واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۵۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳

ایجاد بانک جامع ژئومکانیک نفت

رییس اداره زمین‌شناسی عملیاتی شرکت نفت فلات قاره از ایجاد بانک ژئومکانیک در کشور خبر داد و گفت:‌ به منظور تعیین میزان انرژی مورد نیاز برای دکل‌های حفاری مطالعاتی را در دستور کار داریم.
  تدبیر24: دکتر کاظم شیرودی در نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با بیان این که هزار حلقه چاه افقی داشتیم که با بیشترین میزان ریسک مواجه بودند، افزود:‌ در این راستا توجه و توسعه علم ژئومکانیک در شرکت نفت فلات قاره در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: زمانی که چاهی حفر می‌شود و لایه‌های مناسبی وجود ندارد سعی می‌شود که با استفاده از کارهای کنترل چاه‌ها سهم اندکی در تولید صیانتی و بهره‌برداری موفق از مخازن داشته باشیم.

شیرودی همچنین توجه به ساختار سنگ‌ها و نوع عملیات حفاری را از دیگر عوامل مهم در بهره‌برداری بهینه از مخازن ذکر کرد و ادامه داد:‌ در بررسی چاه‌های نفت توجه به کنده‌های حفاری از اهمیت زیادی برخوردار است ولی در کشور در زمان نمونه‌برداری کمتر به این مقوله توجه می‌شود این در حالی است که در بسیاری از کشورها با در اختیار داشتن فناوری‌های مناسب اقدام به برداشت بهینه از مخازن می‌کند.

رییس اداره زمین‌شناسی عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در میادین خلیج فارس از سوی این شرکت خاطرنشان کرد:‌ در این شرکت علاوه بر آزمایش‌های مکانیکی مغزه‌ها و تعیین خصوصیات ژئومکانیک میادین در سه میدان سلیمان، سروش و سیری اقدام به انجام آزمایش‌هایی برای تعیین فشار منفذی در میادین درود و بلال کردیم.

شیرودی همچنین تعیین و پیش‌بینی فشردگی مخزن در میدان نوروز را از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و گفت:‌ این مطالعات در قالب پروژه پایان‌نامه دکتری با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور انجام شد.

وی همچنین مدل‌سازی مخازن برای تزریق گازهای اسیدی را از دیگر اقدامات انجام شده در این شرکت در حوزه ژئومکانیک نام برد و اضافه کرد: بر اساس مطالعاتی که در مناطق خارک و سیری انجام شد منتظر هستیم که برخی از مخازن را کاندیدای تزریق گازهای اسیدی برای استخراج منابع کنیم.

شیرودی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این شرکت در حوزه ژئومکانیک اظهارداشت:‌ در این راستا طرح بهینه‌سازی انرژی دکل که یکی از برنامه‌های پنج ساله این شرکت است دردستور کارداریم بر این اساس با استفاده از روش‌های مدل‌سازی درصدد هستیم که با توجه به انرژی سنگ‌ها میزان استفاده انرژی دکل‌ها را برآورد کنیم.

وی همچنین از اقدامات این شرکت برای ایجاد بانک ژئومکانیک خبر داد و گفت:‌ در این زمینه در ابتدای راه هستیم که امیدواریم با همکاری محققان در این حوزه گام موثری در این زمینه برداریم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: