واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۵۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

سودای مرگ زیر پوست شهر!

پوست شهر پر است از ازدحام آدم‌هایی که سر در لاک خود، خیابان‌ها را طی می‌کنند، اما پوست را که بخراشی، سکوت مبهم زیر آن، حکایت دیگری از زندگی دارد.
 تدبیر24: پشت پرده آرام زندگی روزمره شهرنشینان، قصه‌ها جاری است، داستان‌هایی که تنها بخشی از آنها را هر روز می‌توان آنها را لابه‌لای اخبار حوادث جست‌وجو کرد. قصه‌های تلخ، غصه‌های تلنبار شده و آسیب‌هایی که هرکدامش نیشتری است به‌جان اجتماع!

اینجا شیراز است، مرکز کلان‌شهری که رویه‌اش را مخمل فرهنگ و ادب و هنر، پوشانده و زیر این لایه‌ی مخملین، پر است از مخاطره، هراس و التهاب.

اینجا شیراز است، خیابان انوری، قلب یک کلانشهر، خیابانی که از دیرباز مرکزی تجاری بوده و هنوز هم هست، مرکزی به‌ظاهر آرام اما پر تنش!

دو سمت خیابان مغازه‌هایی است با ظاهری آراسته، پر از کالاهای اغواکننده، از آدامس و شکلات تا نسکافه و آبنبات و ... از داروهای مکمل‌ ورزشی تا داروهای کمیاب خارجی و.... از قرص‌های نایاب در داروخانه‌ها تا داروهای مخدر و روانگردان!!

کافی است خریدار باشی، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، در راسته‌ای به‌طول کمتر از یک هزارمتر، می‌توان یافت.

تنها پرسشی که وجود دارد این است: متولیان امر که می‌دانند، چرا به شکل قاطع برخورد نمی‌کنند؟!!

مرد میانسالی که از مغازه‌ای در خیابان انوری دارو خریداری کرده است در خصوص علت مراجعه‌اش، به خبرنگار ایسنا گفت: تمام داروخانه‌های شهر را زیرپاگذاشته‌ام ولی نتوانستم این دارو را تهیه کنم.

خانم جوانی هم نسبت به نایاب بودن بعضی داروها گلایه کرد و افزود: با اینکه قیمت‌ داروها سرسام‌آور است اما توانستم با مکافات برای درمان بیماری سرطان، داروی مورد نظر را پیدا کنم.

یک جوان ورزشکار که بر اثر مصرف داروهای مکمل به نارسایی‌ کبد دچار شده است، در این خصوص گفت: در باشگاه از سوی دوستان به مصرف داروی نیروزا تشویق شدم، اما به واسطه مصرف طولانی مدت این داروها و بی‌توجهی به عوارض آن، دچار مشکل کبدی شده‌ام. داروهای مکمل علاوه بر باشگاه‌های بدنسازی در خیابان انوری نیز به‌راحتی یافت می‌شود، حتی مشاورانی هم در چنین مکان‌هایی حضور دارند که طرز استفاده از آنها را به شما آموزش می دهند.

احمد حسنی نیز که به دلیل خوردن داروهای نیروزا مدتی دربیمارستان‌ بستری شده است، گفت: برای نخستین بار از سوی مربی بدنسازی به استفاده داروی نیروزا، تشویق و پس از مصرف متعدد دچار عارضه کبدی و گوارشی شدم.

وی از مسئولان و متولیان بهداشت به‌ویژه ورزش و جوانان درخواست کرد که بر فعالیت باشگاه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند و با افراد متخلف برابر قانون برخورد کنند تا شاهد چنین معضلاتی نباشیم.

خبرنگار ما برای اطلاع بیشتر از نحوه فروش داروهای کمیاب و قاچاق به یکی از مغازه‌های خیابان انوری مراجعه و تقاضای داروی غیرقانونی کرد. فروشنده معتقد است که اگر فروش این دارو منع قانونی داشت مغازه پلمب می‌شد که البته تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

حسام درستی، مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص عوارض داروهای نیروزا و قاچاق نیز گفت: قاچاق دارو یکی از معضلات مهم دنیا محسوب می‌شود که در بعضی از کشورها 50 تا 60 درصد بازار دارو را در بر می‌گیرد. بیشتر آمار قاچاق دارو در ایران مربوط به مواد مخدر، محرک‌های مغزی و فرآورده‌های مکمل است که در بدنسازی مورد استفاده قرارمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از داروها به دلیل کمبود در بازار قاچاق فروخته می‌شوند، ادامه داد: در فارس بیشترین شکایت و کشف‌های داروهای قاچاق مربوط به متادون و ترامادول است که از داروهای مخدر محسوب می‌شوند. البته فرآورده‌های مورداستفاده در باشگاه‌های بدنسازی مانند مکمل‌های اسیدآمینه و هورمونی نیز بازار نگران کننده‌ای دارد.

درستی به شباهت داروهای غیر مجاز و مجاز، اشاره و اضافه کرد: بعضی از این داروها به آسانی و با قیمت ارزان در دسترس عموم قرار می‌گیرند. داروهای تقلبی و مخدر که در شرایط مناسب نگهداری نمی‌شوند به فرآورده‌های خطرناکی تبدیل می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه مردم نباید سلامتی خود را به افرادی بسپارند که هیچ ارزشی برای آنان قائل نیستند و تنها به منافع مادی و اقتصادی فکر می‌کنند، افزود: استفاده از داروهای قاچاق به‌ویژه داروهای لاغری و چاقی که از طریق ماهواره‌، تبلیغ و درفروشگاه‌های غیررسمی فروخته می‌شوند به نوعی معامله با مرگ است.

وی ادامه داد: استفاده از داروهای غیرمجاز علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیری مانند مشکلات کبدی، گوارشی، روحی و روانی بر روابط اجتماعی و فردی نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

درستی اضافه کرد: به دنبال استفاده از داروهای سقط‌ جنین، گزارش‌های بسیاری از مرگ خانم‌هایی که از چنین داروهایی استفاده کرده‌اند را داشته‌ایم و به دلیل مصرف ترامادول نیز که در ورزش بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد شاهد از بین رفتن افراد بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: جوانانی که قصد تقویت بدنی و ماهیچه‌ دارند باید از روش‌های علمی زیر نظر مربیان نخبه استفاده کنند.

درستی به فعالیت مربی نماها در باشگاه‌های ورزشی، اشاره و اضافه کرد: داروهای غیررسمی و غیرمجاز به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌دهند، بی آنکه احساس مسئولیتی در قبال عوارض ناشی از آن داشته باشند. داروهای نیروزا حاوی هورمون‌های غیراستاندارد و ناباروری است و ازکارافتادن سیروز کبدی و تخریب ماهیچه‌ها را به دنبال دارد.

درستی در پاسخ به این سؤال که چرا این‌گونه داروها در بازار به‌وفور یافت می‌شود؟ گفت: به دلیل ارزش اقتصادی قاچاق دارو که شاید سومین صنعت پول‌ساز دنیا باشد، عده‌ای به چنین اقدامی ترغیب می‌شوند. شاید بهترین روش مبارزه با پدیده قاچاق دارو، کنترل و کاهش میزان تقاضا از طریق اطلاع‌رسانی و تامین دارو باشد.

وی اضافه کرد: متخصصان رشته‌های پزشکی و تغذیه تنها مراجع مشورتی و داروخانه‌ها نیز مرجع تأمین داروی سالم در جامعه به‌شمار می‌روند، لذا شهروندان باید با هدف حفظ سلامت خود به این نکته مهم توجه جدی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، اخبار منتشر شده از سوی منابع رسمی، نشان‌دهنده کشف و معدوم‌سازی مقادیر قابل توجهی داروهای قاچاق در طول سال در استان فارس است.

از طرفی، طی سال‌ اخبار متعددی در خصوص برخورد با قاچاقچیان و توزیع کنندگان دارو در این استان پهناور خصوصا شیراز، منتشر می‌شود و همگان از وجود بازار مکاره در مرکزی‌ترین نقطه این کلان‌شهر مطلع‌ هستند، شاید برخوردهای جدی‌تر با تهیه و توزیع‌کنندگان این قبیل داروها و کانال‌های ورود داروهای مخدر تولید شده داخل کشور به بازارهای غیررسمی، عاملی موثر در کاهش این روند رو به افزایش باشد.

اگرچه باید متوجه باشیم که امروز توزیع داروهای غیرمجاز و قاچاق تنها محدود به یک خیابان در شیراز نیست و گستره توزیع آن بسیار فراتر رفته است.
برچسب ها: تدبیر24 شیراز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: