كه كشورهاي عضو 1+5 ظاهرا مواضع مشتركي دارند ولي هر كدام در درون جامعه خود با نوعي چالش‌هاي بازدارنده روبرویند. به خصوص در آمريكا و در كنگره اين كشور، لابي‌هاي مختلفي از جمله لابي‌هاي صهيونيستي وجود دارد و دولت اوباما با چالش‌هاي داخلي مواجه است. از طرفي برخي كشور‌هاي اروپايي مانند فرانسه بر مسائل و منافع داخلي خود نگرشهايي دارند. هر چند كه محور اصلي مذاکرات آمريكاست و خط و مشي‌ای را كه آمريكا تعيين كند آنها نيز تا به حال همراهي كرده‌اند. اما اگر در آمريكا، كنگره يا ساير اركان قدرت مسائلی را به رئيس‌جمهور تحمیل کنند احتمال مي‌رود برخي كشور‌هاي عضو اتحاديه اروپا نیز با آمريكا دچار اختلاف شده و شكافي در روابطشان پديد آيد.ولي در شرايط موجود دولت اوباما نشان داده خواهان توافق است. دولت ايران نيز اراده رسيدن به اين توافق را دارد اما نحوه اجراي توافق به خصوص در مورد برداشتن تحريمهاست كه ممكن است منشأ چالش شود. در نهايت اين موارد در زمره مسائلي قرار مي‌گيرند كه قابل بحث و بررسي‌اند و مذاكرات نيز در خصوص آنها ادامه خواهد شد. اما در مورد اصول اساسي مانند ميزان غني‌سازي، تعداد سانتريفيوژها يا حتي مسئله آب سنگين اراك توافقات كلي به دست آمده است.

با اين وجود انتظار اين است كه تا فرا رسيدن مدت زمان تعيين شده توافقات مورد نظر حاصل شوند. البته شرايط منطقه‌اي نيز تاثير گذار است. در مورد اين شرايط بايد گفت يكي از چالشها شيطنت‌هاي عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي در انتساب برخي تحولات داخلي به ايران است. چرا كه آنها براي ناكامي‌هاي خود به دنبال يك سپر بلا مي‌گردند تا مشكلات خود را به يك كشور خارجي مرتبط بدانند.مثلا حكومت بحرين به خواست اكثريت خود تن نمي‌دهد و براي توجيه سركوب مردم و مشروعيت بخشيدن به اقداماتش اين مشكلات را به ايران نسبت مي‌دهد. همين طور عربستان در خصوص يمن كه هميشه آن را حياط خلوت خود می‌داند اكنون با نوعي نافرجامي روبرو شده و سعي مي‌كند اين عدم موفقيت را مربوط به دخالت ايران بداند.منظور اين است كه برخي از اين روابط به قبل از بحران‌هاي كنوني برمي‌گردند و برخي به پس از بحران‌ها ولي مسئله رسيدن به توافق براي دو طرف ضروري است؛ يعني اگر تا تاريخ تعيين شده توافقي حاصل نشود به ناچار منطقه درگير وضعيت ديگري مي‌شود. اين مسئله نيز خواست عربستان و رژيم صهيونيستي است كه با ادامه تنشها و تحريمها حتي طرفين وارد درگيري‌هاي نظامي با همديگر شوند و بنابراين با اين ديدگاه شرایط ايران و آمريكا ايجاب مي‌كند كه به توافق دست يابند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: