واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۵۹۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

ارتقای تراز سیاست‌ورزی

در برخی از انتخابات گذشته شاهد این امر بودیم که در اثر دلزدگی میان مردم، افرادی حتی در کلان‌شهرها با آرای بسیار پایین به نهادهایی مثل مجلس و شورای شهر راه یافتند و بر سرنوشت ملت اثرگذار بودند. به باور نگارنده، اتفاق بسیار مهم و مبارکی بین فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و جامعه رخ داد که با وجود محدودیت‌ها، اصلاح‌طلبان و مردم در صحنه ماندند و انفعال را دور کردند.

تدبیر24 :سیدمرتضی مبلغ-حضور مردم از نخستین دقایق روز گذشته در شعب اخذ رأی و شکل‌گیری صف‌های طولانی از همان ابتدا، پدیده‌ای جدید و قابل‌تأمل در مقایسه با ادوار انتخاباتی پیشین به‌شمار می‌رود. در گذشته به‌طور معمول در ساعات پایانی روز، ازدحام مردم برای انداختن آرا در صندوق‌ها را شاهد بودیم اما این‌بار، حتی در این مورد خاص یعنی زمان حضور در شعب نیز مردم از تجربه‌های گذشته بهره گرفته و تلاش کردند کار را به اماواگرهای ساعات پایانی وانگذارند. ویژگی دیگر این دوره این بود که برای نخستین‌بار فعالیت‌های تبلیغاتی خیابانی با آنچه پای صندوق‌ها رخ داد مطابقت نداشت. در انتخابات گذشته، فعل‌وانفعالات خیابانی چندروز نزدیک به زمان برگزاری انتخابات، سردی و گرمی فضای انتخاباتی را نشان می‌داد اما این‌بار با اینکه حضور فیزیکی مردم در برنامه‌های تبلیغاتی به اندازه‌ای نبود که فضای ویژه انتخاباتی را تداعی کند اما تعداد بالای شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم نشان داد مردم هوشمند، آرام و بامتانت لازم به پای صندوق‌ها آمدند. این مسئله حاکی از آن است که مردم به‌خوبی حساسیت‌های این دوره را درک کرده و ضرورت‌هایی مانند لزوم شکل‌گیری رویکرد سازنده در کشور برای توسعه و عبور از مشکلات ایجادشده را به‌خوبی می‌شناسند. مردم تلاش کردند نهادهای حاصل از این دو انتخابات به‌گونه‌ای تشکیل شود که در راستای برون‌رفت از مشکلات، کارآمدی، پرهیز از غوغاسالاری و برای تحقق خواست عمومی جامعه عمل کنند. اصلاح‌طلبان بسیار خوشحال‌اند که کار منسجم آنان در شرایط ناهموار به مشارکت حداکثری مردم ختم شد. در ماه‌های اخیر با وجود اتفاقات ریزودرشتی که علیه اصلاح‌طلبان شکل داده شد، به مردم اطمینان دادیم هرگاه مشارکت حداکثری محقق شود محصول آن کسانی هستند که در راستای خواست عمومی عمل می‌کنند اما مشارکت حداقلی، منتخبانی خواهد داشت که نیازی احساس نمی‌کنند که نمایندگی کل جامعه را داشته باشند و نهاد کارآمدی هم شکل نخواهد گرفت. در برخی از انتخابات گذشته شاهد این امر بودیم که در اثر دلزدگی میان مردم، افرادی حتی در کلان‌شهرها با آرای بسیار پایین به نهادهایی مثل مجلس و شورای شهر راه یافتند و بر سرنوشت ملت اثرگذار بودند. به باور نگارنده، اتفاق بسیار مهم و مبارکی بین فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و جامعه رخ داد که با وجود محدودیت‌ها، اصلاح‌طلبان و مردم در صحنه ماندند و انفعال را دور کردند. برخی جریانات و محافل با هزینه‌های گزاف، به‌دنبال ایجاد سرخوردگی میان مردم بودند چون در جامعه ما برخی جریانات با مشارکت حداقلی و مردم مأیوس می‌توانند به منویات خود برسند. تقویت نهاد انتخابات حتی با منفعت کمتر، فصل مشترک نگاه اصلاح‌طلبان و مردم صلح‌جو و توسعه‌گرای ایران است و همه هم‌پیمان شده‌ایم اجازه ضرر بیشتر به منافع و مصالح ملت را ندهیم. حفظ انسجام و یافته‌های این دوره از انتخابات بسیار مهم و ضروری است. رویکرد تازه در سیاست‌ورزی سرمایه بسیار بزرگی برای جامعه و سیاست‌ورزان به‌ویژه اصلاح‌طلبان به‌شمار می‌رود که برای مصالح مردم، با اعتمادبه‌نفس عمل کنند...

... و با ایثار و گذشت، به انسجام و همراهی با مردم فکر کنند. توجه به حل مسائل اساسی مردم با وجود همه دشواری‌ها، دستاورد بزرگی است که در این انتخابات به منصه ظهور رسید و تراز سیاست‌ورزی در بین اصلاح‌طلبان را ارتقا داد. مردم هم بر احقاق حقوق خود و نهاد انتخابات به‌عنوان بخشی از حقوق اساسی خود تأکید کرده و نشان دادند با هوشمندی و آرامش، اهداف خود را از طریق این نهاد پیگیری می‌کنند که کم‌هزینه‌ترین راه برای رسیدن به اهداف ملی است.
این انتخابات مستقل از هر نتیجه‌ای که به همراه داشته باشد، افتخاری برای مردم و اصلاح‌طلبان به‌شمار می‌رود و براساس همین مدل، سیاست‌ورزی در سال آینده و سال‌های آتی را ادامه خواهیم داد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: