واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۵۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵

تمام گمانه زنی های یک حضور

در ابتدا باید در نظر داشت یکی از مسائلی که رئیس‌جمهور افغانستان هنگام حضور در ایران مدنظر داشت این بود که از تهران تقاضای وساطت کند تا طالبان دست از فعالیت‌های تخریبی در این کشور بردارد.
 تدبیر24:  در خصوص حضور یک هیئت سیاسی از طالبان در تهران چندین گمانه زنی مطرح است .فی المثل در ابتدا باید در نظر داشت یکی از مسائلی که رئیس‌جمهور افغانستان هنگام حضور در ایران مدنظر داشت این بود که از تهران تقاضای وساطت کند تا طالبان دست از فعالیت‌های تخریبی در این کشور بردارد. 
از سوی دیگر به نظر می رسد در این سفر در مورد ماجرای داعش نیز مسائلی مطرح شده باشد.به هر حال می دانیم طالبان رسما اعلام کرده هیچ‌گونه وابستگی سازمانی با داعش ندارد و اقدامات آنان را هم محکوم نموده است .با توجه به اینکه ایران نقش سازنده‌ای در جلوگیری از پیشرفت داعش در عراق و مناطق دیگر داشته است شاید حضور این هیئت سیاسی طالبان با مسئله داعش ارتباط داشته باشد. حال از آنجایی که اخیرا داعش برخی تحرکات را آغاز نموده و پیش روی هایی داشته است تصورم این است که شاید طالبان هم تقاضا داشته نیروهای خود را از خاک ایران عبور داده و به عراق کمک نماید. 
به هرحال اکنون دشمن مشترکی به نام داعش وجود دارد. 
ضمنا در نظر داشته باشید ما با افغانستان 
بر سر اینکه با آمریکایی‌ها قرار داد امنیتی امضا کردند دارای اختلاف نظر هستیم . آقای اشرف غنی در مبارزات انتخاباتی اعلام کرد به مجرد اینکه به پست ریاست جمهوری برسد حتما پیمان امنیتی را با آمریکا امضا خواهد کرد.
این اقدام مورد پسند ما نبود و حتی گفته بودیم که حاضر هستیم به آنان کمک‌های لجستیکی کنیم ولی به دلیل آنکه آقای اشرف غنی تحصیل کرده آمریکا هست و با آمریکایی‌ها روابط نزدیک دارد این پیمان امنیتی امضا شد. 
از سوی دیگر آقای اشرف غنی بارها اعلام نموده حاضر است سهمی از قدرت را به طالبان دهد اما اختلاف اصلی طالبان 
با وی در مورد همین پیمان امنیتی است که با آمریکایی‌ها انجام دادند.
اگر تحلیل من درست باشد این موضوع می‌تواند به عنوان ابزار قدرت، توان چانه‌زنی ما را بالاتر ببرد .
یعنی ما ثابت می کنیم آنچنان نفوذ داریم که می توانیم طالبان را کنترل نماییم .این موضوع 
می‌تواند در چانه‌زنی‌های مان بر سر پرونده هسته‌ای یک امتیاز باشد. این می تواند یک مانور قدرت در آستانه یک قرارداد مهم باشد.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: