واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۵۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

کار اجباری کودکان باید متوقف شود

 تدبیر24: یکی از فعالان جمعیت امام‌علی (ع) عنوان کرد: 16 سال پیش تلاشی را آغاز کردیم تا بابت بی‌تفاوتی و عادت کردن‌هایمان به وضعیت کودکان کار، شرمنده آیندگان‌مان نباشیم، می‌خواهیم کودکان فردای میهنمان، دنیای پاک‌تری تجربه کنند.

 نیما مختاریان، از فعالان جمعیت امام علی(ع) در مراسمی که توسط این جمعیت به مناسبت 12 ژوئن، روز جهانی مقابله با کار کودک برگزار شد افزود: جمعیت امام علی فعالیت خود را ادر کنار کودکان سرطانی نیازمند و خدمت به آنان آغاز کرد؛ چند سال بعد نیز پس از توسعه فعالیتهای جمعیت،ی اری رسانی به کودکان آسیب دیده و به خصوص کودکان کار جز اهداف اصلی آن قرار گرفت و بدین منظور خانه‌های ایرانی تاسیس شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر توانسته‌ایم 3000 کودک را در بیش از 30 خانه در بسیاری از نقاط معضل خیزِ کشور تحت‌پوشش بگیریم و برای آنها امکاناتی جهت رشد و پیشرفت فراهم کنیم.

وی به چند نمونه از برنامه‌های هرساله جمعیت که برای کودکان اجرا می‌شود اشاره کرد و گفت: جمعیت همه ساله، همزمان با ولادت امام علی(ع)، آیین کعبه کریمان را برگزار کرده و در آن از خیرین خواسته می‌شود تا آرزوهای کودکان محروم را برآورده کنند،همچنین در برنامه "هفت سین برکت" نیز که در آن از آیین سال تحویل برای توجه به معضل کار کودک کمک گرفته می شود، لحظه سال نو را در کنار هزاران کودک کار بازمانده از تحصیل جشن می گیریم.

مختاریان ادامه داد: هم چنین همه ساله، همزمان با شهادت امام علی (ع) در ماه مبارک رمضان، آیین کوچه‌گردان عاشق توسط این جمعیت برگزار شده و طی آن، از افطار تا سحر، بسته‌های مواد غذایی و مایحتاج اولیه زندگی را که به اندازه مصرف ماهانه هستند، به هزاران خانواده نیازمند می‌رسانیم.

این فعال جمعیت امام علی(ع) هدف از برگزاری این مراسم را تبیین این مسئله در جامعه دانست که پول هرگز به تنهایی حلال معضلات اجتماعی نیست و لازم است اقشار مختلف مردم در در کنار کودکان و خانواده‌های محروم حضور یابند تا امید به زندگی آنان بازگردانده شود، دانست و افزود: در احیای یک خانواده آسیب دیده حضور عاشقانه بسیار مهمتر و ضروری تر از کمکهای مالی است، و می‌خواهیم در این طرح، از مسئولان بپرسیم که چقدر در مورد کودکان دردمند دیارمان به مسئولیت خود عمل کرده‌اند؟.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم محیا واحدی از دیگر فعالان اجتماعی و مسئول خانه ایرانی محله دروازه غار تهران، گفت: در حال حاضر جامعه خارج از این کودکان و خانواده‌های آسیب دیده، به جای آنکه پرسشگر و منتقد وضع این خانواده‌ها باشند، به «پذیرنده»ی آنها تبدیل شده‌اند و با آنها انفعالی برخورد می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: افراد هیچوقت از خود نمی‌پرسند که چرا شرایط این کودک به این شکل است و چگونه می‌توان آن را تغییر داد؟ بلکه همواره مانند یک رهگذر از کنار آنها عبور می‌کنند؛ در نتیجه این کودکان احساس عدم امنیت و اعتماد می‌کنند.

این فعال اجتماعی این برخوردهای انفعالی در خصوص آسیب های متعدد اجتماعی از جمله کودکان کار و خیابان را نقد کرد و افزود: به جای برخورد انفعالی، باید به خاستگاه و محل زندگی آنها رفت و شرایط آنجا را تغییر داد. داوطلبان جمعیت، خانه‌های ایرانی را به مدرسه، به خانه درمان و به محل آموزش هنر و مهارت تبدیل می‌کنند تا به مرور شرایط این بچه‌ها تغییر کند و استعدادشان شکوفا شود. ما به این تغییر رویکرد نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم نیز، بیانیه جمعیت امام علی (ع)، به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک قرائت شد که متن کامل آن به شرح ذیل است: «وقتی کودکان به جای درس خواندن و بازی کردن، محکوم به کار در خیابانهای شلوغ و بی رحم و کارگاه های نمور و پُرقساوت می‌شوند، باید از عاقبت و آینده سرزمینی که این کودکان در آن نفس می کشند، هراسان بود. پا بر نهال کودکیِ حتی یک انسان گذاشتن، سقوط آزاد یک جامعه است، چه رسد به جامعه‌ای که آمار کودکان کارش، رو به افزایش است و هر گوشه از کلانشهرهایش را که بگردی، در میان زباله‌ها، یا در پست‌ترین و خشونت بارترین فضا، کودکی به بیگاری گرفته شده و آزار می بیند و روح و روانش هر روز هزار تکه می‌شود.

هیچ فلسفه‌ای، هیچ مکتب انسانی و هیچ دینی نمی‌تواند این وضعیت بُغرنج را توجیه و تفسیر کند و با آن کنار بیاید. دست کم سالی یک بار، به بهانه روز جهانی مقابله با کار کودک یا هر بهانه دیگری، باید با صدایی بلند بر عادت ناپسندِ اجتماعمان که «پذیرش درد و رنج و کار سخت برای کودکان» است، بشوریم و فارغ از تمام محدودیتهای آزاردهنده و واقعیت‌های تلخ، رویایمان را برای جهانی عاری از ستم علیه کودکان، تصویر کنیم؛ و دستیابی به این جهان دور نیست، اگر ما به انسانیت خویش نزدیک باشیم.

کار کودک، موضوعی نیست که بتوان با آن کنار آمد و با زشتی‌اش سازگار شد و با غیرقانونی بودنش، مدارا کرد و بی تفاوت از کنار این ستم در حق کودکان گذشت. بنابراین هر چند گوشِ شنوا کم باشد و چراغِ امید، کم سو، باید بار دیگر خواسته خود را رسا و صریح اعلام کنیم که کار اجباری کودکان باید متوقف شود.

تمام کودکان زمین، شایسته زندگی سالم، شاد و امن هستند، نه فقط کودکانی که از جسم ما برخاسته‌اند، بلکه این روح کودکانه و معصومانه این دنیا است که باید مورد تکریم باشد. زیستن در جهانی که کودکانش پریشان و زخم خورده اند و شبانه روزشان به کار اجباری می گذرد، ذلت‌بار است و سهم ما در بازاری که کودک انسان، برده‌اش شده، سکوت و عبور نیست.

اینک ما در جمعیت امام علی(ع) به پشتوانه صدای مظلومانه بیش از 2000 کودک کار و محروم از تحصیل، فرا می خوانیم مردم و مسئولان سرزمینمان را به توجهی واقعی و انجام اعمالی اثرگذار برای ریشه کنی کامل کار کودک. از این که امروز واقعیت دردناک زندگی این کودکان دستمایه جذب بودجه‌های میلیاردی و خودنمایی های توخالی شود و سطور و صفحات مختلف روزنامه‌ها و نشریات را به خود اختصاص دهد، اما کودک سرزمینمان همچنان در فضای ظلمانی فقر و نابرابری تن رنجورشان را هر روز برای کسب پولی بی مقدار به این در و آن در بکشاند، از خود شرم داریم و یارای نگریستن در چشمان پرسشگر این کودکان را نداریم که می پرسند: به کدامین گناه باید کودکی‌هایمان در عرصه خودخواهانه خاک دنیای شما زنده به گور شود؟.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: