واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۵۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

مراقب ذخیره ژنتیکی زعفران باشید! ‌

  تدبیر24:  مسئول واحد زعفران سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: خروج پیاز زعفران از استان و کشور تهدیدی جدی برای بازار زعفران است.

‌رامین اسمی  بیان کرد: پیاز زعفران به عنوان یک ذخیره ژنتیک نباید از استان و کشور خارج شود، ثبت ژنتیکی آن طی 2 سال گذشته درحال پیگیری بوده تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

‌وی با اشاره به لزوم صدور مجوز برای جابه‌جایی پیاز زعفران در داخل استان، اظهار کرد: برای ارسال پیاز به سایر استان‌ها باید با نیروی انتظامی، اداره راه و ترابری و استانداری هماهنگ شوند.

‌مسئول زعفران سازمان جهادکشاورزی خراسان‌ رضوی تصریح کرد: متاسفانه دیگر استان‌ها مانند خراسان رضوی نسبت به خروج پیاز زعفران از کشور حساس نیستند و این امر موجب می‌شود پیاز زعفران از ایران خارج شود.

وی تولید زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی را 300 تن اعلام کرد و افزود: حدود 200 الی 250 تن از زعفران تولیدی استان، صادر می‌شود و در صورت افزایش تقاضا، دو استان خراسان رضوی و جنوبی توانایی تولید 500 تن زعفران را نیز دارند.

‌اسمی عنوان کرد: زعفران مزیت نسبی خراسان رضوی است و سایر استان‌ها مانند کرمانشاه و آذربایجان باید با توجه به مزیت نسبی خود اقدام به کاشت محصول کنند.

‌وی بر لزوم سلامت زعفران صادراتی تاکید و تصریح کرد: بازارهای اروپایی استاندار‌های ویژه‌ای در خصوص سلامت زعفران و عاری بودن آن از سموم و کود شیمیایی دارند و ایران نیز برای حفظ این بازارها باید سلامت محصول زعفران خود را تضمین کند.

‌مسئول واحد زعفران سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی یکی از مخاطرات زعفران را حفظ بازار آن در کشورهای هدف اعلام کرد و افزود: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیاست، اما کشورهایی مانند اسپانیا و امارات رقبای اصلی ایران در بازارهای هدف هستند.

‌وی با اشاره به پیشرفت فراوری محصول زعفران در 5 سال اخیر، ‌بیان کرد: در استان 74 واحد فرآوری و بسته‌بندی با ظرفیت 350 تن زعفران وجود دارد که این بسته‌بندی‌ها با توجه به سلایق کشور هدف صورت می‌گیرد.

‌اسمی با بیان اینکه تثبیت قیمت یکی از مشکلات بازار زعفران است، اظهار کرد: ابتدا فصل قیمت پایین و انتهای فصل قیمت‌ها افزایش می‌یابد، در نتیجه برای جلوگیری از این اتفاق باید یک بانک زعفران ایجاد شود تا واسطه‌ها و دلالان ‌از بازار زعفران حذف شوند.

مسئول واحد زعفران سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه تجار و بازرگانان رقابت ناسالم دارند و در پی خراب کردن بازار یکدیگر هستند و در این زمینه نیز اتحادیه‌ و شورای ملی زعفران نتوانسته‌اند هماهنگی‌های لازم را بین تجار به وجود آورند.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: