واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۵۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه:

بدون حضور زنان نمی توان انتظار تحقق دموکراسی را داشت

در حال حاضر موقعیت پیش رو یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی بهترین فرصت برای کاهش فاصله میان زنان و مردان در امر تصمیم گیری و تصمیم سازی در ارکان جامعه است .
تدبیر24:شریفه حق شناس مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تدبیر24 گفت: در ادبيات سياسي، "مشاركت سياسي" را به عنوان يك فعاليت داوطلبانه كه در آن افراد جامعه از طريق انتخاب حكومتگران و نيز انعكاس ديدگاه¬ها و نظرات و انتقال اولويت هاي مورد نظر خود به كارگزاران حكومتي، در فرآيند سياستگذاري عمومي شركت مي كنند، تعريف نموده اند. مشاركت سياسي طيف وسيعي از فعاليت هاي سياسي عمومي را در بر مي¬گيرد كه فعاليت حزبي، مشاركت انتخاباتي و... از جمله اين موارد مي باشد. اين در حالي است كه در جامعه ما عمدتاً مشاركت سياسي را با مشاركت انتخاباتي يكسان در نظر مي¬گيرند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: يكي از نكات مهم در خصوص مفهوم مشاركت سياسي نقش اين امر در تثبيت يا افزايش مشروعيت سياسي حكومت مي باشد. از اين رو تحقق سياسي به عنوان يكي از اهداف حكومت¬ها در جوامع امروزي امري مورد تاكيد مي باشد.

تحقق مشاركت سياسي مستلزم وجود دو اصل مي باشد كه عبارتند از :
1-    تمايل فرد براي حضور در عرصه هاي سياسي
2-    فراهم نمودن زمينه از سوي حكومت براي تحقق مشاركت سياسي افراد

زنان به عنوان نيمي از جمعيت جامعه كه تربيت نسل بعدي را نيز به طور ويژه بر عهده دارد، تاثيرغير قابل انكاري بر افزايش مشاركت سياسي دارند. و از اين رو بدون حضور آنان هرگز نمي توان انتظار تحقق دمكراسي و حكومتي مبتني بر مشاركت عامه شهروندان را داشت.

حق شناس افزود: متاسفانه شرايط كنوني حاكم بر جامعه ما به صورتي بوده است كه همواره مشاركت سياسي زنان در سطحي پايين تر از مردان قرار داشته است و لذا يكي از برنامه هاي اساسي دولت بالابردن هرچه بيشتر سطح مشاركت سياسي زنان مي باشد.

در واقع دولت بايستي با افزايش ظرفيت هاي خود به گونه اي اقدام نمايد كه امنيت رواني لازم براي فعاليت سياسي در تمامي سطوح بيش از پيش توسعه يابد و ريسك فعاليت هاي سياسي در قالب مشاركت حزبي و... كاهش پيدا كند. با توجه به مطالب ياد شده راهكارهاي توسعه مشاركت سياسي در جامعه ما را مي توان در قالب محورهاي زير بيان نمود:

1-    تلاش براي ارتقاء سطح دانش سياسي جامعه به شيوه هايي نظير بالابردن سرانه مطالعه، فرهنگ سازي از طريق وسايل ارتباط جمعي و...
2-    ارتقاء روحيه مشاركت سياسي زنان و بالابردن اعتماد به نفس لازم براي عمل سياسي از طريق توسعه فعاليت هاي سياسي- اجتماعي دانش آموزان و دانشجويان در راستاي علاقمند نمودن زنان به مباحث سياسي و اجتماعي
3-    تشويق زنان به حضور در سازمانهاي مردم نهاد، تا به اين شيوه زمينه براي حضور هرچه بيشتر آنان در تشكل هاي اجتماعي و فعاليت هاي خارج از منزل تقويت گردد.
4-    تشويق و ترغيب هرچه بيشتر زنان براي حضور در عرصه انتخابات و رأي دهي
5-    تلاش براي ايجاد زمينه هاي رشد برابر زنان و مردان در عرصه هاي فعاليت اجتماعي و سياسي ,افزايش نقش زنان در عرصه هاي سياسي نظير به كارگيري زنان توانمند در سطوح بالاي مديريت سياسي و...

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه در پایان به خبرنگار ما گفت: مشارکت در تصمیم گیری باید با حضور فعال در طراحی,اجرا,بازنگری فعالیت های توسعه پایدار در همه سطوح دارد و یک روندتوانمندسازی بشمار میاید.

در حال حاضر موقعیت پیش رو یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی بهترین فرصت برای کاهش فاصله میان زنان و مردان در امر تصمیم گیری و تصمیم سازی در ارکان جامعه است .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: