واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۵۰۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
تلاش فارس برای همسازن سازی اطرافیان احمدی نژاد و روحانی

دوشغله سازی خیالی به سبک اصولگرایان

محمدعلی نجفی که فارس او را با رئیس سازمان میراث فرهنگی اشتباه گرفته یک شخصیت حقیقی دیگر است که تنها تشابه اسمی با نجفی میراث دارد و هیچ ارتباط دیگری میان این دو نیست اما از آنجا که قصد بر پر و پیمان کردن پرونده بوده . . .

تدبیر24 : «انتقاد از دولت آزاد است و افتخار ما این است که انتقادپذیر هستیم پس هرکس با هر لحنی می‌تواند انتقاد کند، البته ما دلمان می‌خواهد لحن مودبانه‌ و اخلاقی باشد و اعتراض در چارچوب قواعد بازی باشد.» این جملات چند روز پیش دکتر حسن روحانی تنها بخشی از فرازهای متعددی است که رئیس‌جمهور در طول دوران پیشاانتخاباتی و پس از آن در تبیین رویکرد رودارانه و نقدپذیرانه دولت بر زبان رانده و رویه تعامل‌ورزا‌نه و همپذیرانه دولت تدبیر و امید تاکید کرده است. نکته آنکه این جمله یک ضمیمه مهم و کلیدی به دنبال خود دارد که وجه تمایز نقد و تخریب را نمایان می‌کند؛ «اعتراض و نقد در چارچوب قواعد بازی.» قواعد بازی یعنی دوری جستن از پرخاشگری، فرصت‌طلبی یا قلب واقعیت در راستای منویات خاص و غیرسازنده و خلط مبحث در ارائه اخبار و اطلاعات. گاه خروج از قواعد بازی خود را در حضور پرخاشگرانه جمعی خاص در دایره میدانی تحولات بازتاب می‌دهد و گاه در خبرسازی‌های هدفمند رسانه‌ای و وارونه‌نمایی‌های مغرضانه تحلیل‌ها و اخبار. نکته جالب آنکه هنوز دولت دو ماه از آغاز به کارش سپری نشده برخی رسانه‌های خاص فارس به انحای مختلف نقدهایی را مطرح می‌سازند که چندان با قواعد نقد منصفانه و سازنده و واقع‌مدارانه انطباق ندارد و برخی هدف‌گذاری‌های خاص را دنبال می‌کند و عجیب آنکه متولیان بالادستی این مجموعه همواره بر رویکرد همکاری و تعامل با دولت اشاره و تصریح داشته‌اند و مشخص نیست این اقدامات متغایر چرا به منصه ظهور می‌رسد.

عنوان «دوشغله‌ها» یکی از موضوعاتی بوده که در طول چند سال اخیر حرف و حدیث‌های بسیاری به همراه داشته و افکار عمومی با حساسیت ویژه بدان پرداخته‌اند. این نکته بخصوص در مورد جمعی از حلقه یاران خاص احمدی‌نژاد جنجال رسانه‌ای به همراه داشت؛ پسوند «ابوالمشاغل» که برای اولین بار برای غلامحسین الهام به کار رفت پس از وی نیز در کنار نام اسفندیار رحیم مشایی قرار گرفت. این دو به تنهایی هر کدام بیش از انگشتان دو دست حکم‌های مختلف و سمت‌های متعدد ریز و درشت را همزمان عهده‌دار بودند و افکار عمومی جامعه واکنش منفی نسبت به کسب سمت‌های متعدد از سوی این دو نشان می‌داد. حال با این عقبه ذهنی منفی خبرگزاری فارس در اقدامی عجیب در گزارشی با تیتر: "«ابوالمشاغل»های دولت تدبیر و امید را بشناسید؛ از الهام «احمدی‌نژاد» تا ترکان، نهاوندیان و نوبخت «روحانی»" به قیاسی ناموزون دست برده و قصد این دارد که القا کند اگر احمدی‌نژاد یک ابوالمشاغل داشت، دولت روحانی چند مهره اینچنینی دارد. حال آنکه مرور ادله و گفتار مندرج در گزارش نشان می‌دهد انتساب عنوان چندشغله به مدیران دولت روحانی از اساس بی‌مورد و فاقد وجاهت است و تنها یک گزارش هدفگذاری شده است.

در گزارش فارس به دو سمت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سرپرستی «معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس‌جمهور» از سوی نوبخت اشاره شده و در پی آن آمده که با عهده‌داری سمت سخنگویی از سوی نوبخت وی به رکورد الهام رسیده است! نکته جالب آنکه اعطای سرپرستی معاونت منابع انسانی که چندی بعد توسط نوبخت واگذار شد در جهت احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده و سخنگویی دولت نیز شغل محسوب نمی‌شود و از طرف دیگر آقای الهام همزمان در شورای نگهبان نیز حضور داشت و مضاف بر آن چند سمت دیگر نیز در کارنامه وی ثبت شده بود و معلوم نیست در وهله اول چرا این قیاس انجام گرفته و در مرحله بعدی چرا برای نوبختی که اکنون تنها معاونت برنامه‌ریزی را بر عهده دارد عنوان دوشغله به کار رفته است! ازطرف دیگر این خبرگزاری با شور و شعف فراوان می‌نویسد: «اکبر ترکان که قبلا حکم مشاور ویژه رئیس‌جمهور و رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را گرفته بود، سرپرستی «معاونت بین‌الملل»، «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور»، «دبیرخانه جنبش عدم تعهد»، و «سازمان فضایی» را نیز دارد.» این اظهارات در حالی است که به علت تبحر و توانایی ترکان وی در دوران گذار و جابه‌جایی دولت عهده‌دار مدیریت این تحولات شد و هیچ‌گاه بطور رسمی حکم مشاور ویژه رئیس‌جمهور را دریافت نداشت و غیر از مدیریت در مناطق آزاد وی تنها برای ساماندهی به امور سازمان‌های نامبرده شده حکم سرپرستی آنها را دریافت داشت و بعد از چندی هم با منحل کردن معاونت بین‌الملل و دبیرخانه جنبش عدم تعهد و واگذاری آن به وزارت امور خارجه دو سمت خود را تحویل داد. پس موضوع چند شغله بودن برای ترکان نیز بلاموضوع و فاقد صحت است. از طرف دیگر نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور که سمت ریاست اتاق بازرگانی ایران را دارد نیز دو شغله محسوب می‌شود. چراکه سمت وی در اتاق بازرگانی متعلق به بخش خصوصی بوده و شغل دولتی محسوب نمی‌شود و از طرف دیگر وی سال‌هاست عهده‌دار این سمت است و حضور وی در این مجموعه هیچ ارتباطی با دولت روحانی ندارد و تابع ساز و کارهای همان مجموعه است و بس.

در ادامه این گزارش به موضوع دوشغله بودن سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی ریاست‌جمهوری و مشاور وزیر کشور نیز اشاره شده و او نیز از زمره دوشغله‌های دولت محسوب شده است. البته به این نکته بدیهی اشاره نشده که مشاورت شغل محسوب نشده و اعطای عنوان دوشغله با توجه به این مولفه فاقد هرگونه اعتبار است. گذشته از تمامی این نکات جالب‌ترین بخش گزارش آنجایی است که محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز جزو دو شغله‌های دولت محسوب شده و چنین عنوان شده که وی حکم مشاوره از ترکان در مناطق آزاد دریافت داشته است. این درحالی است که محمدعلی نجفی که فارس او را با رئیس سازمان میراث فرهنگی اشتباه گرفته یک شخصیت حقیقی دیگر است که تنها تشابه اسمی با نجفی میراث دارد و هیچ ارتباط دیگری میان این دو نیست اما از آنجا که قصد بر پر و پیمان کردن پرونده بوده خبرنگار فارس به خود زحمت نداده که بررسی کند و سپس چنین اتهامی را متوجه نجفی نماید. جالب آنکه در انتهای این بخش از گزارش نوشته شده: «البته شاید نجفی با این توجیه که مشاورت شغل محسوب نمی‌شود از زیر بار چند شغله بودن کنار برود»! اینجاست که باید با تعجب گفت که چرا چند خط بالاتر مشاوره برای اکرمی شغل محسوب می‌شود و اینجا برای نجفی نه! هر چه هست تمامی این تناقضات نشان می‌دهد که این گزارش سرسری و بدون هیچ دقتی نگاشته شده و هدف تنها نقد غیرواقعی و هدفمند دولت تازه بوده که باید گفت نه با اخلاق و عرف همخوانی دارد و نه آنکه با شعار همکاری و همیاری اعلامی، سنخیتی.

*رضا رئیسی

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
باربد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
1
1
اصولگرایان را به چوب ببندی تا صبح بزنی شون خدا
رضا
|
Germany
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
2
بابا دولت پیش که آقای الهام به عنوان مادر مشاغل معرفی شدند!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
2
از فارس غیر از این انتظار نمیره!
نظر شما: