واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
توصیه رییس‌جمهوری به منتقدانش:

سخنان نیش‌دارمان را کم کنیم

ما تنها دولتی هستیم که در تاریخ اوایل مهر به مردم اعلام می‌کنیم که دولت تمام بدهکاری به کشاورزان را تا چند روز پیش پرداخت کرده است. رییس‌جمهوری ...
تدبیر24: رییس‌جمهوری دیروز در هفتمین همایش ملی نخبگان، همچنین به فعالیت‌های دولت در زمینه اقتصاد اشاره کرد و گفت: در زمینه اقتصادی نیز در طول این 50روز قدم‌های تاثیرگذاری را دولت برداشته که از جمله آن به فعالیت‌های دولت در زمینه کشاورزی می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: ما تنها دولتی هستیم که در تاریخ اوایل مهر به مردم اعلام می‌کنیم که دولت تمام بدهکاری به کشاورزان را تا چند روز پیش پرداخت کرده است. رییس‌جمهوری افزود: ما تنها دولتی هستیم که در طول 50 روز بیش از 700‌میلیاردتومان اعتبار برای ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار کارآفرینان کشاورزی قرار داده‌ایم و از سوی دیگر 400‌میلیاردتومان برای خرید کود برای کشاورزان در فصل پاییز اختصاص داده‌ایم. او با بیان اینکه در زمینه صنعت و تولید و در زمینه دارو و درمان دولت در طول این 50 روز قدم‌های مهمی را برداشته است، تصریح کرد: البته این را نیز می‌دانیم که یک اقلیتی هستند که هر کاری دولت می‌کند، شمشیر انتقاد آنها برنده‌تر می‌شود.

رییس‌جمهور کشورمان با اشاره به فعالیت‌های دولت در طول 50 روز گذشته گفت: در مدت 50 روزی که کار را شروع کردیم قدم‌های مهمی از سوی همکاران من در ارتباط با حل مشکلات برداشته شده است. مثلا ما در زمینه سیاست خارجی قدم‌هایی برداشته‌ایم نه به اندازه 50 روز، بلکه به اندازه 500 روز.

رییس‌جمهوری افزود: این دولت به انتقاد منتقدانش نیز افتخار می‌کند. روحانی خطاب به منتقدان دولت گفت: انتقادات سازنده خاص ماست و این برای توسعه کشور مفید است، ولی همه کاری کنیم که سخنان نیش‌دارمان را کم کنیم و چارچوب ادب و اخلاق را به‌عنوان یک معیار در سخنانمان قرار دهیم.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: سخن اول این است که چه کنیم این استعداد برتر بتواند در مسیر برترماندن یا برترشدن از آنچه هست باقی بماند و سخن دوم این است که چگونه این استعداد در خدمت جامعه و کشور قرار بگیرد؟

روحانی با اشاره به نامگذاری سال 92 از سوی مقام‌معظم‌رهبری به نام حماسه سیاسی و اقتصادی، گفت: این سخن باید کاملا مدنظر همه ما باشد. حماسه سیاسی با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توسط مردم خلق و آفریده شد و در این زمینه دانشگاهیان، فرهنگیان و نخبگان نقش بسیار ارزشمندی را ایفا کردند. صدای نخبگان جامعه از محلات تهران و شهرهای بزرگ عبور کرد و به دورترین روستاهای کشور هم رسید و به آن عمل شد.

وی با بیان اینکه ما به نخبگان جوان خود مغرور هستیم و به آنها افتخار می‌کنیم، گفت: ما باید حماسه اقتصادی را خلق و بیافرینیم. حماسه آفریدنی و خلق‌کردنی است و بدون تلاش و کوشش و انسجام و وحدت نمی‌توانیم حماسه اقتصادی را خلق کنیم. حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد. روحانی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما در صادرات و واردات با اقتصاد جهان پیوند خورده است، گفت: آمار و ارقام به شما می‌گوید بزرگ‌ترین درآمد ارزی و حتی ریالی را صادرات می‌سازد. صادرات نفتی و در کنار آن صادرات غیرنفتی. رییس‌جمهوری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت قدرت رقابت در زمینه اقتصاد با دیگر کشورها، گفت: بدون قدرت رقابت با دنیا شما اقتصاد پایدار نخواهید داشت. ایده، طرح‌های تحقیقاتی و اختراع‌تان و در نهایت حضور آنها در صنعت و بازار در صورتی پایدار می‌ماند که توان رقابت با دیگران را داشته باشد و الا واردات ارزان باکیفیت از کشورهای دیگر تولید شما و به‌طور طبیعی ایده و فکر شما را از صحنه خارج می‌کند. او ادامه داد: در آن زمان جلسه‌ای برگزار کردیم و تعدادی از استادان را دعوت کردیم، این جلسه از حدود ساعت چهار بعدازظهر آغاز شد و تا ساعت 11 شب ادامه داشت. اکثر افرادی که در آن جلسه بودند می‌گفتند که این لامپ قابل احیا نیست و از طرف دیگر ما در بازار سیاه نتوانستیم این لامپ را پیدا کنیم. یکی از استادان در آنجا گفت که ما قادریم لامپ را احیا کنیم و سه ماه در این زمینه نیاز به فرصت داریم. فردای آن روز با این استاد دانشگاه و تیمش جلسه‌ای با حضور تعدادی از مسوولان برگزار کردیم و یک کارگاه در اختیار آنها قرار گرفت. آنها تصمیم گرفتند که شبانه‌روزی در آن کارگاه حضور داشته باشند و در واقع هم‌قسم شدند تا لامپ احیا نشده، به خانه نروند. آنها با تلاش‌های شبانه‌روزی‌شان در کمتر از دو ماه آن لامپ را احیا کردند. من از این مسایل ده‌ها نمونه از آن دوران به یاد دارم. رییس‌جمهوری با گرامیداشت یاد شهدایی چون ستاری و بابایی گفت: خوشحال هستیم که یک نخبه از خانواده ایثارگران امروز مسوولیت بنیاد نخبگان را برعهده گرفته است. روحانی با بیان اینکه ما نیازمند به نخبگانی هستیم تا امروز برای پیشرفت کشور آستین‌هایشان را بالا بزنند، گفت: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سمت شما نخبگان دراز می‌کند. ما نه‌تنها در زمینه‌هایی چون بیوتکنولوژی، نانو و آی‌تی به شما نیاز داریم، بلکه در عرصه سیاست و اقتصاد نیز به شما نیازمندیم.

او خطاب به نخبگان گفت: تدبیر از شما، امید از ما. البته شاید مجبور باشم که جمله‌ را اصلاح کنم و بگویم که امید هم از شما. رییس‌جمهوری ادامه داد: ما باید یک پروژه مشترک را آغاز کنیم و در این زمینه دست به دست هم بدهیم و از یک سمت دولت و از یک سمت نخبگان باشند و حلقه وصل بین ما و شما هم بنیاد نخبگان است. وی ادامه داد: ممکن است شما بگویید که در کشورهای دیگر به نخبگان احترام بیشتری می‌کنند، من این سخن را رد نمی‌کنم. ممکن است بگویید در کشورهای دیگر امکانات لازم برای تحقق ایده‌ها آماده است و وسایل آسودگی خاطر برای زندگی روزمره بیشتر در اختیار نخبگان قرار دارد. من اینها را نیز رد نمی‌کنم، ولی تاکید دارم که ما امروز به ساختاری نیازمندیم که بتواند دولت، نخبگان و جامعه را به هم متصل کند. نخبگان ما باید کاری بکنند که صنعت به‌دنبال آنها بدود و ما باید کاری بکنیم که بخش‌های دولتی و خصوصی زمینه را برای استفاده از فکر و ایده نخبگان فراهم کنند.

رییس‌جمهوری گفت: من می‌دانم که در مواردی دولت باید در این زمینه کمک کند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی از طرف بخش خصوصی و دولتی انجام شود. من می‌دانم که باید بانک‌ها را آماده کنیم که در مواردی آنها این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهند و بیمه‌گران نیز طرح‌های نخبگان را معلوم کنند؛ چراکه معلوم نیست یک طرح به ثمر مثبت نهایی برسد و باید نخبه از این بابت مطمئن باشد. می‌دانم که دولت باید در بازاریابی و تجاری‌سازی به کمک نخبگان بیاید.

روحانی با اشاره به سند راهبردی تصویب‌شده گفت: اما سند راهبردی کافی نیست؛ گرچه لازم است. باید دید که در سند راهبردی چه اقداماتی باید انجام دهیم که این سند تضمین اجرایی داشته باشد. نوشته‌ها و سیاست‌ها خوب است، اما آنچه که به‌کار‌ آید عمل خواهد بود و ما برای رساندن به عمل باید همه دست به دست هم دهیم. ما این توان را خواهیم داشت که حماسه اقتصادی را ایجاد کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: این دولت همه مشکلات جامعه را امروز لمس می‌کند. با آمار و ارقام و بدهکاری‌های کلان دولت آشناست و می‌داند برای عبور از این راه پرپیچ‌وخم نیازمند تلاش وافر و تدبیر است. اما به همان اندازه مشکلات، دولت به حل مشکلات با کمک مردم، دست‌اندرکاران و نخبگان امیدوار است و ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی در بخش پایانی خود خطاب به نخبگان حاضر در این جلسه گفت: من به شما قول می‌دهم که دولت، معاونت عملی رییس‌جمهور و بنیاد ملی نخبگان تمام تلاش خود را می‌کند که انشاءالله سال آینده اگر در محضر شما قرار گرفتیم شرمنده شما نباشیم.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: