واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۴۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱

تنها داروی نجات‌بخش جامعه خسته‌ی ایران

سیدرضا صالحی امیری در مراسم تودیع و معارفه‌ای که در شیراز برگزار شد، فرهنگ را تنها داروی نجات‌بخش جامعه‌ی خسته ایران توصیف کرد.
تدبیر24: مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس امروز (سه‌شنبه، اول اردیبهشت‌ماه) همزمان با روز بزرگداشت سعدی و در مراسم یادروز این شاعر در شیراز برگزار شد.

در ابتدا رنجبر، رئیس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس به ارائه گزارشی از دوران فعالیتش در این مرکز پرداخت و گفت: ما در جهت حفظ رویکرد فرهنگی در دوران مدیریت تلاش کردیم و سعی کردیم مغلوب نگاه‌های غیرفرهنگی، چه سیاسی و چه جشنواره‌ای نشویم.

او همچنین گفت: جایگاه مرکز فارس در سازمان باید تبیین شود. همچنین ارتباط قانونمند سازمان با دیگر نهادها در استان اتفاق بیفتد. موضوع بودجه و تنگدستی مالی هم مسئله دیگری است که باید حل شود.

رنجبر از کوروش کمالی سروستانی، رییس جدید این سازمان در استان فارس به عنوان یکی از فرهنگ‌وران و دانش‌پژوهانِ باتدبیر فارس یاد کرد.


کمالی سروستانی
در ادامه سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه فرهنگ، انسانیت، اخلاق، هویت و هویت‌بخش است، اظهار کرد: ما در تحلیل دچار انحراف شده‌ایم و بنیاد توسعه را بر اقتصاد گذاشته‌ایم؛ در حالی که ریشه‌های توسعه، فرهنگ است و مسائل اجتماعی و اقتصادی شاخه‌های آن است. ریشه همه چالش‌های امروز ما بی‌توجهی به مسئله فرهنگ است.

او همچنین متذکر شد: نمی‌توان از فضیلت و انسان‌های با فضیلت سخن گفت و از فرهنگ سخن نگفت. ما باید به شاه‌راه اصلی توسعه برگردیم. تنها راه نجات این جامعه خسته به سمت پیشرفت و توسعه، فرهنگ است. فرهنگ زیرساخت است؛ معادل سیاست و اقتصاد نیست. ریشه‌های گرانی، ناامنی و آسیب‌های اجتماعی و بداخلاقی سیاسی بی‌توجهی و دوری از فرهنگ است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: برای نجات جامعه نیازمند بازسازی فرهنگی هستیم. کسی نمی‌تواند ریشه‌های فرهنگی ما را انکار کند و باید تأسف خورد که چرا این عرصه امروز در غربت است و انسان‌های بافضیلت و فرهیخته در حاشیه هستند.

او در ادامه با اشاره به تغییر رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس بیان کرد: گردش مدیریت یک ضرورت است. اصرار داشتیم یک شخصیت فرهنگی در رأس این سازمان در استان فارس قرار گیرد که بتواند در کسوت فرهنگی با اندیشمندان و فرهیختگان ارتباط داشته باشد. توصیه‌ام به آقای کمالی دو چیز بود، یکی ارائه خدمات به پژوهشگران و دیگر اینکه سازمان، کانون فرهنگی اندیشه شود و در واقع خانه دوم فرهیختگان باشد.

صالحی امیری متذکر شد: بعد از تهران، سازمان در مرکز فارس دومین جایگاه را در کشور دارد و به عنوان جایگزین سازمان اصلی است. مرکز اسناد شیراز ظرفیت ملی دارد نه استانی.

سپس کوروش کمالی سروستانی، رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس در سخنان کوتاهی گفت: اولین کتابخانه ملی در سال 1316 توسط علی‌اصغرخان حکمت که یک شیرازی بود بنیان گذاشته شد. تاریخ کتاب و کتابخانه در ایران بالا و پایین زیاد داشته تا امروز که رئیس سازمان رویکرد تازه‌ای در این موضوع دارد. در نگاه آقای صالحی امیری توسعه فرهنگی دالان توسعه پایدار مملکت است و توجه به فرهنگ از سرِ ضرورت است نه ترس و مصلحت.

او همچنین گفت:‌ حوزه فرهنگ حوزه‌ای است که نیازمند است اهل فن در آن کار کنند و آقای صالحی امیری از این نظر برای ما اطمینان و پشتیبان است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: