واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰

مقایسه نرخ طلاق در جهان

فرانسه به عنوان مرکز عاشقانه‌های جهان شناخته می‌شود، اما واقعیت‌های آماری دور از این تصور است.


تدبیر24:بر اساس آمارهای جهانی سال ۲۰۱۴، بلژیکی‌ها در صدر آمارهای طلاق دنیا قرار دارند. هر سال حدود ۳۲ هزار بلژیکی برگه طلاق را امضا می‌‌کنند و نرخ طلاق در این کشور ۷۱ درصد است. تنها یک‌سوم از ازدواج‌ها در بلژیک موفق هستند. بعد از این کشور، پرتغالی‌ها با نرخ ۶۸ درصدی طلاق در جایگاه دوم و مجارستانی‌ها با ۶۷ درصد، سوم هستند. جمهوری چک نیز یکی از بالاترین نرخ‌های طلاق را در جهان داراست و در میان ملت‌های اروپایی نیز، در رتبه اول قرار دارد. حدود ۱۱ درصد از مردان و ۱۳ درصد از زنان این کشور طلاق گرفته‌اند. اگر یک شکست اساسی بین روابط زن و شوهر اثبات شود، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند. بیش از ۹۰ درصد زنان حضانت کامل فرزندان خود را بعد از طلاق به عهده دارند و حقوق پدران در این کشور تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود.

مردم اسپانیا با نرخ طلاق ۶۱ درصدی، در رتبه پنجم کشورهایی با بیشترین میزان طلاق قرار دارند. سایت خبری-تحلیلی ریچست درباره طلاق در اسپانیا می‌نویسد:«به عنوان ملتی که به لحاظ تاریخی رابطه آن‌ها با کلیسای کاتولیک نزدیک شناخته می‌شود، بالا بودن نرخ طلاق تا این حد تعجب‌آور است. چرا که کلیسای کاتولیک هنوز به صورت رسمی طلاق را محکوم می‌کند. از نظر اجتماعی، اسپانیا از این میراث مذهبی دور شده و طلاق از سال ۱۹۸۱ در آن شکل قانونی گرفته است. از سال ۲۰۰۷ میزان پرونده‌های طلاق در آن رو به افزایش گذاشت و به سطح امروز رسید. نرخ ازدواج در اسپانیا نیز تا حد زیادی کاهش یافته است. با توجه به سیطره کلیسا در این کشور، می‌توان گفت کاتولیسیسم بیشتر از یک عمل دینی، به یک هویت فرهنگی صرف تبدیل شده، جایگاه زیادی در زندگی‌ اسپانیایی‌ها ندارد و مردم این کشور به سمت سکولاریزاسیون در حال حرکت هستند. البته در سال‌های اخیر، مشکلات مالی این کشور نیز یکی از دلایل شکست ازدواج‌ها شناخته شده است.»

بعد از اسپانیا، لوگزامبورگ با نرخ ۶۰ درصدی طلاق در رتبه ششم دنیا قرار دارد. این کشور با جمعیتی حدود دو میلیون نفر، یکی از کوچک‌ترین کشورهای اروپا به حساب می‌آید. در لوگزامبورگ برای طلاق گرفتن باید سن طرفین بالای ۲۱ سال باشد و حداقل دو سال از ازدواج‌شان گذشته باشد. مانند بسیاری از کشورها، نرخ ازدواج نیز در لوگزامبورگ در حال سقوط است.

در کشور استونی نیز، تقریبا از هر ده ازدواج ۶ مورد به طلاق ختم می‌شود، این مسئله نرخ طلاق ۵۸ درصدی را برای استونی رقم زده و آن را در رتبه هفتم دنیا قرار داده است.

نرخ طلاق در کوبا نیز ۵۶ درصد است و هشتمین کشور دنیاست که بیشتر ازدواج‌ها در آن به طلاق می‌انجامند. سایت خبری-تحلیلی ریچست درباره وضعیت طلاق در کوبا می‌نویسد:«ملتی با دولتی کاملا منحصر به فرد و محافظه‌کار مانند کوبا، نمی‌توانند به هیچ‌چیزی حتی ازدواج رویکرد سنتی داشته باشند. اما دلیل بالا بودن نرخ طلاق در این کشور متعجب‌کننده است: دولت این کشور به دلیل کمونیستی بودن، کنترل بسیار گسترده‌ای بر تمام سطوح زندگی شهروندان و خدمات دولتی نسبت به دیگر ملت‌ها اعمال می‌کند. یکی از این خدمات در حوزه ازدواج است. کوبایی‌ها می‌توانند از دولت بخواهند هزینه‌های ازدواج و حتی ماه عسل‌شان را پوشش دهد. این مسئله باعث می‌شود عده زیادی از مردم به ازدواج روی آورند و به همین دلیل، نرخ طلاق هم بالا برود.»

اما فرانسه که پایتخت آن به شهر عشق در جهان معروف است، با نرخ طلاق ۵۵ درصدی، در رتبه نهم دنیا قرار دارد. یک سایت خبری انگلیسی درباره بالا بودن نرخ طلاق در فرانسه می‌نویسد:«فرانسه به عنوان مرکز عاشقانه‌های جهان شناخته می‌شود، اما واقعیت‌های آماری دور از این تصور است. پاریس ممکن است شهر عشق باشد، اما برای همه این‌طور نیست. نرخ طلاق در این شهر، در کل فرانسه در جایگاه اول قرار دارد. ممکن است طلاق در جامعه فرانسه مسئله‌ای پذیرفته شده باشد، اما میزان بالای ازدواج‌هایی که به طلاق می‌رسند، دولت‌مردان این کشور را نسبت به سعادت و سلامت جامعه نگران کرده است. هم‌چنین نرخ طلاق فرانسه در مناطق روستایی کم‌تر از مناطق شهری است.»

در آخرین جایگاه ۱۰ کشور دنیا با بالاترین میزان طلاق، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. با وجودی که آمریکا جمعیت بالایی دارد، اما باز هم وضعیت ازدواج و طلاق در آن بسیار بد است، نیمی از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود و در هر ۶ ثانیه، یک زوج طلاق می‌گیرند. ۷۳ درصد از ازدواج‌های سوم نیز در آمریکا به طلاق ختم می‌شوند. نوادا، ایالتی است که بیشترین میزان طلاق آمریکا در آن اتفاق می‌افتد. بعد از آن نیز، مین، اوکلاهاما، اورگان و ورمونت قرار دارند. اما نکته جالب آن‌جاست که کم‌ترین میزان طلاق‌ در آمریکا، در بزرگ‌ترین ایالت‌های آن وجود دارد. مردم نیویورک، هاوایی، نیوجرسی، ذاکوتای شمالی و ماساچوست، کم‌ترین میزان طلاق را در بین آمریکایی‌هایی داشته‌اند.

۱۰ کشوری که بیشترین طلاق‌های دنیا در آن‌ها اتفاق می‌افتد؛

 

کشور

نرخ طلاق(درصد)

بلژیک

۷۱

پرتغال

۶۸

مجارستان

۶۷

جمهوری چک

۶۶

اسپانیا

۶۱

لوگزامبورگ

۶۰

استونی

۵۸

کوبا

۵۶

فرانسه

۵۵

آمریکا


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: