واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۵۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

آبیاری هنر است یا فن؟

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: از روش‎های مقابله با خشکسالی استفاده از روش‎های نوین آبیاری است.
  تدبیر24 دکتر «ناصر طهماسبی‎پور» در خصوص تأثیر استفاده از روش‎های نوین در آبیاری برای مقابله با خشکسالی، اظهار کرد: در مناطقی که از سامانه‎های آبیاری نوین مانند لوله‎گذاری، پوشش انهار سنتی، آبیاری بارانی و قطره‎ای و همین طور لوله‎گذاری استفاده شده است متوسط بازده آب از40 تا 45 درصد به بیش از 70 درصد افزایش داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از روش‎های مقابله با خشکسالی استفاده از روش‎های نوین آبیاری بوده که برخی از این روش‎ها آبیاری بارانی، قطره‎ای و سطحی است.

طهماسبی‎پور با اشاره به روش آبیاری بارانی گفت: این روش به معنی پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول است. آبیاری و مدیریت آب در مزرعه در عین سادگی هنوز هم از پیچیده‎ترین و به عبارتی از مشکل‎ترین عملیات کشاورزی بشمار می‎رود. بسیاری از متخصصان کشاورزی آبیاری را یک هنر می‎دانند تا علم و برخی آن را یک فن قلمداد می‎کنند.

این دکترای آبخیزداری ادامه داد: آبیاری بارانی بیش‎تر در زمین‎هایی انجام می‌شود که دارای شیب زیاد هستند و امکان آبیاری کرتی یا غرقابی و همین‎طور آبیاری جوی پشته وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: هم‌چنین آبیاری قطره‎ای عبارت است از روشی که طی آن با فشار کم از روزنه یا وسیله‎ای به نام قطره‎چکان از شبکه خارج و به‌صورت قطراتی در پای بوته ریخته می‎شود. شبکه‎ای که آب را در سراسر مزرعه توزیع می‎کند به کمک قطره چکان و با فشار کم در روی زمین پاشیده می‎شود. از مشخصات این روش تحویل آب به گیاه با فشار کم در منطقه ریشه‎ها در سطح زمین(زیرخاک) است.

طهماسبی‎پور با اشاره به روش آبیاری سطحی خاطرنشان کرد: این روش آبیاری در مناطق نیمه‎خشک و زمین‎های مسطح معمول است. در این روش آب در آبراهه‎هایی سرباز و دارای شیب ملایم به جریان انداخته می‎شود. سپس به‌وسیله سیفون به کرت‎ها یا ردیف‎های کشت، داده می‎شود. در صورت کمیاب بودن آب یا شیب نسبتاً زیاد زمین، آب را درون لوله‎های فلزی یا پلاستیکی به جریان انداخته و با باز کردن دریچه‎هایی که در بدنه لوله‎ها به فواصل مساوی تعبیه شده آب را به میزان دلخواه به زمین می‎دهند که انواع آن آبیاری کرتی یا غرقابی و جوی پشته یا نشتی است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: