واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۵۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

"مشکویه"؛ شهر گمشده

منطقه باستانی "مشکویه" یا "مسکویه" که به عنوان شهر گمشده در تاریخ ایران از آن یاد می‌شود و هم‌اکنون آثار اندکی از آن باقی مانده، زمانی کارگاه‌های بزرگ سفال‌سازی را در خود جای داده بود.
 تدبیر24: این اثر تاریخی که حریم آن حدود 50 هکتار است و در حدود یک کیلومتری جنوب شهر پرندک از توابع شهرستان زرندیه واقع شده در دوران باستان و بیش از دو هزار سال گذشته بخشی از توابع شهر ری محسوب می‌شده و در مسیر حرکت کاروان‌ها قرار داشته است.

بر اساس آثار کشف شده این شهر مجهز به کارگاه بزرگ سفال‌سازی بوده که ظروف سفالی آن با رنگ‌آمیزی بسیار متنوع، زیبا و منحصر به فرد توجه هر انسانی را به خود جلب می‌کند.

این شهر که از جمله آثار کهن و باستانی زرندیه به شمار می‌رود، در فروردین‌ماه سال 1356 با شماره ثبت 1361 توسط میراث فرهنگی و گردشگری با نام "مشکین‌تپه" به ثبت رسیده است.
این منطقه تاریخی که در شمالی‌ترین نقطه استان مرکزی واقع است، همواره مورد بازدید باستان‌شناسان و اساتید دانشگاه قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی و باستان‌شناس اسلامی از دانشگاه تهران در بازدید از این منطقه تاریخی گفت: اعتلای کیفیت محیط زندگی، تقویت هویت فضایی و اجتماعی، ایجاد منبعی تمام‌نشدنی برای تولید درآمدهای اقتصادی از جمله عوامل موثر در حفاظت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی است.

"رضا نوری شادمهانی" ارزش‌های فرهنگی و ارزیابی‌های مثبت و منفی در زمینه‌های مختلف جذب گردشگر و حفظ آثار تاریخی را مورد تاکید قرار داد و بر لزوم حفظ و نگهداری و احیای محوطه‌های تاریخی و باستانی ایران تاکید کرد.

به گفته وی، وجود قابلیت باستان‌شناسی، داشته‌ ارزشمند هر منطقه محسوب می‌شود و منطقه مشکویه شهر پرندک شهرستان زرندیه یکی از نمونه‌های مهم در این زمینه است.

وی با بیان اینکه روستای مشکویه در قرن پنجم و ششم به شهرک صنعتی تبدیل شده است، ادامه داد: کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد برخی از سفال‌های شهر ری به دست هنرمندان کارگاه‌های مشکویه ساخته شده است.

به گفته این باستان‌شناس، فرش‌کردن سطح کوچه و خیابان‌های این منطقه با خشت‌های پخته از آثار شگفت‌انگیزی است که به دنبال مطالعات کشف شده است.

به گزارش ایسنا، شهردار شهر پرندک نیز گفت: براساس منابع تاریخی شهر ساوه در عهد باستان، یعنی قبل از تولد پیامبر(ص) دریایی بوده و مشکویه نزدیک‌ترین شهر ساحلی آن و بسیار خوش آب و هوا و مکانی برای شکار و تفریح سلاطین بوده است.

"محمد رسفیجانی" افزود: این منطقه زادگاه پدر فیلسوف، پزشک، مورخ و ادیب شهره ایران ابوعلی مشکویه است و در کتب تاریخی آمده که مشکویه زادگاه دانشمند بزرگ ایرانی،"ابوعلی مشکویه" بوده است که آثار متعددی از این شخصیت تأثیرگذار در تاریخ اندیشه ایران بجا مانده است.

وی از قلعه مشکویه به عنوان مهمترین اثر تاریخی و گردشگری این شهر یاد کرد و افزود: برخورداری از زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و نیز پسته‌کاری این منطقه را از ارزش اقتصادی دو چندان برخوردار کرده بود و در حال حاضر نیز پسته مرغوب در این منطقه عرضه می‌شود. این ویژگی‌ها موجب شده بود که در آن زمان جنگ‌های متعددی بر سر تصاحب آن بوقوع بپیوندند، به طوری که این شهر در زمان حمله مغول با خاک یکسان ‌شد.

به گفته شهردار پرندک ابوعلی مشکویه که از دانشمندان شیعه بوده پس از تلاش‌های قابل توجه در پیشبرد علم و دانش، آخرین روزهای عمر خود را در اصفهان گذراند و در همان جا نیز چشم از جهان فروبست و در تخت پولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: