واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷

طرح زوج وفرد به دانشگاههاهم رسید

تدبیر24: هرچه در باب مدح یا مذمت طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شنیده و یا خوانده باشید، باز چگونگی اجرای این طرح ـ‌که البته هنوز رسما اجرا نشده و چه بسا هرگز رسما اجرایی نشود! ـ می‌تواند جالب توجه باشد؛ شیوه‌هایی که گاه اینقدر عجیب و غریب هستند که می‌توان با نام «بدون شرح» هم نقلشان کرد و هم نقدشان!
دو هفته به آغاز سال تحصیلی جدید مانده، طرح تفکیک جنسیتی به ابتکار یکی از مدیران دانشگاه فردوسی مشهد در یک دانشکده به اجرا درآمد تا در ادامه راه، نه تنها حدود شش هزار دانشجوی دانشکده از دستور این مدیر شگفت زده شوند، بلکه شدت عجیب بودن ماجرا کاری کند که در تصمیم ‌گرفته شده تجدید نظر شود و معجون نهایی خنده‌دار به نظر برسد.


ماجرا از این قرار است که معاونت آموزش دانشکده مهندسی این دانشگاه در هفدهم شهریور ماه گذشته، به دلایلی که اعلام نشده، تصمیم به اجرای تفکیک جنسیتی در سطح دفا‌تر انجمن‌های علمی و دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی دانشکده مهندسی می‌گیرد؛ به این صورت که برای جلوگیری از اختلاط دانشجویان، اتاق‌های انجمن‌های علمی رشته‌های گوناگون را متعلق به «برادران» دانسته و همه «خواهران» عضو این انجمن‌ها را در مکانی که متعلق به جهاد دانشگاهی بود، به نام «انجمن‌های علمی خواهران» جانمایی کند!

این تصمیم با اعتراض دانشجویان، به ویژه اعضای این انجمن‌های علمی روبه‌رو شده و پیگیری امر توسط مسئولان دانشگاه در دستور کار قرار می‌گیرد؛ اما نتیجه‌ای حاصل نشده و پیرو آن، انجمن‌های علمی و دفتر جهاددانشگاهی دانشکده مهندسی در اعتراض به این رویکرد توهین آمیز، فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده و شورای صنفی ـ رفاهی دانشگاه فردوسی نیز مراتب را در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده و اعتراض خود را از تصمیم گرفته شده اعلام می‌نماید.


این در حالی است که پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که شورای صنفی این دانشکده نیز پیشتر به دستور مسئولان دانشکده تعطیل شده تا در حال حاضر تنها انجمن اسلامی و بسیج، نهادهای دانشجویی باقی مانده در دانشکده فنی باشند؛ نهادهایی که جزئی از یک کلیت بزرگ‌تر هستند و به لحاظ ماهیت، بسیار متفاوت با انجمن‌های علمی بوده و چه بسا تعطیل نشده‌اند، چون تعطیلی‌شان توسط مسئولان دانشکده ممکن نبوده است!

اما ماجرا هنگامی جالب‌تر می‌شود که بدانیم موج انتقادات به این تفکیک جنسیتی چندان هم بی‌تأثیر نبوده است، چراکه شنیده می‌شود تعلیق فعالیت انجمن‌های علمی برای مسئولان دانشگاه گران تمام شده و در واکنش به آن، شیوه تفکیک جنسیتی این انجمن‌ها دستخوش تغییراتی شده است.

بر پایه این تغییرات که ظاهرا از ابتدای هفته آتی اجرا خواهد شد، قرار است فضای اختصاص داده شده به تمامی انجمن‌های علمی، روزانه دو ساعت در اختیار خواهران و دو ساعت در اختیار برادران قرار گرفته و اعضای انجمن‌های علمی و سایر دانشجویان دانشکده اجازه بیابند چهار ساعت در روز به صورت مختلط از این فضا بهره گیرند!

این تصمیم به قدری عجیب است که نیاز به شرح و بسط آن نیست؛ طرحی مشابه روش کاستن بار ترافیکی برخی مناطق پر ازدحام برخی کلانشهر‌ها بر اساس زوج و فرد بودن رقم آخر پلاک خودرو‌ها که در ساعات پایانی روز به پایان رسیده و رفت‌وآمد خودروهای زوج و فرد به صورت مختلط مجاز می‌شود.

بدین ترتیب درخواهیم یافت که دستور به اجرای تفکیک جنسیتی صورت گرفته، آنچنان بی‌پشتوانه و سطحی بوده که پس از اعتراض‌ها و به خطر افتادن بنیان انجمن‌های علمی، بار دیگر اختلاط (محدود به ساعاتی در روز) مجاز شمرده شده ‌تا هم شإن دستوردهندگان ‌و هم بنیان نیم‌دار انجمن‌های علمی حفظ شود!

جدای آن، آنچه در غائله ختم نشده دانشگاه فردوسی نتیجه می‌شود، وجود ابهامات فراوان در حاشیه طرحی است که به تفکیک جنسیتی مشهور شده و به زعم مدافعانش، بخشی از پروسه اسلامی کردن دانشگاه‌هاست، ولی به رغم آن که سال‌هاست مطرح می‌شود، به طور جدی نه رد شده و نه هرگز در دستور اجرا قرار گرفته ‌تا هرچه از آن می‌شنویم، مبتنی بر سلیقه افراد و مدیران باشد، نه تدبیر و کار کار‌شناسی.  
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: