واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱

همنوایی تندروهای داخلی و خارجی

همیشه جریان های تندرو، با اهدافی متفاوت اما در مسیر نتیجه مشترکی حرکت می کنند. یکی خواسته و دیگری ناخواسته . . .
تدبیر24: همیشه جریان های تندرو، با اهدافی متفاوت اما در مسیر کسب نتیجه مشترکی حرکت می کنند. یکی خواسته و دیگری ناخواسته! این مصیبت، سالهاست دامن جریان های سیاسی داخلی و خارجی ایران را نیز گرفته است.
 در تازه ترین نمونه این اتفاق، همنوایی برخی شاخه های تندروی جناح متکثر اصولگرا - که دلسوز انقلاب هستند- با برخی گروه های خارج نشین ضدانقلاب که هدف براندازی دارند، است. این جریان ها در اقدامی مشابه، حسین موسویان را با ادبیات مشابه، مورد طعن و انتقاد قرار می دهند!

این حملات، پس از  مقاله اخیر موسویان در شرق الاوسط تشدید شده است.

ابتدا تقی زاده یکی از چهرهایی که در جریان "ضدانقلابیون" تعریف می شود، درسایت روزآنلاین به عنوان نماینده فکری یکی از این جریان های تندروی خارجی نشنین، ضمن حمله به حسین موسویان و متهم کردن او به ماموریت مظلوم نمایی نظام، می نویسد:

"در آستانه تشکیل دولت حسن روحانی و زمانی که فضای سیاسی در داخل و خارج از ایران آماده تجدید مذاکرات اتمی با انتظارات و دیدگاه های تازه میشود، حسین موسویان دستیار سابق روحانی در شورای امنیت ملی و مذاکره کننده پیشین اتمی، با انتشار مقاله ای طولانی در نشریه "بررسی ( از نگاه) قاهره": فصلنامه دانشگاه آمریکایی قاهره، ضمن مطرح ساختن امکان خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاحهای اتمی، و تهدید تلویحی حرکت تهران بسوی بمب، مانع پرش برای دولت بعدی را آنقدر بالا برده که عبور از آن در بهترین شرایط نیز ممکن نیست. دو سال بعد، در سال ۲۰۰۹ حسین موسویان پس از دریافت چراغ سبز از سوی مسئولان، و بدون تردید کسب اجازه از مسئولان، عازم آمریکا شد و به عنوان پژوهشگر در همان مرکز (وودرو ویلسون  هاله اسفندیاری) مستقر شد.

از آن تاریخ موسویان، همراه با لابی های دیگر جمهوری اسلامی، مسئولیت ترسیم چهره مظلوم جمهوری اسلامی در رابطه با برنامه های اتمی، و تلاش برای معرفی حقوق مشروع اتمی جمهوری اسلامی و صلح آمیز بودن برنامه های اتمی ایران را در خارج از کشور بر عهده داشته است. "

"روزآنلاین" همچنین مدعی حمایت مالی بنیاد علوی از فعالیتهای موسویان شده است!

سایت "رجا" و "جهان" ، نماینده جریان تندروی اصولگرا در مطلبی با ادبیات مشهور جریان رسانه ای - سیاسی خود، با اشاره به همان مقاله ی موسویان، این تیتر را انتخاب می کند که «دم خروس پیشنهاد دیپلمات خارج نشین از کجا بیرون زد؟» و می نویسد: سید حسین موسویان از اعضای سابق تیم مذاکره کننده هسته‎ای که پس از محاکمه درباره اتهامات خود پیرامون پرونده‎ای هسته‎ای، به خارج از کشور رفته و در امریکا به سر می‎برد، اخیرا در یادداشتی که روزنامه االشرق الاوسط (نزدیک به خاندان سعودی) آنرا منتشر کرده است، با بیان استدلالاتی قابل قبول، حضور ایران در معاهده ان‎پی‎تی را «تهدید امنیت ملی ایران» و «بهانه‎ای برای جنگ طلبی امریکا علیه ایران» دانسته و عاقلانه‎ترین مسیر پیش روی ایران، در صورت عدم حصول توافق بر سر حل موضوع هسته‎ای را خروج از این معاهده بین‎المللی عنوان کرده است.

آیا موسویان و هاله اسفندیاری همکارند؟!

در این مورد اما پیگیری های خبرنگار ما حکایت از آن دارد که هر دو جریان تندروی سیاسی، اینبار گرفتار بی اطلاعی و ضعف تحلیل شده اند.

بنابراین گزارش، در مورد ادعای سایت خارج نشنین روزآنلاین، مبنی بر اینکه موسویان و اسفندیاری در یک موسسه کار میکنند، هاله اسفندیاری طی نامه ای به روز آنلاین نوشت:"  از دیدن مقاله تقی زاده متحیر شدم.نویسنده ،موسسه وودروویلسون واشینگتن( که اسفندیاری در آن شاغل است) را با دانشکده وودروویلسون دانشگاه پرینستون( که موسویان شاغل است ) را اشتباهی گرفته است. من دو دهه است که هیچ ارتباطی با دانشگاه پرینستون نداشته ام و آقای موسویان را یک بار در عمرم دیده ام و آنهم در مراسم عمومی پرده برداری از کتاب هسته ایش در موسسه کارنگی."
 
در مورد ادعای دیگر این روزنامه ی الکترونیک، راجع به حمایت مالی بنیاد علوی از فعالیتهای موسویان هم همین حقیقت بس که این بنیاد سالهاست که در اختیار دادستانی آمریکا قرار گرفته و جمهوری اسلامی ایران هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.

موسویان چه گفته بود؟

اما درباره ی ادعای مشابه جریان تندروی داخلی با ضدانقلابیون خارج نشین ذکر نکاتی ضروری به نظرمی رسد.

در مورد ادعای پیشنهاد خروج از ان پی تی هم معلوم میشود که تحلیل کنندگان اصل مقاله موسویان در فصلنامه دانشگاه آمریکایی قاهره را نخوانده اند.در این مقله موسویان 5 گزینه پیش روی جمهوری اسلامی را مطرح میکند.

گزینه اول و گزینه ای که سیاست جمهوری اسلامی ایران است را گزینه حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای در چهار چوب معاهده ان پی تی دانسته و راه حل مسالمت آمیز را هم معرفی میکند.

گزینه دوم اینکه ایران از حق غنی سازی بگذرد که این گزینه را غیر ممکن میخواند.

گزینه سوم ادامه وضع موجود که تحمیل تحریمهای کشنده است. این گزینه را هم غیر واقع بینانه دانسته و رد میکند.

گزینه چهارم ساخت بمب است که موسویان قید میکند در ایران اکثریت با چنین گزینه ای مخالف هستند.

گزینه پنجم خروج از ان پی تی و جایگزینی آن با فتوای مقام معظم رهبری است که موسویان این گزینه را در صورتی محتمل میداند که غرب بخواهد گزینه حمله نظامی را عملی کرده یا از معاهده ان پی تی بعنوان ابزاری علیه امنیت ملی ایران استفاده کرده و سیاست تحریم و فشار را مبنای کار قرار دهد.

نکته ی پایانی

جالب است که انقلابیون داخل با ضد انقلاب خارج نشین هم جهت مینوازند. سایت "ج" و "ر" مدعی مشی انقلابی همان خط مخالفان و معاندان سر سخت نظام را رفته اند. البته در این میان، به رسانه های تندروی جریانات ضدانقلاب حرجی نیست که وظیفه ای جز این ندارند، اما در مورد رسانه های داخلی که مدعی حرکت در مسیر نظام و انقلاب هستند، برادرانه توصیه می شود در دام برخی جریان های مشکوک خارجی گرفتار نشوند!

کاش برادران عزیز و مدعی انقلابیگری حداقل همین جمله ی سایت "روزآنلاین" در مورد فعالیت های سال های اخیر موسویان در خارج از کشور را مدنظر قرار می دادند که طی سالهای اخیر موسویان، همراه با لابی های دیگر جمهوری اسلامی، مسئولیت ترسیم چهره مظلوم جمهوری اسلامی در رابطه با برنامه های اتمی، و تلاش برای معرفی حقوق مشروع اتمی جمهوری اسلامی و صلح آمیز بودن برنامه های اتمی ایران را در خارج از کشور بر عهده داشته است. "
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: