واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۵۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

«وارث نابسامانی‌های مسئولان گذشته‌ایم»

«عزیزان مسوول بعد از هشت سال وارث نابسامانی‌هایی هستند، اما با این حال بلافاصله اقدام به بازسازی و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی کرده‌اند.»
 تدبیر24دومین همایش تجلیل از پیشکسوتان هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی با نام «همای هنر» روز گذشته - دوشنبه 14 اردیبهشت‌ماه - در سالن همایش سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در این مراسم بیان کرد: از آنجایی که سرزمین ما دارای ویژگی‌های خاصی است، مهمترین خصوصیات آن بالقوگی منابع است. این امر موجب شده که مردم ایران در طول تاریخ از بالقوگی به بالفعلی در بیایند و شرایط زیستی را مهیا کنند.
سیدمحمد بهشتی افزود: اگر مردم سرزمین ما کیمیاگر نبودند، نمی‌شد در آن زیست، زیرا با اتکا به منابع بالفعل ظرفیت‌های محدودی وجود دارد و اگر شاهد این گستره زیستی در سرزمین‌مان هستیم محصول کیمیاگری است که در زمان مختلف بروز پیدا می‌کند، مثل قنات در شهرهای کویری و کیمیاگری در معماری.
او ادامه داد: کیمیاگری در کلام، آن جاست که شاعران ما حضور پیدا می‌کنند و شعر نه بیان احساسات بلکه بیان فکر ماست، بیان آن چیزی که ما از حقیقت به جا آوردیم. به این ترتیب همه در سرزمین ما کیمیاگر هستند، اما کیمیاگری در برخی از مردم بیشتر بارز است و آن هم هنرمندان هستند.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: در روزگاری که روزگار فراموشی نسبت به ویژگی‌های فرهنگی است، یادمان رفته که کیمیاگر هستیم و دچار نسیان شده‌ایم. به عبارتی این بزرگداشت برای این نیست که از عزیزان صورت بگیرد. ما تنها می‌خواهیم که به یاد بیاوریم که چه کسی هستیم چون هنرمند علیرغم فضای عمومی در دنیای نسیان زده زندگی می‌کند.
بهشتی اظهار امیدواری کرد: به مقصود نهایی که به یاد آوردن کیستی مردم سرزمین‌مان است برسیم.

وارث نابسامانی‌ها اقدام به بازسازی کرده‌اند
سخنران بعدی این مراسم محمدحسین زُمرشیدی از معماران ایرانی بود که در بخشی از سخنانش گفت: ملت ایران ارزش‌های بسیار غنی از میراث کهن دنیا را به خود اختصاص داده‌ است. میراث فرهنگی از فرهنگ، ادب، کمال، درایت، اندیشه و هنر تشکیل شده و موجب گفتمان بسیاری از مردم جهان است. اما در این میان میراث فرهنگی ایران از اهمیت بسیاری بهره‌مند است.

این هنرمند ادامه داد: عزیزان مسوول بعد از هشت سال وارث چه نابسامانی‌هایی هستند و با این حال بلافاصله اقدام به بازسازی و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی کرده‌اند. این مسوولان با توجه به شرایط مادی کشور که ما امروز از آن آگاه هستیم این کارها را انجام می‌دهند.

کنایه‌ای از یک هنرمند
لاله سادات لاریجانی، از دیگر هنرمندان سخنران این همایش گفت: من در حوزه نساجی سنتی، رنگرز هستم. من هنرمند نیستم و زبان شیرینی هم ندارم. نمی‌خواهم با زبان تند صحبت کنم، اما کنایه‌ای که می‌گویم شاید شنیدنی باشد.
این هنرمند با اشاره به خاطره‌ای که از روز درختکاری دارد، بیان کرد: روز درختکاری بود که دو کارگر شهرداری که یکی بیل به دست داشت و دیگری دسته‌ای نهال به روی دوش‌اش گذاشته بود را دیدم. کارگران راه می‌رفتند و هر جا که خاک می‌دیدند، نهالی می‌کاشتند اما بعد از آن به نهال‌ها آب نمی‌دادند. همه ما می‌دانیم وقتی درختی را می‌کاریم باید به آن آب دهیم.
او ادامه داد: وقتی که از کارگران پرسیدم چرا بعد از کاشت نهال به آن‌ها آب نمی‌دهید، گفتند «باران می‌آید و خودشان سیراب می‌شوند!». من باغبانم و سعی می‌کنم دو درخت را به درستی بکارم، بنابراین جنگل‌کاری ارزانی کسانی که خودشان می‌دانند چون شهر پر از نهال‌های خشک هست.
عبدالمجید شریف‌زاده، مدیرکل آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی، محسن محسنی، کارشناس فرش از دیگر سخنرانان این همایش بودند و حسین بختیاری بیانیه‌ای خواند.
مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز که گفته می‌شد به علت کسالت شاید در این مراسم حاضر نشود، کمی دیرتر وارد سالن شد و در مراسم تجلیل از هنرمندان شرکت کرد.
در دومین همایش و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی و سنتی «همای هنر» از استادان شمسی‌نژاد، محمدمهدی قنبری، سیدکمال میرطیبی، اردشیر مجردتاکستانی، عبدالقادر گلریزخاتمی، جعفر پاکدست، محمدمهدی قان‌بیگی، احمد ستاری، زینب‌السادات امامی، اسماعیل شیران، محسن محسنی و علی‌اکبر اسماعیلی‌قوچان‌تبار تجلیل شد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: