واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۵۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱

دلشوره آفتاب سوختگی بر جان باغات انار

 تدبیر24: مردادماه که فرا می رسد دلشوره آفتاب سوختگی محصول به جان باغداران باغات انار می افتد. آفتاب سوختگی مشکلی است که به گفته معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه روشی علمی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

"محمودرضا خلیلی"  با اشاره به پدیده آفتاب‌سوختگی محصول انار در باغات این شهرستان افزود: به دلیل نبود روش‌های علمی برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی انار، باغداران به روش‌های مدیریتی سنتی روی آورده‌اند تا بتوانند مانع از بروز این پدیده شوند.

وی در خصوص روش‌های مدیریت سنتی در جلوگیری از بروز پدیده آفتاب‌سوختگی، اظهار کرد: مدیریت باغبانی، هرس صحیح درختان، مدیریت کف باغ و نیز آبیاری صحیح از جمله این روش‌هاست.

وی به حفظ تراکم مناسب جهت کاشت درختان و رعایت فاصله طولی بین کاشت درخت انار نیز اشاره کرد و افزود: هر چه فاصله درختان به یکدیگر نزدیک‌تر باشد منجر به پوشش کامل شاخه‌ها و برگ‌های درخت شده و مانع از نفوذ تابش مستقیم نور خورشید به محصول شده و پدیده آفتاب سوختگی به حداقل می‌رسد.

به گفته وی، تاثیر مستقیم و تشعشعی نور خورشید باعث بوجود آمدن پدیده آفتاب‌سوختگی شده و بر اثر آن دانه‌های انار کیفیت اصلی خود را از دست داده و به دانه‌های سفید تبدیل می‌شوند و اصطلاحا به این پدیده پختگی انار می‌گویند.

وی پوشاندن انار با کاغذ و یا توری را از دیگر راهکارهای مقابله با آفتاب‌سوختگی بیان کرد و افزود: بعضی از باغداران نیز اقدام به پاشیدن موادی نظیر "کائولن" می‌کنند تا بتوانند نور را انعکاس داده و از تاثیر مستقیم آن بر پوست و دانه‌های انار جلوگیری کنند.

خلیلی با بیان اینکه اوج بروز پدیده آفتاب سوختگی در مردادماه است، اظهار کرد: در ماه‌های قبل از مردادماه به دلیل جوان‌تر بودن محصول این اتفاق کمتر بوقوع می‌پیوندد و در صورت بروز آفتاب سوختگی بدلیل بالابودن قدرت ترمیم پوست، به حداقل می‌رسد.

وی تصریح کرد: انارها در مردادماه به رشد کافی و کامل خود می‌رسند، در این مرحله محصول انار اقدام به آب‌گیری کرده و بر اثر آب‌گیری پوست آن نازک‌تر می‌شود، لذا در این شرایط تابش مستقیم نور خورشید منجر به بروز این پدیده می‌شود.

به گفته وی، روزهای گرم سال تاثیر بیشتری بر تشدید آفتاب سوختگی دارند و دلیل آن نوع زاویه تابش خورشید علاوه بر گرمای آن است که باعث پختگی انار می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش درجه حرارت به خودی خود باعث بروز پدیده آفتاب‌سوختگی نیست، بلکه زاویه تابش خورشید منجر به بروز آن می‌شود که در این صورت پوست انار داغ و سوخته شده و این امر منجر به کاهش کیفیت دانه‌های انار می‌شود.

خلیلی خاطرنشان کرد: اناری که آفتاب‌سوختگی نداشته باشد جنبه صادراتی پیدا کرده و به لحاظ کیفیتی که در پوست و دانه دارد با قیمت بالا به فروش می‌رسد، اما انار دارای آفتاب سوختگی برای مصارفی همچون آب‌گیری و تهیه رب انار با قیمت پایین فروخته می‌شود.

به گفته وی، هزینه‌کرد باغداران برای جلوگیری از پدیده آفتاب‌سوختگی در باغات انار منجر به تولید انار با کیفیت شده و به لحاظ عرضه آن با قیمت بالاتر علاوه بر جبران میزان هزینه‌هایی که برای ممانعت از آفتاب سوختگی صورت می‌گیرد، درآمد حاصله از باغ را برای تولیدکننده افزایش خواهد داد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: