واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۵۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

سهم ما از نفت؛ سهم نفت در بودجه

دولت به وعده خود در این رابطه عمل کرد و به گفته رئیس‌جمهور، در لایحه بودجه 95 سهمی 25 دردی برای نفت در نظر گرفته شده است.
تدبیر24 :کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمد حاصل از فروش نفت، از جمله ضرورت‌هایی است که در دولت‌های مختلف بویژه از آغاز ثبات نسبیِ چند سال بعد از پایان جنگ مطرح شده و بر آن تاکید شده است. اما باید توجه داشت که در برخی سال‌ها، این مسأله تنها در حد یک حرف باقی ماند و بودجه کشور، افزایش سهم نفت را تجربه کرد. خاتمی نخستین بودجه دولت اول خود را با 68 درصد وابستگی تقدیم مجلس کرد اما روند کاهشی را پی گرفت و توانست دولت را با وابستگی 25 درصدیِ بودجه به نفت تحویل احمدی‌نژاد دهد اما در دولت نهم این وابستگی بلافاصله افزایش یافت به 50 درصد رسید. در سال‌های بعد و در حالی که گاه در بودجه تقدیمی به مجلس، رقم‌هایی نظیر 40 درصد وابستگی ذکر شده بود، این رقم در عمل به مرز 70 درصد افزایش یافت. با روی کار آمدن دولت یازدهم، سهم نفت در بودجه روند کاهشی خود را پیش گرفت و در سال جاری به حدود 32 درصد رسید. دولت به وعده خود در این رابطه عمل کرد و به گفته رئیس‌جمهور، در لایحه بودجه 95 سهمی 25 دردی برای نفت در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت امری ضروری است و در سند چشم‌انداز 20 ساله نیز به آن اشاره شده است، شبکه مجازی آستان به سراغ تعدادی از کارشناسان این حوزه رفته و نظرات آنها را جویا شده است.

 علی مروی
معاون سابق وزیر نفت


صادرات غیرنفتی و اقتصاد مقاومتی پی گرفته شود

چندراه را قبلا مطرح کرده‌ایم و در بودجه نیز آنها را مطرح می‌کنیم؛ نخست بحث صادرات غیرنفتی و اقتصاد مقاومتی، بحث کشاورزی و توسعه بهره‌برداری از معادن است و اگر به این مسایل توجه کنیم می‌توانیم تا حدودی کاهش درآمدهای نفتی ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران کنیم؛ البته ما باید به صورت ویژه سیستم مالیاتی را اصلاح کنیم یعنی پایه‌های مالیاتی را توسعه دهیم.


حسن مرادی
کارشناس حوزه نفت و انرژی


دولت تدابیری اندیشیده که وابستگی بودجه به نفت را کم کند

سال‌هاست که شعار کاهش وابستگی بودجه به نفت را می دهیم که البته خوشبختانه دولت تدابیری اندیشیده است که وابستگی بودجه به نفت را کم کنند. متاسفانه ما در این زمینه بسیار موفق نبوده‌ایم. در صنعت نقص‌هایی داریم که نتوانسته‌ایم به خوبی جای آن را پر کنیم و در صادرات نیز مشکلات ساختاری داریم که باید حل شود تا صادرات جایگزین درآمدهای نفتی ما شود و اگر این اتفاق بیفتد ما به راحتی می توانیم این کسری را جبران کنیم.


 كاظم دلخوش
فوق لیسانس / مشاور محمدباقر نوبخت در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور


دولت باید به سمت صنایع فرآوری‌شده نفتی برود

اگر دولت می‌خواهد سالانه سهم نفت را در بودجه 5 درصد کاهش دهد و در سال آخر چشم‌انداز 20 ساله آن را به صفر برساند، قطعا باید به سمت صنایع فرآوری‌شده از صنعت نفت برود و همچنین اقتصاد ما براساس کشاورزی و صنعت در صنایع مختلف و حمایت جدی از سرمایه گذاران در این بخش ها برود. اگر دولت بتواند از این پتانسیل های موجود در کشور و از منابع طبیعی استفاده کند می تواند تا حدودی این کاهش را جبران کند در واقع دولت باید از منابع طبیعی و خداداد به درستی استفاده کند و همچنین با ساماندهی صادرات و گسترش صنایع بسته‌بندی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی گام بردارد.


 حسين اميري خامكاني
دکتری/ عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی


تولید باید رونق پیدا کند

ما در حال حاضر دچار رکود قیمت نفت هستیم و بحث اقتصاد نفتی و غیر نفتی حالت مرغ و تخم مرغ پیدا کرده است یعنی ما باید درآمدهای نفتی را پیدا کنیم تا زیرساخت‌هایی را تامین کنیم تا پروژه‌های عمرانی تقویت شوند. پروژه‌های عمرانی مصرف کالا و محصولات را داشته باشند که مصرف کالا و محصولات نیز باعث می شود که ما از وضع بیرون بیایم و تحرک در بخش‌های مختلف نیاز داریم بخش خودرو فولاد و مسکن همگی نیاز به تحرک دارند و یک تحرکی باید در مصرف محصولات داخلی باید بوجود بیاید تا تولید رونق پیدا ا کند تولید که رونق پیدا کند از محل مالیات و عوارض می توان در ادراه کشور استفاده کرد.

منبع: آستان


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: