واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷

شعار دادن و مذاکره نکردن ساده است

وزیر امور خارجه کشورمان پس از سفر دو هفته به نیویورک وارد تهران شد. جواد ظریف پس از ورود به تهران به دفاع از عملکرد هیئت دیپلماتیک ایران در نیویورک پرداخت و گفت: «این حرکت مناسبی بود که البته یک شروع است و چون وارد یک تعامل جدی شده‌ایم، حتما کار نیز سخت تر می شود.»
تدبیر24:وزیر امور خارجه در مدت دو هفته اقامت در نیویورک علاوه بر شرکت در برنامه های رسمی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بیش از 60 ملاقات دو جانبه انجام داد و در پایان برنامه خود شب گذشته به تهران بازگشت.

محمدجواد ظریف وپس از ورود بله تهران در گفت و گو با مهر درباره این سفر گفت: «این سفر آغاز دیپلماسی جهانی دولت تدبیر و امید بود که با حضور موثر ریاست جمهوری شروع شد و آثار بسیار خوبی داشت.»

وی افزود: «از آثار این سفر می توان به منزوی شدن گرایش های ضد ایرانی که در وضعیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در واقع هم در سازمان ملل متحد و هم در رسانه های آمریکایی که معمولا گرایش های ویژه دارند، متجلی شد.»

ظریف با اشاره به نطق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: «کاملا بارز بود که نتانیاهو به دست و پا زدن افتاده و رسانه ها از جمله سرمقاله نیویورک تایمز در مورد اینکه باید حرف های کهنه را کنار بگذارد، مطالبی را عنوان کردند. نکات دیگری از این دست نیز که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم آثار اولیه این سفر و دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی است که دیپلماسی دارای ابتکار عمل است که برخورد واکنشی با جریانات بین‌المللی ندارد.»

بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل به رییس جمهور کشورمان حمله کرد و او را "گرگی در لباس میش" خواند. نتانیاهو خواستار ادامه فشارها بر ایران شد.

جواد ظریف در ادامه با اشاره به سیاست جدید ایران برای تعامل با جهان عنوان کرد: «دیپلماسی جدید جمهوری اسلامی از خود ابتکار عمل دارد و تلاش می کند مانع شود بدخواهان جمهوری اسلامی صحنه بازی را تحریف کنند و اجازه نخواهیم داد که نتانیاهو برای مذاکرات هسته ای ما تصمیم گیری کند، چون رژیم صهیونیستی بزرگترین خطر هسته ای دنیا است و جالب است که در طول حدود هشت سال گذشته بزرگترین بازیگر هسته ای ایران نیز همین آقای نتانیاهو بوده است.»

وی این سفر به نیویورک را "حرکت مناسبی" و "یک شروع" دانست و گفت: «چون وارد یک تعامل جدی شده‌ایم، حتما کار نیز سخت تر می شود. حتما کار همراه با تعامل و مذاکره نیاز دارد که طرف مذاکره با جدیت، دقت و هوشمندی نگاه کند، اطراف را بسنجد و در این میدان کارزار با بصیرت کامل وارد شود.»

وزیر امور خارجه با انتقاد تلویحی از بعضی نارضایتی ها از عملکرد هیئت دیپلماتیک ایران در نیویورک گفت: «شعار دادن و مذاکره نکردن خیلی ساده است ولی اینکه کسی بخواهد مذاکره کند، منافع کشور و حقوق مردم را حفظ کند و ضمنا مانع از این شود که فضاسازی علیه کشور صورت گیرد و فشار علیه معیشت و رفاه مردم ایجاد شود کار دشواری انجام داده است. اینکه بتوانیم همه این کارها را همراه هم در حین مذاکره انجام دهیم، اهمیت دارد. امیدواریم که شروعی که با این سفر شده است با پیگیری جدی ادامه یابد.»

ظریف با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو  عنوان کرد: «ژنو نیز مرحله اول ورود به جزئیات در مذاکره است، در نیویورک بیشتر یک تصویر کلی مطرح کردیم، همان تصویر کلی نیز مهم بود که شاید برای اولین بار در قالب تصویر کلی ظاهرا یک توافق کاملی وجود داشت، بدون آنکه وارد جزئیات شویم، اما ورود به جزئیات ضرورت مذاکره جدی است و در واقع چانه‌زنی اساسی را شروع می کند که ما شروع این امر را در ژنو شاهد خواهیم بود.»

وی درباره سطح مذاکرات در ژنو اظهار کرد: «در مذاکرات ژنو من و خانم اشتون حضور داریم، معاونین بنده و کسانیکه در مذاکرات از طرف مقابل هستند و مدیران سیاسی حضور دارند، اما اینکه آیا وزرا حضور داشته باشند، من در چه سطحی از مذاکرات حضور داشته باشم و معاونین در چه سطحی، هنوز موضوع مذاکره است.»

ظریف در مورد ماموریت وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای پیگیری مذاکرات از سوی رؤسای جمهور دو کشور گفت: «ظاهرا هر کسی خودش موضوع را پیگیری می کند، بنده بشدت در داخل تیم ایرانی مشغول طراحی و برنامه ریزی هستم حتما آقای کری هم با همکاران خود در آمریکا مشغول است البته بر اساس آنچه که من اطلاع دارم سفر دو هفته ای به خارج از کشور داشته و بعد از مذاکرات ما، آمریکا را ترک کرده است، ولی حتما ایشان هم مشغول طراحی برای مذاکرات دور بعد هستند.»

دیپلماسی دو هفته ای ظریف در نیویورک
 محمدجواد ظریف که از روز 28 شهریور برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد علاوه بر حضور در نشست های عمومی مجمع و اداره جلسات جنبش عدم تعهد با توجه به ریاست ایران بر جنبش ،برنامه فشرده ای نیز برای ملاقات با همتایان و مسئولان بین المللی داشته است.

یکی از مهمترین دستورکار های ظریف برگزاری نشست با وزیران خارجه گروه 5+1 بود که طرفین مذاکرات نیویورک را سازنده توصیف کردند علاوه بر این او با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تبادل نظر کرد.

ظریف در مدت دو هفته اقامت در نیویورک با وزیران خارجه انگلیس، فرانسه،آلمان،سوئد، ایتالیا، سوئیس، يونان، هلند، فنلاند اسلواك، كرواسي، نروژ، پرتغال، بلژیک، ایرلند، رومانی،بلغارستان، مجارستان و لهستان ،چک، بوسنی، دیدار کرد.

دیدار بی سابقه وزیران خارجه ایران و امریکا از جمله اخبار مهم سفر ظریف به نیویورک بود که با انعکاس گسترده مواجه شد. از سوی دیگر ظریف با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز مذاکراتی در خصوص مناسبات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی انجام داد.

در میان همسایگان نیز ظریف با همتایان افغان، ارمنی، آذری، ترکمن،ترک دیدار و تبادل نظر کرد.

وزیر خارجه دیدارهایی نیز با کشورهای عربی داشت که از ان جمله می توان به ملاقات با وزیران خارجه امارات،بحرین،سوریه،یمن،قطر و عمان اشاره کرد. در قاره اقیانوسیه نیز وزیر خارجه با همتایان نیوزلند و استرالیایی دیدار کرد. وزیر امور خارجه همچنین در امریکای جنوبی با وزیر خارجه آرژانتین ،کوبا و برزیل رایزنی داشت.

مذاکره با همتایان برخی کشورها در حوزه شرق آسیا از دیگر برنامه های ظریف بود که از آن جمله می توان به دیدار با وزیران خارجه ژاپن،اندونزی،سنگاپور، و سریلانکا و معاون وزیر خارجه کره شمالی اشاره کرد.

دیدار با برخی کشورهای آسیای میانه نیز در دستور کار ظریف قرار داشت از آن جمله وی با همتایان قرقيز و قزاقستان، رایزنی کرد.

دیدار ظریف با وزیر خارجه قبرس و گرجستان و بلاروس از دیگر دیدارهایی بود که می توان به آن ها اشاره کرد.

ظریف همچنین دیداری با هیات پارلمانی ایتالیا داشت و در حوزه افریقا هم با وزیر خارجه بروندی و الجزایر رایزنی کرد.

رایزنی با رئیس صلیب سرخ جهانی و دو مرتبه دیدار با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از جمله ملاقات های ظریف با مقامات بین المللی بود و علاوه بر این ظریف با دو معاون دبیرکل سازمان ملل از حمله جفری فلتمن و دستیار بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم دیدار کرد.

ظریف همچنین با ریچارد هاس رئیس و برخی اعضای شورای روابط خارجی امریکا و اعضای شورای آتلانتیک، برخی اساتید دانشگاه پرینستون نیز دیدار کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: