واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۵۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳

روند کاهشی قیمت زعفران

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی از روند کاهشی بازار زعفران در مرداد ماه خبر داد.
 تدبیر24:  غلامرضا میری  در خصوص میزان صادرات زعفران استان، اظهار کرد: مقدار صادرات سه ماهه سال جاری از مشهد 34 تن و 287 کیلو با نرخ 150 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با صادرات مدت مشابه سال گذشته که 31 تن و 211 کیلو با نرخ 44 میلیون و 600 میلیون دلار بوده‌، شاهد رشد حدود 10.5 درصدی بوده‌ایم.

وی در خصوص چگونگی روند بهبود وضعیت نابسامان بازار زعفران طی ماه‌های گذشته گفت: به طور تقریبی از ابتدای مرداد ماه قیمت‌ها کاهش داشته و ثبات نسبی در بازار حاکم است و روند افزایشی نداشتیم.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها از اول مرداد ماه تا امروز قیمت‌ها کاهشی بوده، اما بازار دچار رکود است، زیرا با افزایش قیمت‌ها مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی با ترس رو به‌رو شده و به زمان نیاز دارد.

میری در ادامه با اشاره به اینکه تولیدکنندگان هم‌اکنون زعفرانی ندارند و زعفران دست دلال‌هاست، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان زعفران طی اسفند و فروردین زعفران کشاورزان را خریداری کردند، اما از آن زمان به بعد متاسفانه زعفران به دست دلال‌ها افتاده و تمام خرید زعفران از دلال‌ها و افراد خانگی که زعفران را خریداری کرده و به خانه برده‌اند، انجام می شود و هیچ نظارت و کنترلی در این خصوص وجود ندارد.

میری در خصوص وضعیت بازار عرضه و تقاضا اظهار کرد: هم اکنون میزان عرضه و تقاضا تقریباً متوازن است.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی از مقدار تقاضای خارجی و وضعیت صادرات خبر داد و گفت: خرداد ماه 94، شاهد کاهش 25 درصدی صادرات نسبت به خرداد ماه سال گذشته بودیم و این درحالیست که در اردیبهشت ماه با رشد 41 درصدی صادرات رو به رو شدیم، اما متاسفانه با افزایش قیمت‌ها در مرداد ماه با 25 درصد کاهش ‌مواجه شده‌ایم.

میری در خصوص تاسیس بانک زعفران، اظهار کرد: خبری در این مورد نیست و طی هفته گذشته جلسه‌ای در محل سازمان توسعه تجارت تهران تشکیل شد که طبق این جلسه قرار است نتیجه بحث‌ها به حضور وزیر برسد تا در این رابطه تصمیم‌گیری کنند و ما بتوانیم برای این محصول انحصاری تلاش کرده و حرفی برای گفتن در دنیا داشته باشیم.

میری افزود: سرمایه‌گذاری و تلاش‌های بسیاری که در این زمینه انجام می‌شود با کار عده‌ای دلال منجر به شکست شده و ما مجبور به رها کردن شرکت‌هایی می‌شویم که سرمایه‌گذاری و هزینه بسیاری کرده‌اند، اما با اجبار این کار را رها می‌کنند. آن هم در شرایطی که نیاز به اشتغال‌زایی و و کارآفرینی احساس می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی تصریح کرد: 3 ماه دیگر تا فصل برداشت زعفران فرصت باقیست و لازم است در این مدت کوتاه به پیشنهادات ارائه شده جهت تنظیم بازار زعفران توجه شود.

وی افزود: لازم است به گونه‌ای عمل کنیم که تولید کننده بداند قرار است محصولش با چه قیمتی خریداری شود و با افت ناگهانی قیمت‌ها رو به رو نشود و صادر‌کنندگان نیز با وجود نوسانات موجود نمی‌توانند با خریداران زعفران وارد مذاکره و بستن قرارداد شوند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از طرفین برنامه ای برای خود ندارند و کار همراه با ریسک انجام می‌شود، عنوان کرد: به همکاری مقامات مسئول در این حوزه نیاز داریم ‌تا برای این محصول انحصاری در دنیا تلاش کرده و تسهیلاتی با در نظر گرفتن سود آن، در اختیار صادر کنندگان قرار دهند تا بتوانیم این محصول را مدیریت کرده و از بهره‌برداری دیگران از این محصول و دسترنج کشاورز و صادر کننده جلوگیری کنیم.

میری در ادامه افزود: با در اختیار قرار دادن تسهیلات به تشکلات صادراتی می‌توانیم با خرید بخشی از زعفران در فصل برداشت و در اختیار داشتن آن، بازار را تنظیم کرده و از چالش و نوسانات ایجاد شده توسط دلالان جلوگیری کنیم و می‌توان با کشو‌رهای خریدار قرارداد بسته و امنیت در بازار زعفران ایجاد می‌شود‌.

وی در پایان با اشاره به اینکه این محصول استراتژیک انحصاری در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: لازم است برای این محصول تلاش زیادی انجام شود و اجازه ندهیم حاصل دسترنج کشاورزان و صادرکنندگان به یغما برود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: