واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۵۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

بهره‌کشی از کارون

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: چالش‌هایی که امروز حیات رودخانه کارون را به مخاطره انداخته است، نتیجه بی‌توجهی و نگاه غیرکارشناسی به نحوه بهره‌برداری از رودخانه کارون و حتی بهره‌کشی از رودخانه کارون از طرف بعضی سازمان‌ها و شرکت‌ها به ویژه نماینده وزارت نیرو در استان خوزستان بوده است.
 تدبیر24 سید حسین فاضلی د اظهار کرد: جهت تدوین سند ملی رودخانه کارون باید بودجه ویژه‌ای تعیین و صرف شود. این رودخانه با وجود اینکه هیچ کس منکر شان رودخانه‌ای آن نیست همچنان مورد بی لطفی و بهره کشی وزارت نیرو و نماینده آن در خوزستان قرار می‌گیرد. این رودخانه با سدسازی و دیگر فجایع زیست محیطی در معرض بهره کشی و خطر قرار گرفته است. در این راستا عملکرد وزارت نیرو از طرف بعضی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به وزیر نیرو تذکر داده شده است.

وی اظهار کرد: نگاهی به آمارهای تلخی که این روزها درباره رودخانه کارون ارائه می‌شود، گویای ضعف‌های اجرایی و نداشتن برنامه‌ریزی مستمر همراه با آینده‌نگری درباره این رودخانه است و اخبار معضلات کمی و کیفی رودخانه کارون، کارنامه قابل قبولی از بخش‌های مدیریتی و اجرایی نشان نمی‌دهد.

فاضلی تصریح کرد: بی توجهی اخلاقی به حل معضلات و چالش‌های رودخانه کارون معضل دیگری است که گریبان مردم خوزستان را گرفته است. از جمله این بی‌توجهی‌ها می‌توان به حل نشدن معضلات سد گتوند اشاره کرد. استفاده نکردن از پتانسیل‌های رودخانه کارون معضل دیگری است که ارزش افزایی و حتی حیات رودخانه کارون را به مخاطره انداخته است.

وی گفت: برای نظارت بر رودخانه کارون عملاً می‌توان گفت که قانونی وجود ندارد، به همین دلیل است که محیط زیست رودخانه کارون در معرض خطر است و از نعمت‌های حیاتی خدادادی خود به دور شده و به مثابه مال بی‌صاحب در طبیعت شهری و روستایی، رو به خشک شدن است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون ادامه داد: سند ملی کارون با هدف تحول از طریق ایجاد فرصت‌های متنوع و جامع، در راستای کسب شایستگی‌های لازم، درک و اصلاح موقعیت و مسائل رودخانه کارون براساس نظام آکادمیک جهانی، قوانین کشوری و مسائل جاری استانی تدوین می‌شود تا به این ترتیب رودخانه کارون به دور از چالش‌ها و در نهایت استفاده از پتانسیل‌ها مورد بهره برداری قرار گیرد.

فاضلی یادآور شد: سند ملی رودخانه کارون، به عنوان سند ملی حفاظت از محیط زیست است که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری می‌تواند از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سودجویان و قانون شکنان باشد. مسئولین از دولت‌های گذشته تا به امروز درباره رودخانه کارون به عنوان نمادی از محیط زیست چه اقدامی کرده‌اند؟ آیا مسئولین برای رودخانه کارون، قوانین جامع و لازم را آماده سازی و تدوین کرده‌اند؟

وی خاطرنشان کرد: تدوین سند ملی رودخانه کارون باید با توجه به سیاست‌های کشور، با هدف ترغیب و تشویق بخش دولتی و به ویژه بخش غیردولتی برای سرمایه‌گذاری، در نظر گرفتن جنبه‌های زیست محیطی رودخانه کارون و جلوگیری از به مخاطره افتادن حیات رودخانه کارون باشد. در مجموع تدوین سند ملی رودخانه کارون باید به برون رفت از شرایط بحرانی فعلی بینجامد.

فاضلی اظهار کرد: در جهت آماده سازی و تدوین سند ملی رودخانه کارون، باید بر این باور بود که هیچ مساله‌ای نباید مانع تدوین و اجرای سند ملی رودخانه کارون شود و هیچ بهانه‌ای از طرف مسئولین سازمان‌ها و اداره‌های مرتبط با رودخانه کارون برای عدم تقبل وظیفه، قابل قبول نیست. مردم از مسئولین در سه قوه مدیریت کلان کشور بخواهند که تهیه سند ملی رودخانه کارون را در دستور کار قرار دهند تا مقابله با سودجویان و قانون شکنان عملی شود. تنظیم سند ملی رودخانه کارون به عنوان یک نوع سند ملی حفاظت از محیط زیست لازم است.

وی تصریح کرد: تدوین سند ملی رودخانه کارون به عنوان یک استراتژی در بحث مدیریت و نگهداری پایدار این رودخانه مطرح است. توجه به این سند در حل قانونی معضلات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی رودخانه در سطح استانی و حتی در بعد ملی به ما کمک می‌کند.

فاضلی اظهار کرد: با وجود همه مزایای تدوین سند ملی رودخانه کارون، تدوین و اجرای آن به دلیل به مخاطره افتادن منافع بعضی وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها از جمله منافع وزارت نیرو ممکن است با موانع زیادی مواجه شود اما نباید فراموش کنیم در راستای تدوین سند رودخانه کارون، حفظ منافع ملی برای حفاظت از محیط زیست اهمیت دارد نه منافع سازمانی.

وی یادآور شد: یادمان باشد حمایت همگانی مسئولین استانی و به ویژه مسئولین سازمان‌ها و اداره‌های مرتبط با رودخانه کارون تنها تضمین تدوین و اجرای سند ملی رودخانه کارون است که در جلوگیری از به مخاطره انداختن زندگی مردم استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری کمک می‌کند و یادمان باشد که آگاهی نداشتن از ارزش سند ملی رودخانه کارون نوعی جهل خطرناک است اما دانستن ارزش سند ملی این رودخانه و عمل نکردن به آن نوعی ظلم است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: