واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

اگر توافق هسته ای را رد کنیم، دلار تضعیف می شود

تا آنجا که ما و متحدانمان اطلاع داریم آنها [ایران] به‌دنبال بمب نبوده‌اند. کری در عین حال افزود: ایران یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن است.
 تدبیر24:    وزیر خارجه آمریکا در دفتر خبرگزاری رویترز در نیویورک حضور یافت.
 «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نشستی با عنوان «ایران: لحظه حقیقت» در دفتر خبرگزاری رویترز در نیویورک حضور یافت و به سؤالاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مذاکرات هسته‌ای وین پاسخ گفت.
وی گفت: تا آنجا که ما و متحدانمان اطلاع داریم آنها [ایران] به‌دنبال بمب نبوده‌اند. کری در عین حال افزود: ایران یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن است.
کری ادامه داد: با نظارت‌هایی که بر اساس توافق هسته‌ای خواهد بود ما به اسرائیل و تمام کشورهای خلیج فارس می‌گوییم با این توافق در موقعیت ایمن‌تری قرار داریم تا بدون آن. اگر این توافق به سرانجام برسد توافق خوبی است.

وی افزود: ما گزینه نظامی را داریم و رئیس جمهور [اوباما] به من گفته است که آماده استفاده از گزینه نظامی است. وزیر خارجه آمریکا گفت در صورتی که به توافق هسته‌ای ایران رأی منفی داده شود دیگر محدودیت و بازرسی بر برنامه هسته‌ای این کشور وجود نخواهد داشت. ما باید نخست گزینه دیپلماسی را با ایران به‌طور کامل پیگیری کنیم تا نیازی به استفاده از گزینه نظامی نباشد. گزینه‌ها همیشه در دسترس ما هستند با این حال باید نخست گزینه توافق هسته‌ای را پیگیری کنیم.
کری مدعی شد: "ما هیچ تردیدی نداریم که ایران زمانی به‌دنبال تسلیحات هسته‌ای بوده است" و ادامه داد: پس از سال 2003 ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را کنار گذاشت.
وزیر خارجه آمریکا درباره مقدار پولی که به ایران خواهد رسید، گفت: مقدار واقعی پول نقدی که ایران پس از توافق دریافت خواهد کرد 50 تا 55 میلیارد دلار است نه طبق آنچه برخی می‌گویند 150 میلیارد دلار.
وی افزود: برای آنکه ایران بتواند تأسیسات نفتی خود را به موقعیت پنج سال قبل خود بازگرداند باید 200 میلیارد دلار هزینه کند.
کری همچنین گفت: نباید با توافق ایران سیاسی برخورد کرد، اگر کنگره توافق را رد کند مردم باید کاملاً ارزیابی کنند که چه اتفاقی افتاده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: یکی از نقاط قوت توافق هسته‌ای با ایران این است که سران این کشور توافقی را پذیرفته‌اند که براساس آن تا ابد از داشتن بمب هسته‌ای، پیگیری یا هر گونه تحقیق برای دستیابی به بمب هسته‌ای منع شده‌اند.
وی گفت: ایران بدون آنکه آمریکا متوجه شود نمی‌تواند مخفیانه سوخت هسته‌ای تولید کند.
وزیر خارجه آمریکا افزود: اقداماتی که ایران در جهت محدود کردن برنامه هسته‌ای خود صورت می‌دهد عامل اصلی افزایش مدت زمان لازم برای گریز هسته‌ای این کشور است.
کری گفت: ایران زمانی به یک قدرت در آستانه تسلیحات هسته‌ای تبدیل شد که ما همچنان در سیاست عدم غنی سازی بودیم. نباید اظهار نگرانی کرد که ایران در سال پانزدهم توافق هسته‌ای به یک قدرت در آستانه تسلیحات هسته‌ای تبدیل می‌شود چرا که اکنون این کشور یک کشور در آستانه تسلیحات هسته‌ای است.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین افزود: با محدودیت‌هایی که بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود این کشور امکان ندارد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد سپاه پاسداران ایران همچنان خواستار دستیابی به بمب هسته‌ای است.

وی گفت: آنها [ایران] گفتند اگر بتوانیم این توافق را انجام دهیم، آماده‌ایم بنشینیم و درباره موضوعات منطقه‌ای گفتگو کنیم. قصد ندارم به شما بگویم که ایران قرار است تغییر کند... هیچ چیز در این توافق بر پایه اعتماد یا تغییر رفتار نیست، این توافق بر اساس راستی آزمایی است.
کری تأکید کرد: بر سانتریفوژهای ایران مهر و مومهای الکترونیک گذاشته خواهد شد و سطح غنی سازی در سانتریفوژهای هسته‌ای ایران با پیام‌هایی که به‌صورت رادیوالکترونیک مخابره می‌شود کنترل می‌شود.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اگر آمریکا از موافقتنامه هسته‌ای به دست آمده با ایران کنار بکشد و از متحدان خود درخواست کند به تحریم‌های آمریکا پایبند باشند، دلار آسیب خواهد دید و دیگر یک ارز قوی در جهان نخواهد بود.
وی افزود: هیچ توافقی در جهان وجود ندارد که شامل نظارت 20ساله از آغاز تا انتهای فرایند برنامه هسته‌ای یک کشور باشد.
وزیر خارجه آمریکا گفت ایران به‌رغم اینکه مشاهده کرده بود که نیروهای آمریکایی با صدام چه کردند و به‌رغم جنگ اخیری که داشتند و یک میلیون نفر را از دست دادند و شاهد حضور گسترده نیروهای آمریکایی در عراق بودند به دولت جرج بوش که دوبار برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تلاش کرد نه گفت.
کری افزود: اگر کنگره موافقتنامه هسته‌ای ایران را رد کند آمریکا دیگر قادر نخواهد بود از داد و ستد متحدان واشنگتن با تهران جلوگیری کند.
وی گفت: در صورت کنار کشیدن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، کشورهای اروپایی دیگر با تحریم‌های آمریکا همکاری نخواهند کرد و حتی از مجازات‌های تحت رهبری آمریکا علیه روسیه نیز خارج خواهند شد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: