واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱

نباید اجازه داد مردم سوریه کشته و آواره شوند

روحانی در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور اتریش: نباید اجازه داد مردم سوریه کشته و آواره شوند
 تدبیر24: روحانی در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور اتریش:
نباید اجازه داد مردم سوریه کشته و آواره شوند
 
رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با هاینس فیشر رئیس جمهور اتریش با اشاره به شرایط حساس سوریه در منطقه گفت :‌باید به چند نکته توجه کرد ، یکی اینکه آینده سوریه با آرای مردم این کشور ساخته می شود و این مردم سوریه هستند که باید درباره آینده ، حکومت و شیوه دولت در این کشور تصمیم بگیرند و هیچ کشور خارجی نباید و نمی تواند راجع به آینده سوریه تصمیم بگیرد.
 
 آقای حسن روحانی تاکید کرد : هیچ کشور خارجی نباید و نمی تواند راجع به آینده سوریه تصمیم بگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد : نکته دوم این است که در مورد سوریه به عنوان یک معضل در منطقه ،همه باید به مردم و نیز ایجاد امنیت در این کشور کمک کنند .
 
وی افزود : همه باید کمک کنند تا شرایطی فراهم شود که در این کشور دموکراسی استقرار یابد و برای این کار نیز تمام کشورهای منطقه در اولویت قرار دارند و حتی همه کشورهای تاثیرگذار در این زمینه نیز باید تلاش کنند.
 
دکتر روحانی با اشاره به نقش ایران در حل بحران سوریه گفت : ایران در کنار هر میزی که ببیند آینده امن و با ثبات و دموکراتیک سوریه، نتیجه آن جلسه است ، حضور می یابد و با هر کس که حاضر است در این زمینه حرف بزند از جمله کشورهای منطقه و قدرت های جهانی ، صحبت می کند .
 
رئیس جمهور افزود : آنچه برای ما مهم است ، جان مردم سوریه و بازگشت آوارگان است و اگر یک روز سوریه امن تر شود به نفع همه منطقه و جهان خواهد بود .
 
روحانی تاکید کرد : مگر می شود اجازه داد که مردم بی گناه در بیابان ها و کشورهای مختلف کشته و آواره شوند ؟
 
وی افزود : جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک وظیفه بزرگ بین المللی ، منطقه ای ، اسلامی ،ایرانی و انسانی خودش هر قدر که بتواند برای مبارزه با تروریسم ، بیرون رفتن تروریست ها ، ایجاد امنیت و ثبات ، بازگشت آوارگان و جلوگیری از خونریزی ، ایجاد دموکراسی و احترام به آراء مردم سوریه ، کنار هر میزی که این نتیجه را در پی داشته باشد ، با کشورهای منطقه یا غیرمنطقه و نیز قدرت های بزرگ می نشیند .
 
رئیس جمهور تاکید کرد : آنچه مهم است شکل میز مذاکره و افراد دور آن میز نیست بلکه هدف دستیابی به صلح وثبات در منطقه حساس خاورمیانه است .
 
رئیس جمهور گفت: درحال حاضر اولویت سوریه ایجاد امنیت نسبی است تا آوارگان بتوانند به خانه های خود برگردند و بعد از آن می توانیم راجع به آینده سوریه، گروه های مخالف و موافق و امثال اینها صحبت کنیم.
 
در ابتدای این نشست خبرنگار تلویزیون اتریش ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از آقای روحانی پرسید: کشور شما چه برنامه ای برای آینده سوریه دارد و آیا حاضرید در مقابل کشورهایی مثل عربستان و آمریکا بر سر یک میز بنشینید و در مورد سوریه گفتگو کنید؟
 
وی همچنین از آقای روحانی پرسید: آیا درست است که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت شرکت های غربی محدودیت هایی اعمال خواهد کرد ؟
 
رئیس جمهور قبل از پاسخ به سوال این خبرنگار از سفر رئیس جمهور اتریش و هیات همراه به ایران تشکر کرد و گفت: به آقای دکتر فیشر و هیات همراه که به ایران آمدند خوشامد می گویم و امیدوارم این سفر سرآغاز یک تحول بسیار مثبت و توسعه روابط دو کشور باشد.
 
آقای روحانی ادامه داد: سوابق روابط ایران و اتریش به قرن ها پیش بازمی گردد و همواره از یک روابط خوب دوستانه برخوردار بوده اند و در طول چند سال به دلایل خاص تحریم ، روابط دو کشور به لحاظ اقتصادی کاهش یافته است ولی امیدواریم در ماههای آینده و سال آینده بتوانیم با سرعت قابل قبول، گذشته را جبران کنیم.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین لازم می دانم از دولت اتریش به خاطر میزبانی بسیار خوب برای اجلاس مذاکرات 1 + 5 و ایران تشکر کنم که به یک توافق نهایی منتهی شد، توافقی مهم و تاریخی که می تواند در روابط ایران و 1 + 5 و اتحادیه اروپا و حتی برای منطقه و جهان مفید باشد.
 
دکتر روحانی در ادامه به پاسخ به سوال خبرنگار اتریشی پرداخت و گفت: ما در مذاکرات امروز، چه در مذاکرات خصوصی و چه در مذاکرات عمومی یکی از مسایلی که دنبال کردیم مسایل منطقه، تروریسم و مشکلاتی است که در کشورهای منطقه از جمله سوریه وجود دارد.
 
وی افزود: ما هم نظر بودیم در اینکه تروریسم معضل بسیار بزرگ جهانی است و نه تنها امنیت ما بلکه امنیت جهان را تهدید می کند.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز دل نگرانی هایی که در اروپا هست درخصوص تروریست هایی که در منطقه ما وجود دارند و آوارگانی که این تروریست ها بوجود آورده اند نشانه این است که آثار تروریسم می تواند اروپا و سایر مناطق را دربربگیرد.
 
روحانی ادامه داد: برای اینکه مساله تروریسم حل شود بحث حمایت از فرد یا دولت خاص مطرح نیست، سوریه یک کشور است دارای یک دولت است و دارای مخالفانی بوده و نیز دارای گروه های تروریستی است، ما باید چکار کنیم؟ اولویت با کدام است؟
 
رئیس جمهور افزود: آیا اولویت با این است که راجع به دموکراسی در سوریه بحث کنیم؟ آیا اولویت در این است که راجع به گروه های مخالف و موافق صحبت کنیم؟ آیا اولویت در این است که راجع به تغییر در قانون اساسی بحث کنیم؟ یا فعلا مردم در سوریه کشته و آواره می شوند و میلیون ها نفر آواره و صدها هزار نفر هم کشته شدند.
 
دکتر روحانی گفت: سوریه کاملا ناامن و بی ثبات است، نفت مردم در سوریه توسط تروریست ها استخراج و در بازار فروخته می شود و پول آن به جای اینکه به رفاه مردم برسد صرف کشتار مردم می شود.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: فعلا بحث بر سر اولویت است و بر سر این است که اولین قدم کدام است، اگر در اولین قدم اشتباه کنیم به مقصد نخواهیم رسید، اولین قدم آن است که جلوی خونریزی را بگیریم و امنیت نسبی در سوریه بوجود اوریم تا آواره ها بتوانند به خانه های خودشان برگردند آن وقت زمانی است که در مورد آینده سوریه، گروه های مخالف و موافق و امثال اینها بحث کنیم.
 
تبادل تجاری میان ایران و اتریش ۵۰-۵۰ خواهد بود
 
رئیس جمهور اتریش از تلاش برای افزایش مبادلات اقتصادی ایران و اتریش به 300 میلیون یورو تا پایان امسال خبر داد.
 
هانس فیشر پس از مراسم امضای چهار سند همکاری میان ایران و اتریش در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به هدفگذاری شما برای افزایش پنج برابری صادرات به ایران با ارزش یک میلیارد یورویی، چه سهمی از این صادرات برای ایران در نظر گرفته شده است گفت: مذاکرات ایران و 1+ 5 در مرحله آخر در وین و قبل از آن در سوئیس برگزار شد که نتیجه بسیار مثبتی داشت نتیجه ای که هم مد نظر ایران بود و هم دیگر کشورهای عضو 1+5 و اتحادیه اروپا .
 
وی افزود: دبیرکل سازمان ملل نیز از این نتیجه اعلام حمایت کرد و فصل جدیدی در کتاب تاریخ روابط ایران و دیگر کشورها افتتاح شد و باید دقت کنیم که این کتاب، خط خوشی را دنبال کند یعنی هم ظاهر و هم محتوایش خوب باشد .
 
فیشر گفت: اتریش در جامعه بین المللی دارای وجهه بسیار خوبی است و اینطور که شناخته شده کشوری مستقل و دموکراتیک است، کشوری که در امور و در ارزیابی مسائل دنیا همواره در پی توازن بوده است.
 
وی افزود: اتریش کشوری است که خود را متعلق به اروپا می داند و برای حقوق بشر ارزش زیادی قائل است؛ از جمله ارزش بسیاری برای داشتن روابط خوب و حسنه با دیگر کشورها قائل است .
 
رئیس جمهور اتریش گفت: تلاش می کنیم روابط اقتصادی خود را با ایران لااقل به صورت کوتاه مدت تا پایان امسال به 300 میلیون یورو برسانیم یا نزدیک کنیم و پیش بینی می کنیم که پس از آن نیز رشد فزاینده داشته باشد.
 
فیشر افزود: ما همچنین از افزایش همکاری های فرهنگی و علمی حمایت می کنیم و معتقدیم این نوع همکاری ها همیشه نباید به نفع یک طرف باشد بلکه هر دو طرف باید از آن بهره مند شوند.
 
وی گفت : اگر از من درباره سهم تبادل تجاری در قالب عدد و درصد سؤال کنید باید بگویم ما در پی این هستیم که 50 ـ 50 باشد یعنی کسی سهم بیشتری در این تبادل نسبت به دیگری نداشته باشد که این به نفع دو کشور خواهد بود و ما برای این کار و در این چارچوب تلاش می کنیم اسنادی که اینجا امضا شد عملی شوند.
 
فیشر افزود: حل مسائل بین المللی برای ما اهمیت بسیاری دارد تا به سمت منطقه و دنیایی مسالمت آمیز حرکت کنیم و باتروریسم مبارزه شود.
 
رئیس جمهور اتریش در پایان گفت: موضوع توسعه اقتصادی و اجتماعی در این منطقه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: