واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷

داعشی ها دنبال تیم فوتبال حرفه ای

اکثر اعضای جوان سال مهاجرت کرده از اروپا به خاورمیانه و عضو داعش شده علاقه زیادی داشته اند تا به بازیکنان حرفه‌ای فوتبال تبدیل شوند.
    تدبیر24:  روزنامه "حریت" با اشاره به پیشینه‌ای از چند تن از اعضای جوان سال داعش که به طور آماتور فوتبال بازی می کرده‌اند می‌نویسد: "اکثر اعضای داعش به طور آماتور فوتبال بازی می‌کردند. مانند دیگر جوانان ناراضی بازی فوتبال عرصه‌ای برای خالی شدن انرژی آنان بود. آن‌ها از بازی کردن فوتبال به تدریج به گروه‌های شبه‌نظامی پیوستند و تبدیل به بمبگذاران انتحاری شدند. برای مثال، جلاد داعش نیز مدت زمان زیادی را صرف بازی فوتبال کرده بود. از دفترچه‌های یادداشت دوران کودکی "محمد اموازی" (جلاد داعش) می توان فهمید که او به فوتبال علاقه داشته است او در این باره نوشته بود: "می خواهم زمانی که 30 ساله شدم به تیم فوتبال بپیوندم و دائما گل بزنم." در دوران دبیرستان، اموازی با پنج بازیکن دیگر در قالب دو تیم فوتبال بازی می کرد. اکثر اعضای این دو تیم بعدا به داعش پیوستند."
 
حریت در ادامه اشاره می‌کند که فوتبالیست‌های دیروز چگونه به عناصر افراطی تبدیل شدند و در این باره می‌نویسد:"در میان اعضای این گروه "بلال برجاوی" یک شهروند بریتانیایی لبنانی تبار است که مانند "محمد سکر" بر اثر حمله پهپادهای امریکایی در سال 2012 میلادی کشته شد."
 
حریت در ادامه اشاره می‌کند که همانند گروه فوتبال اموازی، پنج عضو دیگر داعش که از لندن به آن گروه پیوسته‌اند و پرتغالی‌تبار هستند نیز بازیکن فوتبال بوده‌اند. یکی از آنان "نرو سرایوا" 28 ساله بود که در تاریخ 11 جولای سال گذشته یک روز پیش از اعدام "جیمز فولی" خبرنگار امریکایی گروگان داعش پیامی را در توئیتر منتشر کرد که در آن امریکا را تهدید می‌کرد. "فابیو پوکاس" 22 ساله جوان‌ترین عضو پرتغالی آن گروه که در سال 2012 به لندن رسیده بود نیز از جمله کسانی بوده که آرزو داشته یک فوتبالیست معروف شود. او در لیسبون به دین اسلام گرویده بود. او در لندن در تیم فوتبال "فایندر اف سی" بازی می‌کرد و با گل های خود توانست به پیشرفت آن تیم کمک کند به طوری که "ساندی تایمز" به نقل از سرمربی آن تیم نوشته بود که پوکاس با جدیت تمامن فوتبال را دنبال می‌کند." با این حال، او در نهایت به سوریه سفر کرد و نام "عبدالحرمن اندلس" را برگزید. او در حلب با یک نوجوان هلندی ازدواج کرده است و در فیس بوکش از جنگی مقدس سخن گفته است."
 
حریت در پایان اشاره می‌کند فوتبال راه خود را به مبارزات جهادی‌ها از زمان حمله سال 1979 شوروی علیه افغانستان باز کرده است و بن لادن نیز برای جذب نیرو و تقویت روحیه آنان در سودان در دهه 80 میلادی دو تیم فوتبال را تشکیل داده بود. در این باره "اسکات  آتران" استاد دانشگاه میشیگان معتقد است که فوتبال سبب افزایش روحیه عملگرایانه می شود و می تواند ظرفیت پیوستن فوتبالیست‌ها به گروه‌های افراطی را افزایش دهد. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که عاملان بمبگذاری سال 2004 متروی مادرید همگی فوتبالیست بوده‌اند."
منبع: آفتاب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: