واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

آلمان در کما

آنگلا مرکل که با پیروزی حزبی قاطع و البته قابل پیش بینی در انتخابات ملی آلمان برای سومین بار باید دولت ائتلافی را تشکیل دهد،این روزها برای یافتن یک شریک ائتلافی مطمئن و البته کم هزینه تر از نظر سیاسی که موجب کاهش اقتدارش نشود،با دشواری های فراوانی رو به رو است.
به گزارش تدبیر24 به نقل از  ایرنا،درحالی که براساس قانون اساسی آلمان، یک ماه بعد از برگزاری انتخابات سراسری در روز 22 سپتامبر (31شهریور)،می بایست مجلس ملی جدید تشکیل شده و حزب پیروز انتخابات نیز با یافتن شریک ائتلافی خود،دولت آینده کشور را معرفی کند، بعد از گذشته دو هفته مذاکرات مرکل و دیگر سران احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی با نمایندگان سوسیال دموکرات ها و سبزها هنوز به نتیجه نرسیده است.


نگرانی از تاخیر در تشکیل دولت آینده به خاطر به نتیجه نرسیدن مذاکرات ائتلافی تا جایی افزایش یافته که ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان با هشدار در این رابطه تاکید کرد:نه برای شهروندان می‌توان توضیح داد که چرا آلمان با چنین نتیجه روشنی در انتخابات نمی‌تواند دولت تشکیل دهد و نه به مردم سایر نقاط.

کارشناسان و صاحبنظران سیاسی بر این باورند که تشکیل دولت آینده ممکن است حتی تا پایان سال جاری به طول انجامد و ادامه این وضعیت به طور مشخص در وزارت خانه هایی که وزیران آن عضو حزب لیبرال دموکرات ها بوده و با شکست سنگین در انتخابات اخیر هیچ نماینده ای در مجلس نداشته و دیگر در دولت آینده نیز جایی نخواهند داشت،بسیار نگران کننده عنوان می شود.
وزیران امور خارجه،اقتصاد،دادگستری،توسعه و همکاری های اقتصادی از جمله وزیرانی هستند که در دومین دولت ائتلافی مرکل از لیبرل دموکرات ها بوده اند و به نظر می رسد این روزها از انگیزه کاری کافی برخوردار نبوده و حتی به صورت مستمر در حوزه فعالیت خود نیز حاضر نمی شوند.
این وضعیت نوعی بلاتکلیفی در بخشی از بدنه دولت ایجاد کرده و سخنگویان این وزارت خانه ها در نشست های خبری هفتگی با خبرنگاران به طور مرتب باید به این سوال پاسخ دهند که در این روزها به چه کاری مشغول هستند.

نمایندگان احزاب خواهری دموکرات و سوسیال مسیحی به رهبری آنگلا مرکل به عنوان پیروز انتخابات قرار است پنج شنبه و جمعه هفته آینده با احزاب سوسیال دموکرات و سبزها مذاکرات و چانه زنی ها برای دعوت به مشارکت در تشکیل دولت ائتلافی را انجام دهند و این درحالی است که دور اول گفت گو های نمایندگان مرکل با سوسیال دموکرات ها نتایج قطعی و راضی کننده ای به همراه نداشته است.

سوسیال دموکرات ها به عنوان دومین حزب از نظر میزان کسب آرا در انتخابات 22 سپتامبر اعلام کرده اند که درصورت ارائه پیشنهاد همکاری از سوی مرکل در کنگره حزبی خود که قرار است 20 اکتبر برگزار شود درمورد کسب امتیازات مورد نظر و در نهایت پاسخ به دعوت برای مشارکت در تشکیل دولت تصمیم خواهند گرفت.

اهمیت کنگره سراسری سوسیال دموکرات ها از این نظر دو چندان می شود که برخلاف رهبران عالی این حزب که نگاه به نسبت مثبت تری به همکاری با بانوی آهنین در تشکیل دولت ائتلافی آینده دارند،در رده های میانی حزب و مقام های محلی انتقادات و مخالفت های جدی و شدیدی با این ائتلاف وجود دارد.

سابقه ائتلاف بزرگ ناموفق سوسیال دموکرات ها و دموکرات مسیحی ها در دولت اول مرکل طی سال 2005 تا 2009 که شکست سنگین این حزب در انتخابات بعدی را به همراه داشت،از مهمترین دلایل مخالفت سوسیال دموکرات ها برای ائتلاف با مرکل عنوان شده است.

مخالفان ائتلاف معتقدند که بانوی صدراعظم در پایان فعالیت اولین دوره صدارت خود بر آلمان،همه موفقیت ها در دولت،تحقق اهداف و اجرای سیاست ها را به نام خود ثبت کرده و در مقابل ناکامی ها را به گردن شریک ائتلافی دولت انداخته است و این همان اتفاقی است که در دولت بعدی مرکل برای لیبرال دموکرات ها به عنوان دومین شریک ائتلافی افتاده و همین دلیل مهم کافی است تا سوسیال دموکرات ها باردیگر حاضر به تکرار این ناکامی نباشند.

نکته جالب توجه درمورد مذاکرات مقدماتی برای ائتلاف،گفت و گو های مرکل با سبزها به عنوان یکی از احزاب مخالف دولت است که کارشناسان سیاسی از آن به عنوان یک تابو شکنی و انقلاب سیاسی یاد می کنند که البته می تواند اهداف پشت پرده ای برای بانوی سیاستمدار آلمان به همراه داشته باشد.

پیشنهاد مرکل برای مذاکره با سبزها این سوال را در ذهن صاحبنظران سیاسی ایجاد کرده است که رایزنی دولت با حزب مخالف برای ائتلاف که برای اولین بار در سطح ملی در دستور کار قرار گرفته تا چه حد جدی خواهد بود و اینکه آیا مرکل تصمیم دارد از سبزها به عنوان اهرم فشار برای ترغیب سوسیال دموکرات ها برای ائتلاف استفاده کند یا واقعا در مذاکره با این حزب مخالف، جدی است.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که با وجود انجام گفت و گوهای ائتلافی مرکل با هر دو حزب،ناظران سیاسی بر این باور هستند که هنوز شانس ائتلاف بزرگ احزاب حاکم با سوسیال دموکرات ها بالاتر است و رهبران دموکرات و سوسیال مسیحی نیز بر این نکته تاکید دارند که شعارهای انتخاباتی سوسیال دموکرات ها به اهداف مورد نظر آنها نزدیک تر از سبزها است.
مرکل برای ائتلاف با سوسیال دموکرات ها با درخواست های بزرگی از جمله مسئله مهم افزایش مالیات ها و واگذاری وزارت خانه های بیشتر و مهمتری از جمله وزارت خانه راهبردی دارایی به شریک ائتلافی مواجه است.

در این میان البته نقش هورست زهوفر رهبر سوسیال مسیحی ها به عنوان حزب خواهری مرکل را نباید نادیده گرفت که به شدت با ائتلاف با سبزها مخالف بوده و تمام تلاش خود را برای قانع کردن مرکل برای دوری از این ائتلاف که یک انقلاب سیاسی خوانده می شود،بکار خواهد بست.

در نهایت اما 21 عضو هیأت‌های مذاکره‌کننده CDU (حزب دموکرات مسیحی)، CSU (حزب سوسیال مسیحی) و SPD (حزب سوسیال دموکرات) هفته آینده دور دوم مذاکرات خود را انجام خواهند داد.

البته احزاب دموکرات/سوسیال مسیحی قصد دارند قبل از انجام مذاکره دوم با سوسیال دموکرات ها،در روز پنج شنبه 10 اکتبر با سبزها نیز گفتگوهای مقدماتی را انجام دهند تا بتوانند از نتایج بدست آمده احتمالی در چانه زنی با سوسیال دموکرات ها استفاده کنند.

جم ازدمیر،رئیس سبزها درخصوص مذاکره با احزاب حاکم برای مشارکت در ائتلاف دولتی،احتمال ائتلاف را منتفی ندانسته و می گوید: من قادر به درک این مسأله هستم که جمع شدن اقتصاد و اکولوژی به شکل CDU/CSU و سبزها در یک جا، برای خیلی‌ها گیرایی خود را دارد، اما به نظر می آید CDU/CSU به سوسیال دموکرات ها نزدیک‌ترند تا به سبزها.

از نظر هرمان گروهه،دبیرکل CDU نیز امکان تشکیل یک ائتلاف با سبزها (سیاه-سبز) وجود دارد.

گروهه به راینیشه پست،گفت: نتیجه گفتگوهای مقدماتی با سبزها مشخص نیست.سبزها با انتقاد از خود درباره نتیجه به دست آمده برای حزبشان در انتخابات بحث می‌کنند و در مرحله راه‌اندازی دوباره حزب از نظر محتوا و پرسنل به سر می‌برند و همین مسأله برای ما امکانات جدیدی را برای گفتگو به وجود می‌آورد.

گروهه در عین حال تاکید کرد که،CDU/CSU گفتگو درباره ائتلاف با سبزها را با همان جدیتی انجام خواهد داد که با سوسیال دموکرات ها انجام داده است.

رالف فوکس،رئیس بنیاد هاینریش بل که به سبزها نزدیک است نیز هرچند ائتلاف با احزاب حاکم را یک خطر پذیری می داند اما به حزبش توصیه کرده که با CDU/CSU ائتلاف کند.

فوکس افزود:سبزها با این شانس می توانند از نظر سیاسی به خود شکل دهند و وقتی کسی این شانس را دارد،نمی‌تواند بگوید که متأسفم ما هنوز در وضعیتی قرار نداریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

در مبارزات انتخاباتی،علاوه بر SPD که بر افزایش مالیات ها تاکید دارند،سبزها نیز بارها خواستار آن شده بودند که از افراد پردرآمد مالیات بیشتری گرفته شود تا از این طریق بتوان هزینه بازسازی مدارس، خیابان‌ها و ریل‌های راه آهن را تأمین کرد اما مرکل بر این عقیده است که می توان با صرفه جویی بیشتر هزینه های مورد نیاز را تامین کرد.

البته یورگن تریتین، رئیس فراکسیون سبزها که به خاطر افزایش انتقادات حزبی، بزودی از سمت خود کنار خواهد رفت - و عضو هیأت مذاکره‌کننده با CDU/CSU است - در شبکة تلویزیونی ZDF تأکید کرد، وی وظیفه دارد بر اساس برنامه حزب وارد مذاکرات شود.

تریتین تاکیدکرد: سبزها خواستار عدالت بیشتر و حفاظت بیشتر از آب و هوا هستند، و این کار درصورتی که ما از شدت یارانه های اکولوژیکی مضر نکاهیم و کسانی را که درآمد و دارایی بیشتری دارند،براستی کمی بیشتر تحت فشار قرار ندهیم، امکان ندارد.

زیگمار گابریل رییس حزب سوسیال دموکرات ها نیز در گفت و گویی در شبکه تلویزیونی ARD با پافشاری بر نظرات این حزب درمورد افزایش مالیات ها و تعیین حداقل دستمزد در دولت آینده،تاکید کرد که SPD بدون تعیین حداقل دستمزد در سطح کشور از نظر قانونی، نمی‌تواند وارد هیچ دولتی شود.

گابریل البته در نرمشی سیاستمدارانه،خاطرنشان کرد: مشارکت SPD در دولت را به نشستن روی نیمکت مخالفت با دولت ترجیح می‌دهد زیرا برای این حزب، بحث پیشبرد سیاست سوسیال‌دموکرات در میان است و نه آسودگی خیال در مخالفان.

یوهانس کارس،سخنگوی بخش جناح محافظه‌کار حزب سوسیال دموکرات نیز تاکید کرده است که ائتلاف با CDU/CSU فقط در سطح برابر و تنها درصورتی که ما مسؤولیت وزارت دارایی را بر عهده گیریم،امکان‌پذیر خواهد بود.

این سیاستمدار سوسیال دموکرات خاطرنشان کرد: وزارت دارایی تنها وزارت‌خانه‌ای است که در برابر اداره صدراعظمی حق وتو دارد،از این رو برای ما امکان بحث در این باره وجود ندارد.
یوشکا فیشر،سیاستمدار مطرح سبزها نیز از اینکه به گفته او تابوی مذاکره با احزاب مخالف برای تشکیل دولت ائتلافی از بین رفته ابراز خوشحالی کرد و گفت: پس از انتخابات پارلمانی اخیر،امکانات جدید ائتلافی مشاهده می‌کند و اگر همه این تمرینات با همه این گفتگوهای مقدماتی، حتی یک فایده هم داشته باشد، این است که تابوها از بین خواهند رفت.

فیشر خاطرنشان کرد: به نظرم در سال 2017، دیگر نه ائتلاف قرمز-قرمز-سبز تابو خواهد بود و نه ائتلاف سیاه-سبز ، همه این‌ها عملی خواهد بود و بدین ترتیب، جمهوری براستی کمی تغییر کرده است.

بر اساس یافته های نظرسنجی مؤسسه افکار سنجی فورسا، 48 درصد از پاسخ دهندگان از تشکیل یک ائتلاف بزرگ با حضور احزاب حاکم دموکرات / سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات ها استقبال کرده‌اند و 21 درصد،ائتلاف احزاب حاکم با سبزها موسوم به ائتلاف (سیاه-سبز) را ترجیح می‌دهند.

15
درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی نیز خواستار تشکیل یک دولت اقلیت هستند.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: