واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

اربیل، بغداد را به فروش مستقل نفت تهدید کرد

رئیس مجلس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، این دولت این حق را دارد تا در صورت عدم همکاری بغداد در توافق نفتی، نفت خود را خود به فروش برساند.
 تدبیر24: یوسف محمد صادق، رئیس مجلس اقلیم کردستان عراق توضیح داد، اگر دولت مرکزی از جدا کردن بودجه این دولت منطقه‌ای از بودجه فدرال خودداری کند، دولت اقلیم کردستان جایگزین آن را دارد.

صادق ادامه داد: اولویت ما رابطه با بغداد و پایبندی به توافق دو جانبه‌مان است. با این حال ما این حق قانونی را داریم تا در صورت جدا نشدن بودجه دولت اقلیم از بودجه فدرال، "بدون اجازه" دولت مرکزی به صورت مستقل اقدام به فروش نفت کنیم.

دولت اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق دوم دسامبر 2014 به یک توافق نفتی دست یافتند. براساس این توافق اربیل در ازای سهمی در بودجه بغداد می‌تواند نفت صادر کند.

این توافق مشخص کرد دولت اقلیم کردستان عراق می‌تواند 250 هزار بشکه در روز "با اجازه "دولت مرکزی صادر کند، کرکوک هم می‌تواند "تحت نظارت" شرکت نفت دولت مرکزی روزانه 300 هزار بشکه نفت تولید کند. در مقابل بغداد باید 17 درصد بودجه ملی را به دولت اقلیم کردستان عراق اختصاص دهد.

رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد، دولت کردستان در مقابل شهروندانش مسئول است و نه تنها می‌تواند به صورت مستقل نفت خود را بفروشد بلکه می‌تواند قراردادهای مبادلاتی آزاد داشته باشد.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، استخراج نفت خام در عراق در ماه آوریل به بالاترین میزان خود از سال 1979 یعنی 8 / 3 میلیون بشکه در روز و فروش آن نیز به 1 / 3 میلیون در هر روز رسید.

در همین حال دولت اقلیم کردستان عراق صادرات نفتی خود به بندر ترکیه‌ای جیهان افزایش داد و به 650 هزار بشکه در روز رساند. این دولت نفت خام خود را به ترکیه و از طریق آن به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند.

به گفته مقامات دولت اقلیم کردستان عراق، اربیل تنها طی سه ماه گذشته 5 / 1 میلیارد دلار دریافت کرده است.

این در حالی است که منازعات بسیاری بین بغداد و اربیل بر سر حجم صادرات نفت خام وجود دارد. در حالی که اربیل دولت مرکزی را به عدم ارائه کامل 17 درصد بودجه مورد توافق متهم می‌کند، بغداد نیز ادعا می‌کند که دولت اقلیم کردستان به تعهدات خود درباره حجم صادرات نفت از کرکوک پایبند نبوده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: