واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۷۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
گزارش روزنامه لبنانی از نشست وین :

جان کری ناظر آرامش و لبخند ایرانی

هنگامی که بررسی اوضاع میدانی نبرد و توسعه اقدامات نظامی به میان آمد، شکاف بین آمریکا و همپیمانان آن سعودی ها و ترکیه بزرگتر شد تا جاییکه این دو طرف کنترل اعصاب خود را از دست داده و نگرانی در آنها نمایان شد.
تدبیر24 :روزنامه لبنانی الاخبار در مطلبی در خصوص نشست وین نوشت : ترکیه و سعودی ها به ترتیب بازندگان اول و دوم نشست دیروز جمعه وین در باره سوریه هستند. این نتیجه گیری پایان یک روز طولانی بررسی پرونده سوریه در وین بود و البته جزئیات این نشست در بردارنده واقعیت هایی شگفت انگیر وغافلگیر کننده است و اطلاعات درز کرده و پیام های گسترده دلیل خوبی بر این ارزیابی است. 

جان کری فقط یک ناظر و میانجی بود/ تنهایی ریاض و آنکارا

این روزنامه لبنانی با اشاره به چینش میز گفت وگوهای نشست وین که در راس آن جان کری و سرگئی لاوروف وزیران خارجه آمریکا و روسیه قرار داشتند، خاطرنشان کرد: جان کری در طول روز تلاش کرد تا نقش یک میانجی را بازی کند و نه بیشتر.
الاخبار با بیان این که « جان کری حتی لحظه ای در صف دشمنان سرسخت نظام سوریه نایستاد»، تصریح کرد: تنهایی ریاض و آنکارا در دردسرها و تنگناهای خود کاملا آشکار بود. 
این روزنامه نوشت: جان کری تلاش می کرد امور را ادره و دیدگاه ها را نزدیک کند و البته اولویت های دولت و کشورش را هم مشخص کند، او از همان لحظه های اول تاکید کرد که روند سیاسی باید شامل انتقال مسالمت آمیز قدرت باشد اما وقتی بحث به مشکلات مرحله انتقالی و انتخابات و بقای بشار اسد رییس جمهوری سوریه رسید، وزیر خارجه آمریکا به یک شبه ناظر بر مواضع همپیمانانش تبدیل شد و در باره سرنوشت بشار اسد به این عبارت بسنده کرد که « درخصوص این مسئله توافق کردیم که اختلاف داریم و بررسی آن باشد برای آینده».

شکست ترکیه و عربستان درمنحرف کردن گفت وگوها
الاخبار افزود: اما هنگامی که بررسی اوضاع میدانی نبرد و توسعه اقدامات نظامی به میان آمد، شکاف بین آمریکا و همپیمانان آن سعودی ها و ترکیه بزرگتر شد تا جاییکه این دو طرف کنترل اعصاب خود را از دست داده و نگرانی در آنها نمایان شد.
این روزنامه لنبانی خاطرنشان کرد: سعودی ها و ترکیه تلاش کردند مذاکرات را به این سمت سوق دهند که مداخله نظامی در سوریه باید شامل اهدافی در قدرت حاکمه سوریه شود، اما جان کری با اتخاذ یک موضع قاطع گفت که ما در سوریه فقط داعش را هدف می گیریم.
الاخبار تصریح کرد: زمانی که جان کری گفت کاخ سفید اعلام کرده است به زودی نیروهای نظامی محدودی را فقط برای کمک به جنگ علیه داعش به شمال سوریه اعزام می کند، آثار نگرانی و خشم در چهره و رفتار وزیر خارجه ترکیه پدیدار شد. 
این روزنامه لبنانی اضافه کرد: وزیر خارجه ترکیه به گونه ای واکنش نشان داد که گویی این گام آمریکا با برگزاری انتخابات در ترکیه و بیشتر از آن با آینده حکومت کنونی سوریه ارتباط دارد.
الاخبار با بیان این که « ترکیه بازنده اول و بزرگ نشست وین بود»، افزود: ترکیه شاهد هیچ طرح مورد پسند آن و یا همپیمانانی نبود و به طور طبیعی و به روشنی بازنده دوم طرف سعودی بود.
این روزنامه لبنانی نوشت: همه طرحی که سعودی ها روی آن سرمایه گذاری کرده بودند یعنی برکناری بشار اسد ازقدرت به هر ترتیبی شکست خورد، آنها در ارائه این طرح عقیم تنها ماندند و حتی نتوانستند سازوکاری را برای اجرای آن پیشنهاد کنند.

دو امر محال و دو مانع بزرگ فراروی سعودی ها
الاخبار افزود: سعودی ها بین دو امر محال گرفتار شده اند، اول درخواست ساقط کردن بشار اسد با استفاده از زور و قدرت بود و البته نشست وین زمانی برای آنها دیوانه کننده شد که دو قدرت بزرگ در راس میز گفت وگوها بودند، اول روسیه که در کنار بشار اسد می جنگد و دوم آمریکا که تاکید کرد آماده است قربانی بدهد اما فقط در جنگ علیه داعش و نه غیر از آن.
این روزنامه اضافه کرد: امر محال دوم برای سعودی ها ساقط کردن بشار اسد با برگزاری انتخابات و از طریق صندوق های رای است، زیرا سعودی ها در این مرحله با دو مانع بزرگ مواجه هستند، اول این که نظام خانوادگی و حکومت استبدادی آنها اصلا با مفهوم انتخاب و انتخابات آشنا نیست و جرئت ندارد از انتخابات نامی بر زبان جاری سازد.
الاخبار خاطرنشان کرد: دومین مانع سعودی ها این است که می دانند بشار اسد برنده هرگونه انتخابات شفاف و سالم که زیر نظر یک ناظر بی طرف و عادل برگزار شود، خواهد بود.
این روزنامه لبنانی تصریح کرد: همین دو امر محال و همین دو مانع کافی است که سعودی ها ساعت ها و روزها فقط داد بزنند که بشار اسد باید برود و هنگامی که از آنها سئوال می شود، شاید جواب بدهند با شیوه سعودی یعنی معامله ، تسویه حساب ، ترساندن و ایجاد هراس کردن، مهم این است که برود. 

آرامش و لبخند ایرانی 
الاخبار تاکید کرد: در مقابل ناظر آمریکایی و ترک ها وسعودی های عصبانی و خشمگین، آرامش و لبخند طرف ایرانی قرار داشت ، گویی می خواست به همه بگوید که هیچ حایگزینی برای این میز مذاکرات نیست.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: هر چند مذاکرات برای حل بحران سوریه مدت زمانی است که شروع شده و ایران دیرهنگام پشت میز آن قرار گرفته اما ایران از همان ابتدا یک عضو اصلی و موسس آن بوده است.
الاخبار تصریح کرد: اگر چه ایران برای بار نخست در این مذاکرات حاضر شده بود اما نشان داد که یک عضو اصلی است و امروز بدون این که هزینه ای پرداخت کرده و یا از مواضع خود کوتاه آمده باشد، در نشست وین حاضر شده است.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد: ایران به جز توافق ظاهری با دو قطب اصلی میز مذاکرات یعنی روسیه و آمریکا از مواضع خود کوتاه نیامد تا تاکید کند در بازی کنونی دارای برگ های برنده زیادی است و در زمان لازم آنها را رو می کند.
الاخبار نوشت: ایران طرف های مقابل را به چالش کشید و گفت، می خواهید وارد مرحله انتقالی شوید؟ پس باهم وارد این مرحله می شویم ، باید انتخاباتی آزاد، سالم و عادلانه مطابق منطق دموکراسی غربی و قواعد سازمان ملل متحد و الیته ما به پیروزی همپیمان خود اطمینان داریم.
این روزنامه لبنانی افزود: ایران گفت، می خواهید وارد جنگ علیه تروریسم شوید؟ ما حاضر هستیم ، بیاید همه با هم همکاری کنیم، تروریسم و تروریست ها کاملا شناخته شده هستند، عناصری می جنگند و طرف هایی با اندیشه ، پول و سلاح از آنها حمایت می کنند و اخیرا هم خواستار جنگ علیه بشار اسد شده اند.
الاخبار اضافه کرد: ایران گفت که ما بیش از چهارسال است که می گوییم آماده جنگ با تروریسم هستیم، هر طرفی باید مسئولیت خود را تحمل کند و قوی تر برنده خواهد بود.

مشارکت لبنان در نشست وین
این روزنامه لبنانی نوشت: لبنان هم در پشت میز بزرگان نشست و گویی که یک مرجع بین المللی و یا ناظر بر اجرای قوانین بین المللی است زیرا لبنان مدت زمانی است که سیاست خویشتنداری وبی طرفی اتخاذ کرده است.
الاخبار تاکید کرد: البته لبنان می گوید ما با تروریسم در هر کجا و با هر وسیله مشروعی مبارزه می کنیم ، خواستار صلح براساس قاعده حقوق همه جانبه و گفت وگو هستیم و از حق تعیین سرنوشت ملت ها از طریق یک انتخابات آزاد ، عادلانه و سالم حمایت می کنیم هر چند خود ملت لبنان ربع قرن است که از آن محروم می باشد. 
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: لبنان به حاکمیت کشورها و یکپارچگی کامل سرزمینی آنها احترام می گذارد، خواستار جلوگیری از هرج و مرجی است که صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند و به مضون و فلسفه منشور سازمان ملل و اتحادیه عرب پایبند است.
الاخبار نوشت: دو هفته بعد نشست بعدی وین برگزار می شود، مسیرها کاملا روشن است و البته باید منتظر پاسخ به دو سئوال بود، چه طرفی نماینده آنکارا خواهد بود؟ برنامه های تماس و ارتباط سوری ها چگونه خواهد بود؟
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: