واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۵۸۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

گزینه های متنوع اقتصادی ایران در پسا تحریم

ایران در دوره پسا تحریم، برقراری شراکت ها با اقتصادهای در حال توسعه شرق آسیا ، هند ، پاکستان و چین تا کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین را در صدر اولویت های خود قرار خواهد داد.
تدبیر24 :ناظران و کارشناسان لبنانی معتقدند، تردیدی نیست که پس از رفع تحریم های ظالمانه طولانی اقتصادی و مالی جمهوری اسلامی ایران گزینه های متنوع وفراوان بین المللی درپیش روی آن قرار دارد.
این ناظران تاکید دارند، علاوه بر بازار پرسود و تشویق کننده برای بسیاری از کشورهای دور و نزدیک و شرکت های منطقه ای و بین المللی، تجربه سازگار شدن با و ضعیت تحریم و مقابله با آن، عامل جذب قدرتمندی برای آنها به شمار می آید.
جمهوری اسلامی ایران در دوران طولانی تحریم علاوه بر ساخت و توسعه بخش های اقتصادی و تولیدی، توانست در حوزه های فراوان دیگری به خودکفایی دست پیدا کند و اکنون طرف هایی که خواستار همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران هستند رو به افزایش است و همزمان تهران تلاش می کند تا پایه های اقتصاد خود را برای ایجاد ثبات در منطقه تقویت کند.
«حسام مطر» پژوهشگر لبنانی در امور روابط بین الملل در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که ایران در دوره پسا تحریم، برقراری شراکت ها با اقتصادهای در حال توسعه شرق آسیا ، هند ، پاکستان و چین تا کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین را در صدر اولویت های خود قرار خواهد داد.
ویژگی این کشورها آن است که هیچ درگیری سیاسی مستقیم و یا دشمنی با تهران ندارند و همواره نسبت به ایران موضع تفاهم و یا بی طرفانه اتخاذ کرده اند.
حسام مطرهمچنین به رابطه ایران با اتحادیه اروپا در پسا تحریم اشاره کرد و گفت که کشورهای اروپائی از امکانات اقتصادی بزرگی برخوردار است و فرانسه و آلمان در ایران از لحاظ شراکت اقتصادی و تجاری کشورهای قابل قبولی به شمار می آیند.
این کارشناس لبنانی امور بین الملل، طرف بارز در روابط و شراکت اقتصادی ایران را «چین» می داند و تردیدی ندارد که اقتصاد چین بیش از سایر کشورها با اقتصاد ایران سازگاری و تناسب دارد و ایرانی ها می توانند در زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی در مناطق آزاد خود از تجربه چین استفاده کنند.
حسام مطر که به تازگی از سفر چین به لبنان بازگشته است نکته جالب توجه را تجربه ممتاز چین در جذب سرمایه گذاری های خارجی درعین محافظت از ویژگی های فرهنگی این کشورعنوان کرد و گفت که این ویژگی با جهت گیری های ایران در مقابله با نفوذ فرهنگی و سیاسی از طریق سرمایه گذاری های مالی و اقتصادی تناسب دارد.
وی خاطرنشان کرد:چین در بخش صنعت نیز مراحل مختلفی را تجربه کرده و از تقلید در تولید کالاهای صنعتی، به مرحله تقلید همراه ابداع و ابتکار دست یافته است و به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران نیزهمین روند را پیش خواهد گرفت.
این پژوهشگر لبنانی با بیان اینکه ایرانی ها در عرصه صنعت با عبور از مرحله مونتاژ وارد مرحله ابداع شده اند، گفت که اقتصاد رو به رشد چین به خاطر وجود این ویژگی، تناسب زیادی با ظرفیت های اقتصادی و صنعتی ایران دارد.
حسام مطر تصریح کرد:چین از جمله کشورهایی است که هیچگاه حتی در مرحله تحریم و شرایط دشوار ایران، روابط اقتصادی خود را با آن قطع نکرد و پکن و مسکو در سال 2009 میلادی درک کردند که موافقت با تحریم های ایران اقدامی اشتباه است.
وی افزود:بلند پروازی چینی ها آنها را به سمت تغییر استراتژی شان در منطقه خاورمیانه سوق می دهد و برای تحقق آن نیاز مبرمی به جمهوری اسلامی ایران دارند و به همین دلیل امروز تهران مهمترین دروازه ورود چینی ها به منطقه به شمار می آید.
نفت و گاز، بخش های حیاتی برای روابط و همکاری های دو کشور چین و ایران به شمار می آیند، چین نیاز مبرمی به نفت و گاز دارد و در مقابل ایران از منابع سرشار نفتی و گازی بهره مند است.
این کارشناس لبنانی همچینن به نقاط مشترک در تاریخ ایران و چین اشاره کرده و گفت: تاریخ هر دو کشور با سیطره امپراتوری های وسیع عجیبن بوده و این مساله باعث می شود ذهنیت دو طرف نقاط مشابه زیادی با هم داشته و امکان تفاهم بالایی را در اختیار آنها قرار دهد.
این رویکرد و منطق در مورد روسیه نیز صدق می کند.
حسام مطر درباره روابط تهران ومسکو به مولفه های دیگری هم اشاره کرد و گفت که یکی از این مولفه ها، هجومی است که روسیه در محیط حیاتی اروپائی خود با آن مواجه است و این واقعیت روسیه را وادار می کند برای جبران ضررهای خود در لیبی و اوکراین، به دنبال یافتن شرکای قوی تر باشد.
وی خاطرنشان کرد: شراکت ایران و روسیه می تواند بخشی از ضررهای روسیه را جبران کند، تجربه بخش صنعتی روسیه تناسب زیادی با نیازهای همتای ایرانی دارد و مسکو قادر است در توسعه زیرساخت های صنایع سنگین کمک زیادی به تهران کند.
این کارشناس لبنانی تصریح کرد:ایران و روسیه به عنوان دو کشور اصلی تولید کننده گاز در جهان تاثیر زیادی در بازار گاز دارند، جمهوری اسلامی ایران چاه های گازی زیادی دارد که هنوزهیچ سرمایه گذاری در آنها صورت نگرفته و روسیه به عنوان بهترین نامزد برای انجام این ماموریت مهم مطرح است.
حسام مطر تاکید کرد: روابط ایران با روسیه و چین، نمونه شراکت هایی است که به نظر می رسد ایران در مرحله پسا تحریم های اقتصادی آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
وی گفت که این گونه شراکت ها قابلیت آن را دارند تا با توسعه و گسترش بیشتر شامل کشورهای دیگری نیز بشوند، کشورهایی که هر روز بیش از گذشته بر استفاده از بازار پررونق ایران اصرار می ورزند.
این کارشناس لبنانی افزود:بسیاری از کشورهای عاقل دریافته اند ایران کانون و وزنه ثبات در خاورمیانه و آسیای میانه به شمار می آید و روابط و همکاری های اقتصادی آن با شرکای خود سهم بسزایی در ایجاد تفاهم بین این کشورها خواهد داشت.
حسام مطر تاکید کرد که معتقد است روابط و همکاری های اقتصادی ، مالی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه وجهان، امروزعامل اساسی و تاثیرگذاری در برقراری ثبات در منطقه خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: