واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۶۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳
سخنگوي دولت:

سفره دل پرخون دولت را در مورد صدا و سيما باز نمي‌كنم

تدبیر24: وقتي با سوال يكي از خبرنگاران فهرستي از اقدامات اخير صدا و سيما را به ياد مي‌آورد، اجازه مي‌خواهد كه «سفره دل پرخون دولت را باز نكند.» عملكرد صدا و سيما مدت‌هاست زير تيغ انتقادات قرار دارد. انتقاداتي كه اين‌بار و پس از برگزاري انتخابات بيش از پيش بر اين سازمان وارد است، همچنان ناگفته‌هايي را در دل دولتمردان باقي گذاشته است. تقويت يك جناح خاص سياسي و تضعيف امر مشاركت حداكثري مردم از سوي رسانه‌ ملي، موضوعاتي نيست كه مهر سكوت را همچنان بر لب‌هاي سخنگوي دولت بزند. نوبخت در نشست خبري هفتگي خود، مردم ايران را زيرك مي‌داند و قضاوت در خصوص عملكرد صدا و سيما را به آنها واگذار مي‌كند و مي‌گويد: «اجازه دهيد داوري را به عهده جامعه بگذاريم. اجازه ندهيد دل پرخون دولت را باز كنيم.» سخنگوي دولت با بيان اينكه اگر لازم شد با عدد و رقم ثابت مي‌كنيم اعتبارات صدا و سيما در سال ٩٤ نسبت به ٩٣ افزايش يافت و صد درصد محقق شده، اضافه كرد: «يك برنامه به نام پيك بامدادي از اول صبح، فقط اخبار منفي پخش مي‌كند. امروز عنوان كرد سوييفت چه شد؟ ديروز مي‌گفتند يارانه توليد چه شد؟ با برخي مصاحبه شد و گفتند سوييفت چيست؟» نوبخت با تاكيد بر اينكه اگر به برخي سياست‌هاي رايج در سازمان صدا و سيما منتقديم به اين معني نيست كه دولت نسبت به انتقاد و گزارش مشكلات، بي‌توجه باشد، افزود: «ما قدردان هستيم و پيكره سازمان صدا و سيما را بسيار منصف، متعهد و شايسته مي‌دانيم. البته هرچه در صدا و سيما منتشر مي‌شود، منفي نيست. در پاره‌اي موارد نيز كمك‌هايي در جهت اطلاع‌رساني درست انجام مي‌شود اما انتظار داريم برخي شبكه‌ها و تهيه‌كنندگان منافع ملي را در نظر داشته باشند.»
سخنگوي دولت در ادامه نشست خبري با بيان اينكه «واقعيتي به نام اصلاح‌طلبي قابل حذف نيست»، از دوراني كه به عنوان نماينده در كنار اصلاح‌طلبان حضور داشت، اين‌گونه ياد كرد: «بنده سال‌ها در مجلس با اصلاح‌طلبان همكار بودم و شهادت مي‌دهم بسياري از آنها، افرادي متدين و با‌اخلاق بودند كه بايد از آنها استفاده كرد. همان‌طور كه بسياري از اصولگرايان افرادي متدين و روشنفكر هستند كه مي‌توانند با ديگران همكاري كنند.» وي تاكيد كرد: «كشور براي توسعه نبايد خود را محدود به يك جناح و محروم از ظرفيت‌هاي ديگر كند. بسياري از افراد فرد هستند اما سرمايه‌هاي بزرگي براي كشور محسوب مي‌شوند. نبايد كسي كه به قانون اساسي و رهبري معظم انقلاب معتقد و ملتزم است، كنار گذاشته شود.» سخنگوي دولت در ادامه با تاكيد بر اينكه «تجربه نشان داده هيچ جناح سياسي درون نظام قابل حذف نيست»، گفت: «نگاه اعتدال و دولت اين است كه بايد همه اشخاص و جناح‌ها تكريم شوند. گاهي اين صف‌بندي‌هاي جناحي انتزاعي است؛ در زمينه توسعه اگر كسي خود را محدود به اين جناح‌ها كند، از ساير ظرفيت‌هاي كشور خود را محروم كرده است. برخي از موارد بازدارنده و محدود‌كننده، تامين‌كننده منافع ملي ما نيست. به‌همين جهت تلاش مي‌كنيم و آرزو داريم شرايط به‌گونه‌اي فراهم شود كه همه فرصت خدمت به مردم را داشته باشند.»
به گزارش ايرنا، گزيده پاسخ‌هاي محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت به سوالات خبرنگاران در ادمه مي‌آيد:
    هر نوع اتهام ناروا نه‌تنها طبق قانون، جرم است بلكه نوعي فساد است. عده‌اي كه براي مقابله با فساد مصمم هستند يا در قول نشان مي‌دهند، علاقه‌مند هستند، جامعه داوري مي‌كند ولي جايي كه لازم است دولت پيگيري خواهد كرد. در چند سري مصاديق ناروا و تهمت آشكار به خدمتگزاران مردم وارد شد كه شكايت صورت گرفته است و مي‌توانيد آن را از مراجع قضايي پيگيري كنيد. اينكه هر فردي كه اطلاعاتي دارد بتواند در مقام شاكي، دادستان و قاضي باشد و حكم دهد، مضحك است و لازم است اينها به مراجع قضايي داده شود و روند قانونمداري اين است كه هر آنچه مراجع قضايي اعلام كرد براي همه لازم‌الاتباع است. ولي اينكه دولت و وكلاي آن كيف خود را بردارند و در راهروهاي قوه قضاييه باشند، فكر نمي‌كنم درست باشد و بايد با سازماندهي مشخص و اخلاق‌مدارانه كه در همه قوا به ويژه قوه مقننه كه نمايندگان تريبون آنلاين دارند، مسووليت آن را بپذيرند.
   بارها از دولت گذشته از بنده سوال شد، ولي من گفتم لزومي بر اطلاع‌رساني نيست و در جاي خود بررسي مي‌شود، امروز در مسندي هستيم كه اسناد كشور را در اختيار داريم و درست نيست در غياب آنها حرف‌هايي را بزنيم. نمايندگان مسووليت اظهارنظر خود را پذيرا باشند؛ منتها نمي‌توانند ايراد اتهام و تشويش اذهان عمومي كنند. با اين حال در مواردي كه لازم است در مراجع قضايي پيگيري خواهد شد و معاونت حقوقي رياست‌جمهوري در حال پيگيري   است.
   در مورد حكم اعدام بابك زنجاني و دو متهم ديگر مرجع قضايي با قاطعيت، اقدام به احقاق حقوق ملي و بيت‌المال و همه مراحل را طي كرد. براي چنين فردي كه اين كارها را انجام داده است، فكر نمي‌كنم افكار عمومي حكم دستگاه قضا را سختگيرانه بداند اما موضوع مهم در اين بين پول نفتي است كه از دست رفته كه بايد به بيت‌المال بازگردد.
   پس از اعلام اجراي برجام در ٢٧ دي ماه، بودجه تقديم مجلس شد و وقتي كه در آيين‌نامه داخلي مجلس براي كميسيون‌هاي تخصصي و تلفيق ديده‌شده ٤٠ روز است. با توجه به اينكه فرصت يك هفته تا ١٠ روز مي‌شود بودجه را بست. در ايام انتخابات براي اينكه به نحوي عمل كنند كه خواسته دولت انجام شود، طراحي كردند و در جلسه اول كليات آن تصويب شد و الان تبصره‌هاي آن در حال بررسي است كه اميدواريم مجلس به وقت، بودجه را ارايه دهد. دادن بودجه دو‌دوازدهم پيام دارد، ولي اميدواريم مجلس تحت شرايطي مي‌تواند اين اقدام را انجام دهد، قطعا دولت به قانون بي‌توجه نخواهد بود. شايد اين دولت ١٥ آذر را احيا كرد در حالي كه دولت‌هاي گذشته كي بودجه را در زمان‌هاي ديگري تحويل مي‌دادند.
   لجاجتي با نمايندگان نداريم و قصد داريم كارها با شايستگي انجام شود، براي اجرايي شدن برجام و مشخص شدن سقف فروش نفت، بايد صبر مي‌كرديم تا لايحه تقديم مجلس شود. آخرين بودجه دودوازدهم كه در سال ٩٢ ارايه شد، هنوز موارد اختلافي با بانك مركزي در حال پيگيري است و اگر مطمئن شويم تصويب بودجه به امسال نخواهد رسيد، راه‌حل ديگري را طي مذاكره با مجلس مشخص خواهيم كرد.
   رييس كل بانك مركزي همه را دعوت كرده كه مشاهده كنند سوييفت برقرار است يا نه. در زمان تحريم امكان ارتباطات بانكي با جامعه بين‌الملل وجود نداشت. اكنون چون تحريم برداشته شد، سوييفت قابل اجراست. ما در ارتباط با بحث هسته‌اي، مسائل را حل كرديم اما مسائل اختلافي در برخي موارد با امريكا مفتوح است. اينكه برخي بانك‌ها به خاطر مسائل ديگري جز مسائل هسته‌اي، تحريم هستند، موضوع ديگري است كه در تلاش هستيم اين را نيز حل كنيم.
   رشد و توسعه افغانستان براي ما نيز مهم است. هميشه جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين همسايه خود نگاه مثبتي داشته است و از سوي ديگر مهاجران افغان داخل ايران، برادران و خواهران ديني ما هستند. به كسي اجازه اهانت و تحقير به اين مهمانان داده نمي‌شود. اين اشخاص حقوقي دارند و ممكن است جزو شهروندان نباشند، اما بايد حقوق اين عزيزان رعايت شود.
   ما شرمنده‌ايم و نسبت به كساني كه بي‌احترامي مي‌كنند، معترضيم اما واقعيت اين است در كشوري كه نسبت به خدمتگزاران خودشان، اهانت مي‌شود، برادران عزيز افغان ما، برخي مسائل را به دل نگيرند. برخي اشخاص، ذهن جامعه را نسبت به خدمتگزاران خود با تحريف و توهين مشوش مي‌كنند. يكي از سران كشورهاي منطقه گفته بود در يكي از روزنامه‌هاي شما به فرزندان ما توهين مي‌شود. ما جواب داديم فرزندان خودمان نيز خيلي در امان نيستند. شما نيز به دل نگيريد.
   هر‌كسي كه با وجود شايستگي از راهيابي به مجلس بازمانده، توسط همكاران ما در دولت دعوت به كار شده‌اند. ممكن است اگر كسي دعوت نشده، به دليل اين باشد كه جاي متناسبي با تخصص اين عزيزان نداشتيم. ما نيز در دوره دولت‌هاي نهم و‌دهم، به بخش پژوهش منتقل شديم و كتاب‌هايي منتشر كرديم. چه‌بسا خدماتي كه در اين دوران به كشور كرديم، بيشتر از سال‌هايي بود كه در مجلس بوديم. ما در آن سال‌ها موفق شديم الگوهايي براي اداره كشور، اصلاح نظام بودجه‌ريزي، بسيج ظرفيت‌هاي كشور براي مقابله همه‌جانبه با تهديدات را تهيه كنيم، در حالي كه مسووليت دولتي نداشتيم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: