واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
معاون سیاسی امنیتی استان هرمزگان

از زنان برای داغ کردن تنور انتخابات استفاده نکنیم

همانگونه كه مشاركت سياسي مردان براي اداره بهتر جامعه و مشاركت در عقول جمعي آحاد ملت مي باشد يقيناً مشاركت سياسي زنان نيز تماماً همان نقش را مي تواند ايفاد نمايد

تدبیر24 :فاطمه طاهری : با توجه به حضور زنان در انتخابات محلی و موفقیت آنها باید گفت که فضایی جدیدی برای حضور زنان در عرصه رقابت های مختلف ایجاد شده است . این بستر حاکمیت گفتمانی مبنی بر عدالت محوری را سرلوحه قرار داده است و بنابراین شانس رقابت میان زنان و مردان را فراهم می سازد هر چند که همچنان عرصه رقابت نابرابر است . اما آمار ثبت نام 101 زن در استان هرمزگان بیانگر تغییر نگرش نسبت به حضور زنان در عرصه است . در همین راستا چندی پیش نیز مشاور امور زنان استانداری این استان اعلام کرده بود 50 تشکل در حوزه زنان در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و این خود نشانه ای دیگر مبنی بر فراهم شدن عرصه حضوری برابر است . در این راستا به گفت و گو با معاون سیاسی امنیتی استان هرمزگان نشستیم . وی معتقد است که نگاه جنسیتی به عدالت و قانون نگاهی غیرعلمی است که البته در جامعه ما به دلایل تاریخی و فرهنگی شکل گرفته است اما همان گونه که در پیشگاه خداوند زن و مرد برابرند در مقابل قانون هم همین گونه است.

به گزارش سرویس سیاسی تدبیر24 در ادامه گفت و گو با بهروز اکرمی را می خوانید:

- از نظر شما مشارکت زنان در عرصه تصمیم گیری و قانون گذاری چه کمکی به برقراری عدالت و توازن جنسیتی می کند؟

يكي از تعاريف عدالت قرار گرفتن هر چيز در موضع درست خود مي باشد . لذا جامعه انساني كه از زنان و مردان شكل گرفته است و ادامه آن نيز به واسطه همكاري و معاضدت اين دو قشر به غايت خواهد رسيد . نگاه جنسيتي به عدالت يا قانون چه از نظر مردان چه زنان ، نگاهي ناقص و غير علمي است . چرا كه قانون و عدالت دو شاخص اجتماعي براي نيل بشريت به سرمنزل مقصود خواهد بود بدين منظور حضور زنان و مردان به تناسب كاركردهاي اجتماعي خويش در عرصه هاي تصميم سازي و تصميم گيري و هم چنين قانون گذاري به غناي قانون و جامع الاطراف ديدن خواسته ها و نيازها بشري كمك شايان خواهد نمود . لذا حضور پر رنگ و تأثيرگذار زنان در حوزه مشاركت هاي قانونمند اجتماعي از قبيل انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي تواند جامعه را جامع تر به اهداف خويش نائل سازد . و قوانين مصوب كاراتر و همه جانبه گر تر خواهند شد .

- اهمیت حضور عام زنان در مشارکت های سیاسی چه ضرورتی دارد؟

تفكيك جنسيتي مشاركت سياسي در هر جامعه اي ، نقطه ضعف مشهود در حكمراني مناسب به نظر مي رسد . لذا همانگونه كه مشاركت سياسي مردان براي اداره بهتر جامعه و مشاركت در عقول جمعي آحاد ملت مي باشد يقيناً مشاركت سياسي زنان نيز تماماً همان نقش را مي تواند ايفاد نمايد . البته اين مشاركت بايد همه جانبه و هم تأثير پذير و هم تأثيرگذار باشد و نمي توان صرفاً انتظار داشت كه زنان فقط نقش داغ كردن تنور انتخابات از طريق رأي دادن را ايفا نمايند بلكه آنان بايد بتوانند خود را در معرفي قضاوت افكار عمومي و اصطلاحاً انتخاب شدن نيز قرار دهند . بستر سازي اين شرايط بر عهده همگان به ويژه تأثير گذاران سياسي _ قانوني جامعه است .

- مساله تبعیض مثبت و قرار گرفتن درصد مشخصی از کرسی های مجلس چه کمکی به مشارکت و حضور زنان می کند؟

همانگونه كه از تعريف تبعيض مثبت بر مي آيد در شرايطي كه مشكلات انباشته شده تاريخي در حوزه اي باعث شده است تا يك گزاره از موضع حقيقي خويش فرسنگ ها فاصله پيدا كند . بايد تا بازگشت به جايگاه واقعي و عادلانه خود شرايط را به گونه اي رقم زد تا اين امر بتواند با حمايت و پشتيباني متفاوت اين مسير طولاني را در زماني معقول بپيمايد . لذا براي بازگشت زنان به جايگاه واقعي خويش به ويژه در عرصه قانون گذاري چند سال يا چند دوره اي بايد درصد مشخصي از كرسي هاي مجلس را به نيمي از انسانهاي جامعه تخصيص داد . البته استفاده از تجارب ساير كشورها مي تواند ما را از طي نمودن مسير آزمون و خطا بر حذر داشته و كاهش اثرات منفي اين تصميم را در پي داشته باشيم

- شاهد عدم حضور زنان در پست های مدیریتی در سازمان ها و نهادها هستیم از نظر شما علت چیست؟

علت اين موضوع دلايلي متفاوتي دارد . دلايل فرهنگي ، اجتماعي اولین موضوعی است که باید بدان پرداخت. مردان از گذشته دور تاكنون كمتر به زنان اجازه يا زمينه حضور و بروز استعدادهاي مديريتي آنان را داده اند . و زنان نيز كمتر اراده اي در آنان شكل گرفته است كه بتواند مناصب مديريتي را از طريق شايستگي هاي فردي و جمعي به دست آورند جامعه نيز كمتر پذيرش اين موضوع را داشته كه همگان بايد براي رفع محدوديت ها و بستر سازي مناسب اقدام نمايند .

دلايل اقتصادي با توجه به فرهنگ جامعه كه معمولا مسئوليت معاش خانواده بر دوش مردان بوده است ( البته اين گزاره هم اكنون در حال تغيير است ) لذا زنان كمتر امكان بروز استعدادهايشان در حوزه هاي مختلف را داشته اند.تجديد نظر اساسي در ضوابط و مقررات كه به نظر مي رسد بيشتر صبقه مردانه دارد .

نگاه تاریخی را هم باید بررسی کرد . آنچه مسلم است جامعه ايران در گذشته زمينه حضور زنان در عرصه هاي مديريتي را كمتر بر مي تابيده است .

همانگونه كه نزد خداوند ملاك برتري تقواست نه جنسيت، جامعه نيز بايد به اين ميزان از رشد برسد كه ملاك به دست گرفتن پست هاي مديريتي شايستگي باشد بدون توجه به جنسيت و هر انسان توانمند و شايسته بتواند مناصب مديريتي را بدست آورده( بدون توجه به زن يا مرد بودن آن) ، كه به نظر راه درازاي در پيش است اما شدني است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: