واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

نفت ارزان و ضرورت اصلاحات اقتصادی

مسئولان سعودی سیاست‌های دیگری در جهت جبران بخشی از کسری بودجه (ازجمله افزایش ٥٠ درصدی قیمت بنزین) در یک برنامه پنج‌ساله مدنظر دارند
تدبیر24 :قیمت نفت که در هفته گذشته روندی صعودی را در پیش گرفته بود، در این هفته مجددا روند نزولی خود را آغاز کرد. کاهش معاملات در روزهای پایانی سال میلادی، چشم‌اندازهای ناامیدکننده رشد اقتصاد جهانی و به‌تبع آن تقاضای جهانی نفت در سال آینده و ادامه‌داربودن مازاد عرضه در بازار دلایل اصلی این کاهش عنوان شده است. ادامه این شرایط، مسئولان برخی کشورهای عضو اوپک را که وابستگی عمده‌ای به درآمدهای حاصل از صادرات نفت دارند با نگرانی مواجه می‌کند. ازاین‌رو اصلاح نظام پرداخت یارانه‌های انرژی، خصوصی‌سازی و برقراری نظام مالیات بر ارزش افزوده برای بهبود کسری بودجه مدنظر قرار گرفته است.
قیمت‌های نفت
قیمت نفت «برنت‌دریای‌شمال» در ساعات آغازین روز جمعه اول ژانویه ٢٠١٦ به ٣٧دلارو ٢٨سنت رسید که نسبت به پایان هفته قبل، ٦٠ سنت کاهش نشان می‌دهد. همچنین «نفت وست‌تگزاس‌اینترميدیت» (WTI) در همین روز ٣٧دلارو چهارسنت معامله شد که نسبت به هفته قبل در همین روز حدود یک دلار کاهش یافته است. به گزارش رویترز، قیمت نفت در پایان سال ٢٠١٥ نسبت به پایان سال گذشته حدود ٣٥ درصد پایین‌تر بود. این برای دومین سال پیاپی است که قیمت نفت به صورت سالانه روند کاهشی را نشان می‌دهد.
قیمت سبد نفتی اوپک
درحالی‌که قیمت‌های نفت وست‌تگزاس‌اینترميدیت و برنت در این هفته کاهش یافته‌اند، قیمت سبد نفتی اوپک اندکی افزایش یافته است. بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی اوپک
(OPEC Reference Basket Price) در پایان روز ٢٩ دسامبر به ٣١دلارو ٧١سنت رسید که نسبت به هفته قبل حدود ٦٦ سنت رشد نشان می‌دهد. براساس آخرین گزارش ماهانه بلومبرگ، مجموع تولید روزانه اوپک در ماه دسامبر ٢٠١٥ به ٣٢‌میلیون‌و ١٣٢‌هزار بشکه رسید که ١٨‌هزار بشکه نسبت به ماه قبل رشد نشان می‌دهد.
بیشترین رشد مربوط به عراق با ١١٩‌هزار بشکه است که این کشور تولید خود را به سطح چهار‌میلیون و ٤٤٠‌هزار بشکه افزایش داد تا با این رقم عراق رکورد تولید نفت خود را از سال ١٩٨٩ در این ماه ثبت کند. ونزوئلا اخیرا از تولیدکنندگان اوپک و کشورهای غیراوپک درخواست کرده است تا در جهت مهار روند کاهش قیمت نفت نشستی اضطراری در ماه ژانویه برگزار کنند.
ضرورت کاهش وابستگی به نفت در کشورهای اوپک
به نظر می‌رسد کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، کشورهای عضو اوپک را به عرضه هرچه بیشتر نفت وادار کرده است. وزیر نفت عربستان با بیان اینکه هم‌اکنون دولت عربستان با کسری بودجه ٨٠‌میلیون دلاری مواجه است، افزایش عرضه نفت این کشور را تحت این شرایط طبیعی عنوان کرد. همچنین مسئولان سعودی سیاست‌های دیگری در جهت جبران بخشی از کسری بودجه (ازجمله افزایش ٥٠ درصدی قیمت بنزین) در یک برنامه پنج‌ساله مدنظر دارند. کاهش هزینه‌های عمومی، بهبود فرایند تدریجی خصوصی‌سازی برخی نهادهای دولتی، اخذ مالیات بر ارزش افزوده و وضع مالیات بر دخانیات از مواردی است که در این زمینه مطرح شده است.
نفت ٢٩ دلاری در بودجه ٢٠١٦ عربستان
به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، بنا بر مستندات موجود از «مؤسسه سرمایه‌گذاری جدوا»، عربستان سعودی بودجه سال ٢٠١٦ خود را بر مبنای بشکه‌ای ٢٩ دلار بسته است. براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته توسط دولت سعودی، درآمد این کشور در سال ٢٠١٦، ١٣٧‌میلیارد دلار خواهد بود که ٢٥‌میلیارد دلار از درآمد سال ٢٠١٥ پایین‌تر است. همچنین معاون وزیر اقتصاد دولت امارات اعلام کرد مسئولان این کشور تمایل دارند وابستگی اقتصاد امارات به درآمدهای نفتی را کاهش دهند. براساس هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته، سهم درآمدهای نفتی و گازی از کل تولید ناخالص داخلی در این کشور طی سال‌های آتی به ٢٠ تا ٢٥ درصد کاهش خواهد یافت.
قیمت گاز طبیعی
در هفته گذشته قیمت‌های گاز طبیعی به روند افزایشی خود ادامه داد. قیمت اسپات هنری‌هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا از یک‌دلارو ٧٦سنت در ابتدای هفته به دودلارو ١١سنت به ازای هر ‌میلیون بی‌‌تی‌‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) در پایان هفته افزایش یافت. البته باید توجه داشت این رقم هنوز نسبت به ابتدای سال ٢٠١٥، حدود یک دلار پایین‌تر است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: