واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۵۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

کهکشان راه شیری خفه خواهدشد؟

دانشمندان به رهبری دانشگاه کمبریج انگلستان دریافتند کهکشان‌هایی که ستاره تولید نمی‌کنند، به آرامی دچار خفگی خواهند شد و این سرنوشت شاید در آینده گریبان کهکشان راه شیری را نیز بگیرد.
 تدبیر24:  یک کهکشان زمانی مرده به حساب می‌آید که تولید ستاره را متوقف کند؛ تولید ستارگان نیازمند وجود گازهایی مانند هلیم و هیدروژن است که این گازها هنگام شکل‌گیری ستاره به عناصر سنگین‌تر تبدیل می‌شوند.

محققان به تازگی هزاران کهکشان مرده و زنده مجاور را بررسی کردند و دریافتند در حالی که کهکشان‌های زنده دارای نسبت مساوی گاز و فلز هستند، کهکشان‌های مرده تراکم‌های بسیار بالاتر فلز دارند.

این عدم‌ تعادل نشان می‌دهد کهکشان‌ها پس از تمام‌شدن گازشان، به آرامی دچار خفگی می‌شوند. آن‌ها آخرین ستارگان را با استفاده از هلیم و هیدروژن باقی‌مانده شکل می‌دهند و این درست مانند شخصی در حال خفه‌شدن است که به کندی از واپسین اکسیژن باقی‌مانده استفاده می‌کند.

این نخستین مدرک جامع درباره خفه‌شدن کهکشان‌هاست و گام بعدی دانشمندان تعیین عوامل این رخداد است. آن‌ها علت مرگ کهکشان‌ها را می‌دانند اما هنوز از قاتل اصلی خبر ندارند، گرچه چندین مظنون در اختیار دارند.

هر دوی کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا در حال حاضر فعال بوده و در حال تولید ستارگان هستند اما کسی نمی‌داند در آینده دور چه رخ خواهد داد.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature ارائه شده است.
برچسب ها: تدبیر24 کهکشان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: