واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۵۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
نكته اى پيرامون تأييدات گسترده حوزه از يادگار امام

كمك به شوراى نگهبان به جاى فشار بر شوراى نگهبان!

معلوم نيست كه چرا رسانه هاى مخالف حضور آيت الله سيد حسن خمينى، تأييدات گسترده بزرگان حوزه را به منزله فشار بر شوراى نگهبان تلقى مى كنند در حاليكه به نظر مى رسد اين موج محكم، كمكى مهم به شوراى نگهبان است تا بتواند به وظيفه ى خود عمل كند.
تدبیر24 :حجت الاسلام على محمد موسوى - در این روز های اخیر و اهمیت نقش شورای نگهبان در مختصات انتخابات، نکاتی پیرامون تاییدات گسترده حوزوی ها از یادگار حضرت امام(ره) لازم به ذکر است که بدان می پردازیم.

1. شوراى نگهبان، فارغ از هرگونه نگاه سياسى، نهاد قانونى معتبرى است كه وظيفه هاى خطيرى بر دوش دارد و تضعيف آن و هرگونه فشار بر آن كارى غلط و به دور از منطق قانونى است.

٢. تعيين صلاحيت نامزد هاى انتخابات خبرگان، از جمله ى وظايف مهم اين شورا است و بى راه نيست كه اين وظيفه را مهمترين وظيفه اين نهاد قلمداد كنيم!
بديهى است كه از نگاه قانون فعلى، شهادت بزرگترين مراجع به اجتهاد يك نفر، مادام كه به تصويب فقهاى شوراى نگهبان نرسد نفوذ قانونى پيدا نخواهد كرد و اين همان مطلبى است آخرين بار توسط آيت الله يزدى مورد اشاره قرار گرفته است و حرفى است كه از منظر قانونى داراى وجاهت است. 

٣. سخنگوى حقوقدان شوراى نگهبان در كنفرانس مطبوعاتى خود به طور دقيقى رابطه ميان تأييدات بزرگان حوزوى و حق قانونى فقهاى شوراى نگهبان را بيان نمود.
ما حصل كلام او كه در رسانه ها منتشر شد اين بود كه تأييدات حوزوى موجب حصول اطمينان فقهاى شوراى نگهبان خواهد شد و لذا مقدمه ى احراز را فراهم مى آورد. بدين ترتيب تأييد يك مرجع تقليد از آن جا كه فردى خبره و ثقه است على الأصول براى فقيه عضو شوراى نگهبان اطمينان مى آورد كه فرد مورد تأييد شرايط را داراست.

٤. با اين اوصاف معلوم نيست كه چرا رسانه هاى مخالف حضور آيت الله سيد حسن خمينى، تأييدات گسترده بزرگان حوزه نظير حضرات آيات: موسوى اردبيلى، محفوظى، سيد جعفر كريمى، امينى، مقتدايى و... را به منزله فشار بر شوراى نگهبان تلقى مى كنند و اشارات آيت الله يزدى به فشار را بر اين دسته از تأييدات منطبق مى گردانند. در حاليكه به نظر مى رسد اين موج محكم، كمكى مهم به شوراى نگهبان است تا بتواند به وظيفه ى خود عمل كند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: