واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۵۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

تخلفاتی که قانون می‌شوند

تخلفات رانندگی در بعضی موارد انگار به قانون تبدیل شده و در غیر آن صورت تردد در سطح شهر ممکن نیست.
 تدبیر24:  به طور مثال طبق قانون هنگامی که چراغ راهنمایی زردرنگ است و وسیله نقلیه شما قبل از خط عابر پیاده قرار دارد، باید توقف کنید، اما اگر در واقعیت چنین کاری را انجام دهید، باید برای شنیدن بوق‌های ممتد و ابراز لطف افرادی که در پشت سر شما قرار دارند، خودتان را آماده کنید.
بیشتر افراد حداقل یک‌بار در رانندگی‌شان کوچه‌ای را ورود ممنوع رفته‌اند، کمربند نبسته‌اند، پشت چراغ قرمز اما روی خط عابر پیاده ایستاده‌اند، پارک دوبل انجام داده‌اند و …

اما همه‌ی این تخلفات فقط یک‌بار آن هم ناگهانی حادثه‌ای تلخ را به بار می‌آورد!

افزایش 95 درصدی اعمال قانون در مشهد


سرهنگ حمیدرضا گرایلی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی با اشاره به افزایش 95 درصدی اعمال قانون در مشهد، در خصوص آخرین وضعیت تخلفات این شهر، اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری میزان اعمال قانون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 95 درصد افزایش داشته است.

گرایلی عنوان می‌کند: در فروردین ماه سال جاری سرعت‌های غیرمجاز 46 درصد افزایش، عبور از چراغ قرمز 109 درصد افزایش، عبور از محل ممنوع 1200 درصد افزایش، عدم رعایت حق تقدم 253 مورد و عدم استفاده از کلاه ایمنی یک درصد افزایش داشته است.

وی اضافه می‌کند: عدم رعایت حق تقدم در این مدت 253 درصد افزایش، دور زدن در محل ممنوع 57 درصد کاهش و عدم استفاده از کمربند ایمنی 28 درصد کاهش داشته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خاطرنشان می‌کند: بیشترین تخلفات در سطح مشهد به ترتیب مربوط به پارک دوبل، توقف در پیاده‌رو، سرعت غیرمجاز، نقص فنی، عبور از چراغ قرمز، عدم استفاده ازکلاه ایمنی و … است که در همه این موارد اعمال قانون توسط پلیس صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: دلیل اینکه تخلفات این چنینی کاهش پیدا نکرده این است که پلیس امکانات زیادی در اختیار ندارد تا بتواند با تمام متخلفان برخورد کند، البته در هر صورت امکانات پلیس به اندازه تمام شهر نیست.

گرایلی اضافه می‌کند: در واقع نباید برای هر تعداد از افراد، پلیس در اختیار داشته باشیم، بلکه پلیس تنها برای مواقع بحرانی است نه برای جریمه کردن؛ باید فرهنگ و باورهای ترافیکی مردم افزایش یابد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با اشاره به اینکه وجود تخلفات رانندگی ناشی از عدم آموزش‌های فرهنگ ترافیکی و امکانات در اختیار پلیس است، اظهار کرد: به طور مثال در بعضی از مناطق شهر که مراکز خرید و تجاری یا بیمارستان‌ها قرار دارند، پارکنیگی وجود ندارد و به همین دلیل مردم مجبور به پارک دوبل هستند.

وی تصریح کرد: باید سازمان‌های متولی نسبت به ایجاد پارکینگ به اندازه کافی در سطح شهر اقدام کنند، البته افزایش تعداد پارکینگ‌ها نباید موجب استفاده بیشتر از وسایل نقلیه شخصی شود.

گرایلی با بیان اینکه هر چقدر تعداد دوربین‌های نظارتی بیشتر شود، کنترل نیز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: دوربین‌ها در کنترل ترافیک و ثبت تخلفات کمک‌دهنده هستند، اما باید به سمتی حرکت کنیم که دوربین‌ها نظارتی باشند و فقط کارهای مدیریتی را انجام دهند.


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با بیان اینکه در مجموع سال گذشته بیش از دو میلیون و 900 هزار اعمال قانون صورت گرفته است، ‌اظهار کرد: از این تعداد 1890 برگ مربوط به سرعت‌های غیرمجاز بوده که توسط دوربین‌ها ثبت شده است، همچنین 1800 مورد سبقت، 27 هزار و 141 مورد عبور از چراغ قرمز، یک میلیون و 109 هزار و 936 مورد عبور از محل ممنوع و 21 هزار و 884 مورد تجاوز به گذرگاه عابر پیاده صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت 35 هزار و 356 مورد حرکت خلاف جهت، 9 هزار و 687 مورد دور زدن در محل ممنوع و 13 هزار و 330 مورد عدم رعایت حق تقدم نیز صورت گرفته است.

گرایلی با بیان اینکه در سال گذشته 64 هزار و 68 دستگاه موتورسیکلت در مشهد توقیف شده است، گفت: در فروردین ماه سال جاری 321 هزار و 865 برگ جریمه توسط پلیس استفاده شده که 132 هزار مورد مربوط به سرعت‌های غیرمجاز، 3789 مورد عبور از چراغ قرمز و ... بوده است.

وی تصریح کرد: 1064 مورد عدم استفاده از کلاه ایمنی،‌ 10 هزار و 803 مورد نبستن کمربند ایمنی و 30 هزار و 48 مورد توقیف خودرو در فروردین ماه سال جاری صورت گرفته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با اشاره به توقیف 34 هزار و 210 موتورسیکلت، خاطرنشان کرد: در سطح مشهد 193 مورد ‌دوربین نظارتی فعال بوده، همچنین 33 دوربین ثبت تخلف سرعت، 12 دوربین برای طرح ترافیک و 9 دوربین برای کنترل چراغ قرمز در سطح شهر فعال است.


بیشترین علت تصادفات، عدم رعایت حق تقدم است


گرایلی اضافه کرد: متاسفانه همچنان بیشترین علت وقوع تصادفات در معابر شهری عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو است.

وی در خصوص بیشترین آمار مجروحان و مقتولان در تصادفات رانندگی، ادامه داد: 33 درصد این آمار مربوط به عابران پیاده و 29 درصد مرتبط با موتورسیکلت‌سواران است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در خصوص راهکارهای کاهش تخلفات رانندگی، عنوان کرد: در مثلت ترافیک سه موضوع آموزش، اصلاح مهندسی معابر و اعمال قانون مدنظر قرار گرفته است که البته هر سه ضلع این مثلث باید با هم رشد کند.


ریشه تخلفات در عدم فرهنگ‎سازی است


حسین امیری، جامعه‌شناس نیز در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه ریشه تمام تخلفات در عدم فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: زمانی یک جامعه متمدن و رو به رشد خواهد بود که اعضای جامعه نسبت به شهر خود احساس شادابی داشته باشند.

وی با بیان اینکه زمانی یک فرد به جامعه خود احساس بهتری خواهد داشت که امید به آینده بیشتر و دغدغه کمتری داشته باشد، عنوان کرد: موضوعاتی مانند امنیت، برنامه و عوامل فردی در حوزه‌های فرهنگ‌سازی و نوسازی مطرح است.

یک جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: جامعه باید افراد و شهروندان را نسبت به حقوق خود آگاه کند، جامعه مانند یک دیگ اجتماعی است که تطابق میان افراد و فرهنگ‌سازی، شباهت‌هایی را در جامعه به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌پذیری، جامعه را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: فرد، گروه، خانواده، اجتماع و جامعه از ارکان جهت‌ساز جامعه هستند و این موارد جامعه را به سمت تحرک اجتماعی، توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پیش می‌برد.

وفور قانون در جامعه از ارزش آن می‌کاهد


امیری عنوان کرد: بایدها و نبایدهای یک جامعه را حاکمیت تعریف می‌کند؛ ازدیاد بیش از حد قانون موجب شده که افراد به قانون‌های جزیی، قانونمند نباشند؛ به همین دلیل قانون دیگر خط قرمز نیست؛ وفور قانون در هر جامعه‌، ارزش آن را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به طور دائم قوانین تصویب می‌شود، بدون توجه به اینکه در خصوص قانون قبلی هنوز فرهنگ‌سازی نشده است، اضافه کرد: نهادهای مرتبط بایدها و نبایدها را برای مدارس و دانشگاه‎ها تدریس کنند.

امیری با بیان اینکه نبود همراهی دولت و ملت یک نقیصه است، می‌گوید: این امر موجب می‌شود که قوانین به خوبی اجرا نشود؛ تا زمانی که فهم و خِرد مشترک در جامعه ایجاد نشود، مسائل نیز رفع نمی‌شود.

این جامعه‎شناس عنوان کرد: تفاوت کشور ما با سایر کشورها در این است که آن‌ها هر موضوعی را به صورت یک مساله نگاه می‌کنند؛ نگاه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نسبت به قانون متفاوت است.

وی اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که قوانین رانندگی از سوی برخی افراد رعایت نمی‌شود، این باشد که هنوز قانون برای شهروند به عنوان یک مساله درنیامده است.

امیری با اشاره به اینکه نخبگان جامعه باید برای کاهش تخلفات رانندگی از طریق فرهنگ‌سازی تمهیداتی بیندیشند، خاطرنشان کرد: در صورتی که تخلفات رانندگی ادامه یابد، به یک آسیب اجتماعی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: جریان جامعه‌پذیری از طریق مدرسه، خانواده، اجتماع و رسانه‌های گروهی ممکن است؛ باید یک بازبینی و بازنگری نسبت به مولفه‌های فرهنگی در جامعه انجام شود.

امیری اضافه کرد: فرهنگ‌سازی باید در متن زندگی باشد زیرا این امر به حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و ... شکل می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: