واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰

چگونه با سالمندان رفتار کنیم؟

 تدبیر24  کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خراسان‌ جنوبی، گفت: ما سعی می­‌کنیم با سالمندان درست آن گونه که از فرزندمان مراقبت می‌کنیم، با آنها برخورد کنیم و فراموش می‌کنیم که ما هرگز نمی‌توانیم والد پدر و مادر خود باشیم.

عادله قلاسی گفت: همه ما پس از گذر از دوران جوانی و دوره طولانی‌تر بزرگسالی به کهنسالی و بازنشستگی می‌رسیم، اما کمتر پیش می‌آید که قبل از تجربه این دوران، خودمان را به جای چنین افرادی قرار دهیم.

وی افزود: وقتی صحبت از مراقبت و نگهداری از پدر و مادر سالمندمان به میان می‌آید، گمان می‌کنیم چون آنها را دوست داریم، این مراقبت بسیار ساده است، برای همین با یک نگرش سنتی با آن‌ها که پا به سن گذاشته‌اند، رفتار می‌کنیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: سعی می­‌کنیم درست آن گونه که از فرزندمان مراقبت می‌کنیم، با آنها برخورد کنیم و فراموش می‌کنیم که ما هرگز نمی‌توانیم والد پدر و مادر خود باشیم و مراقبت از آن‌ها به کسب مهارت‌های خاصی نیاز دارد.

قلاسی تصریح کرد: این مهارت‌ها باید آموخته شوند، اما بیشترافراد آن‌ها را بلد نیستند و صرفا ً با مهر و محبت هم نمی‌توان این مهارت‌ها را در خود ساخت.

وی اظهارکرد: شاید اگر به طریقی یاد می‌گرفتیم که چگونه با فرد سالمند خانواده رفتار کنیم، این همه گلایه و نارضایتی در خانواده‌ها به وجود نمی‌آمد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، افزود: دوره سالمندی هم مانند هر دوره دیگری در زندگی، خصوصیات و دغدغه‌های مربوط به خود را دارد و بسته به این که در سالمندی اولیه باشد و یا در سالخوردگی یا کهنسالی، نیازها و شرایط روحی و جسمی متفاوت خواهد بود.

قلاسی تاکید کرد: شاید بتوان تنها به یک نکته مهم در مورد رفتار با سالمندان اشاره کرد و اینکه باید همواره در ذهن خود یادآوری کنیم که این سالمند به دلیل ضعف قوای جسمانی و آسیب‌پذیری در برابر بیماری‌ها به شدت نگران و مضطرب است که مبادا سلامت او به مخاطره بیفتد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، به خاطر تغییر شرایط زندگی و کم‌ مشغله‌تر شدن نسبت به گذشته‌ها، این افراد تا حدی دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شوند. بنابراین همواره در تلاش‌اند با این درگیری ذهنی می‌کوشند که به خود و اطرافیان بگویند هنوز هم مانند گذشته فرد مؤثری هستند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی تصریح کرد: حال اگر به شکل‌های مختلف، به فرد سالمند کمک کنیم که از نظر ذهنی، اطمینان پیدا کند که هنوز جایگاه قبلی، یعنی مؤثر و مفید بودن را دارد، از اضطراب او کم کرده؛ زیرا جایگاه خود را متزلزل نمی‌بیند و دچار کاهش اعتماد به نفس نمی‌شود.

قلاسی افزود: ‏اگر برحسب علاقه، توان و تخصص سالمندان، جایگاه آنان را مورد احترام قرار دهیم و با رفتارمان نشان دهیم که هرگز از نظر ما به فردی سربار و غیرمؤثر تبدیل نشده‌اند، بسیاری از مسایل و مشکلات‌ حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: به بیان دیگر باید برای والدین کهنسال جایگاهی را ایجاد کرد که در دوره بازنشستگی سرگرم باشند و از این مفید بودنشان لذت ببرند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گفت: سالمندان هم می‌توانند خودشان به فراگیری دانشی مشغول شوند و هم قادرند بخشی از تجربیات ارزشمند خود را به دیگران انتقال دهند.

قلاسی با اشاره به اینکه مطرح کردن این موضوع‌ها با کسی که پدر یا مادر شماست، مهارت خاصی می‌طلبد، اظهار کرد: اگر در کلام، لحن صدا و نوع رفتارتان حالتی باشد که آن عزت نفس و اعتماد به نفس به مخاطره بیفتد و یا حتی تهدید شود، آنها از خودشان دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد شما باید طوری مطرح شود که انگار از آن‌ها مشورت می‌خواهید، به مرور که در کلام شما جایگاه خود را تثبیت شده دیدند و تصور نکردند که ضعف جسمانی و سن و سال‌شان عزت نفس آن‌ها را مخدوش کرده، تغییر رویه می‌دهند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: اگر سالمند شما رفاه نسبی قابل قبولی دارد، در حد یک سقف بالای سر و حقوق بازنشستگی، بسیار خوب است و حتی بهتر است با روشی درست متوجه این نیاز شوید که آیا او تمایل دارد برای ارضای عواطف خود و رفع تنهایی‌اش ازدواج کند یا خیر.

قلاسی اظهار کرد: مردان سالمند به نسبت بیشتری تمایل دارند همسری بگیرند و با او هم‌کلام شوند و اوضاع خانه آن‌ها سر و سامانی بگیرد.

‏‏وی ادامه داد: بهتر است بدانید آنها در این سن تمایل دارند استقلال خود را دوباره بازیابند. از این رو بهتر است فامیل در مورد راه اندازی یک سرای سالمندی فامیلی اقدام کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی یادآور شد: خانم‌های مسنی که با خواهر خود، خواهر شوهر یا زن برادرشان در یک منزل هستند و هر کدام مسئولیتی دارد، به طور طبیعی از حس همزبانی و همدلی و اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و امید به زندگی در آنها بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: سالمندان این خانه افسرده نمی‌شوند، چون مانند دوره جوانی که با همسر و فرزندانشان بودند، حالا هم با افراد دیگری هم خانه‌اند و زندگی مستقلی دارند.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: