واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

طرح انتقال پایتخت از تهران

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: انتقال پایتخت از تهران نیازمند بسترها و زیرساخت‌های مناسب قانونی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و طرحی نیست که بتواند مشکلات را حل کند.
تدبیر24:  پیروز حناچی انتقال پایتخت را طرحی دانست که از سوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و افزود: این طرح به عنوان طرحی خاص به شمار می‌رفت که همراهی دولت را با خود نداشت و در عین‌حال بار مالی فراوانی را نیز بر دوش دولت بار می‌گذارد. به همین‌خاطر نیز ما با ایجاد فضای گفتگو با نمایندگان، در کمیسیون شوراها که پیشنهاد دهنده این موضوع بود حاضر شدیم و توضیحات لازم را ارایه کردیم. در جلسات کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی نمونه‌هایی از انتقال پایتخت در سایر کشورها و همچنین دلایل و انگیزه‌های مسئولان این کشورها از انتقال پایتخت محور اصلی گفتگوها بود.

به گفته دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، از سال ۱۹۶۰ میلادی به بعد دیگر انتقال جدی پایتخت در دنیا به عنوان یک سیاست مرسوم مطرح نشد و از آن تاریخ به بعد تنها قزاقزستان پس از فروپاشی شوروی و به دلیل اصلی زلزله و با هدف توسعه پایتخت خود را تغییر داد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: انتقال پایتخت طرحی نیست که بتواند مشکلات کلانشهرها را حل کند بلکه پیش‌بینی‌ها حاکی است با انتقال پایتخت مشکلات کلانشهرها سرجای خود می‌مانند و تنها حاکمیت سیاسی جای خود را تغییر می‌دهد و به عنوان موتور محرک در نقطه‌ای دیگر کار خود را دنبال می‌کند.

حناچی تاکید کرد: طرح انتقال پایتخت به دلیل مشکلات اجرایی و موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقی نیست و اجرا نخواهد شد.

وی ادامه داد: نظر ما این است که حکم به انتقال ندهیم اما با استفاده از این فرصت مشکلات تهران را بار دیگر ریشه‌یابی کنیم. از نظر ما، اصلی‌ترین مشکل تهران تمرکز است و همه سیاست‌هایی همچون توسعه دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های دولتی و صنعتی به مشکل تمرکز در کلانشهرها دامن می‌زنند. موضوع اصل این نکته است که تهران از تمرکز رنج می‌برد. در گام نخست باید مشکل را کشف کنیم و در مراحل بعدی نیز تلاش کنیم تا تاثیری بر حل واقعی آن داشته باشیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: انتقال پایتخت می‌تواند آخرین گزینه و نه نخستین گزینه باشد.

حناچی در بیان توافقاتی که وزارت راه و شهرسازی در جلسات مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته است گفت: اکثر نمایندگان کمیسیون این موضوع را پذیرفتند. مقرر شد الزام انتقال پایتخت تبدیل به ساماندهی و آسیب شناسی کلانشهر تهران شود و الزام انتقال پایتخت از روی طرح برداشته شد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در بیان پیشینه طرح‌های این چنینی گفت: در اوایل دهه ۵۰ و قبل از انقلاب، قانونی تحت‌عنوان قانون نظارت بر گسترش شهر تهران داشتیم. این قانون، نظارت بر محدوده فعلی و ۲۵ ساله را مورد بررسی قرار می‌داد که پس از انقلاب عملا به فراموشی سپرده شد، به دلیل اهمیت موضوع قرار است بار دیگر در دستور کار قرار بگیرد. قانون گسترش نظارت بر شهر تهران به زودی نهایی و ابلاغ می‌شود.

حناچی افزود: این نشست با حضور رئیس‌جمهور یا معاون اول وی، وزرای اطلاعات، راه و شهرسازی به عنوان دبیر، کشور، صنایع، نیرو و رئیس سازمان محیط‌زیست به عنوان هسته‌های اصلی و همچنین نمایندگانی از کمیسیون شوراها و عمران مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای شهر تهران و شهردار تشکیل می‌شود. در نخستین جلسه این گروه، آیین‌نامه اجرایی بررسی و به تصویب دولت می‌رسد. همچنین به دلیل مطالعات گسترده در دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی گروه گسترش نظارت بر شهر تهران ارتباط مستقیمی با شورا خواهند داشت و نتایج مطالعات نیز برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آماده می‌شوند.

وی با اشاره به تجربیات ناموفق تلاش برای انتقال پایتخت و کم کردن تمرکز در کلانشهر تهران به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در مورد انتقال پایتخت بررسی‌ها به گونه‌ای باشد که ایده‌های خوب در آنها به ویرانی نرسد. برای مثال شاهد بودیم با انتقال سازمان میراث فرهنگی به شیراز در دوره‌های پیشین این سازمان کارکرد اصلی خود را از دست داد. در عین حال مردم را با زور و فشار نمی‌توان به شهری دیگر منتقل کرد زیرا اصلی‌ترین دلیلی که باعث تمرکز در تهران شده، اشتغال است. اگر بتوان مشکل اشتغال مناسب را در جایی دیگر فراهم کرد می‌توان بر تمرکز غلبه کرد و این مورد را تجربه ثابت کرده است.

حناچی با ارایه نمونه‌ای موفق در تشویق افراد و کوچ آنها به دیگر شهرها گفت: پارس جنوبی زمانیکه در اوج سرمایه‌گذاری بود مهندسان از تهران و شهرستان‌های دیگر به اختیار خود به پارس جنوبی می‌رفتند و علت هم این بود که آنقدر جذابیت داشت و در عین حال تامین‌کننده نیازهای افراد و خانواده بود که سختی‌ها را تحمل کرده و به مناطق جنوبی رفتند.

وی افزود: اگر می‌گوییم باید در تهران عدم تمرکز داشته باشیم باید ظرفیت‌ها و زمینه‌هایش را نیز فراهم کنیم. بدین معنا که گزینه‌های شهری دیگری که با تهران به لحاظ جمعیتی رقابت کنند را مدنظر قرار دهیم و این موارد، مقیاس شورایی است که قرار است به زودی تشکیل شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد که روش گسترش شهرها در مساحت، تجربه‌ای موفق است. بدین‌مفهوم که به جای اینکه همه در یک محدوده و مساحت خاص متمرکز شوند که مشکلات بعدی همچون ازدحام، ترافیک و آلودگی محیط‌زیست را به وجود بیاورند از روش‌های گسترش در مساحت استفاده می‌کنند. در تهران نیز به جای اینکه همه در ۷۲۲ کیلومتر مربع و در مناطق ۲۲ گانه تهران ساکن شوند در ۱۶ هزارکیلومتر مربع که فیروزکوه تا هشتگرد را در برمی‌گیرد ساکن شوند، حتی ممکن است قزوین هم در این محدوده قرار بگیرد. اما اینکه بخواهیم به زور مردم را به زندگی در قزوین بفرستیم امکانپذیر نخواهد بود، بلکه باید جاذبه ایجاد کرد و اختیار داد تا شهروندان برای زندگی در نقاطی غیر از پایتخت متمایل شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: