واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۶۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶

پیشروی دست‌فروش‌ها به حریم تئاتر شهر

تدبیر24: تئاتر شهر، با همه قدمت و اعتبار و حرمتی که برای اهالی تئاتر و هنردوستان دارد، مدام از سوی مسئولان شهرداری با بی‌مهری مواجه می‌شود. آخرین نمونه‌اش هم اتفاقی است که هفته گذشته افتاد. دست‌فروشان و مغازه‌داران، در روزهای آخر اسفند درگیر شدند و نیروی انتظامی و مسئولان شهرداری هم فقط نظاره‌گر بودند. انبوهی از جمعیت، با فاصله‌ای کمتر از ١٠ متر از این بنای استوانه‌ای پرقدر و قیمت، ایستاده بودند به نظاره این درگیری ضدفرهنگی، درحالی‌که در سالن‌های تئاتر این مجموعه هم نمایش‌هایی روی صحنه بود و تماشاگران به هنگام ورود به این مجموعه نمایشی یا خروج از آن، مات و مبهوت و مضطرب از این اتفاق، در تقلا بودند؛ برای اینکه از مهلکه‌ای که رخ داده، جان سالم به در برند.
مدت‌هاست که مسئله فقدان حریم ایمنی تئاتر شهر، دغدغه تئاتری‌هاست. معتادان، کارتن‌خواب‌ها و ... که در محوطه پارک دانشجو و تئاتر شهر در رفت و آمدند، دلِ بسیاری از هنرمندان را برای اجرای تئاتر در این مجموعه و همین‌طور بسیاری از هنردوستان را برای تماشای تئاتر در آن، می‌لرزاند.
برخلاف تلاش‌های پریسا مقتدی، مدیر کنونی تئاتر شهر، برای ایجاد حریم این مجموعه نمایشی، هنوز سرانجامی برای امنیت این ساختمان دَوار رقم نخورده است. او در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: قبلا دراین‌باره با رئیس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران (علیزاده) و آقایان مسجدجامعی و چمران در دیدارهایی که از تئاتر شهر داشتند، صحبت کردیم و علاوه بر تأکید بر ضرورت پیگیری این وضعیت، آنها موافقت شفاهی داشتند که حریم تئاتر شهر احیا شود.
مقتدی با اشاره به اینکه برای این کار متخصصان امر باید نظر دهند که احیا به چه شکل انجام شود، افزود: بااین‌حال هنوز اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است و با توجه به اینکه در این شب‌ها مستندات بهتری هم داریم، حتما در یک‌سری مکاتبات و نامه‌نگاری‌های جدید آنها را ارائه خواهم کرد تا موضوع به‌طورجدی دنبال شود.
مقتدی گفت: در کنار مشکل دست‌فروشانی که این روزها در محوطه تئاتر شهر حضور دارند، متأسفانه رفت‌وآمدهای کارتن‌خواب‌ها در ساعات پایانی شب هم از دیگر معضلات و مشکلات این مجموعه است که حضور تمام این گروه‌های نامتجانس رفت‌و‌آمد را برای تماشاگران تئاتر و هنرمندان دچار مشکل کرده است که اینها جدا از مسائل زیبایی‌شناسی است که باید در این مکان به آن توجه کرد.
مدیر مجموعه تئاتر شهر با تشکر از مسئولانی که پیش‌ازاین موافقت خود را برای احیای حریم تئاتر شهر اعلام کرده‌اند‌، گفت: این درخواست را دارم که مسئولان مرتبط، مطالعه و اجرای حریم تئاتر شهر را به‌طور‌جدی عملی کنند؛ چون ضرورت آن بیش‌از قبل احساس می‌شود و در این ایام تمام مشکلاتی که وجود داشت، چند برابر شده است. اما این ماجرا فقط دغدغه مدیر تئاتر شهر نیست. هنرمندان هم دل‌نگران امنیت تئاتر شهر هستند. نادر برهانی‌مرند، کارگردانی که خودش این شب‌ها «در خواب دیگران» را روی صحنه دارد، به «شرق» می‌گوید: «من از دیرباز متوجه شده‌ام که با اتفاق‌های عجیب‌ و غریبی که دور تئاتر شهر می‌افتد، هم احساس امنیت نمی‌کنیم و هم فرهنگی‌بودن این محیط مخدوش شده. مسئولان مرکز هنرهای نمایشی و شورای شهر باید یک تدبیر جدی برای حفظ حریم این مجموعه بیندیشند؛ چون بعید نیست بعدازاین هم خبرهای رنگارنگ دیگری درباره محیط پیرامون تئاتر شهر بشنویم؛ کمااینکه ما در این محوطه سال‌هاست اتفاقات غریبی را به چشم دیده‌ایم. یک‌بار با پسر نوجوانم آمده بودم تئاتر شهر، به او گفتم دقایقی بیرون منتظر بمان تا من برگردم، بعد بلافاصله احساس نگرانی کردم و چنین چیزی از شأن محیط فرهنگی دور است. باید برای تئاتر شهر فکر عاجلی کرد».
فرهاد آییش، کارگردان دیگری که خودش این شب‌ها «چمدان» را بر صحنه سالن اصلی تئاتر شهر دارد و ازدحام هفته گذشته درست زمانی رخ داده که مخاطبان نمایش او در حال ورود به سالن بوده‌اند، درباره اینکه سرانجام برای حفظ حریم تئاتر شهر چه باید کرد، می‌گوید: «این مسئله تازه‌ای نیست و من واقعا نمی‌دانم چاره چیست؛ چون موضوع حریم این مجموعه مسئله‌ای بسیار پیچیده و قدیمی است. بازسازی تئاتر شهر و توجهی که دولتمردان به این مجموعه دارند یا ندارند، هم مسئله پیچیده‌ای است. اما پیچیده‌تر از آن، اقتصادی بیمار است که به واسطه آن یک‌سری آدم در تمام سال بی‌کار هستند و چند روز پایانی سال فقط می‌توانند دست‌فروشی کنند؛ پس خودبه‌خود بساطی برپا می‌شود. آنها می‌آیند روسری‌ای را که در مغازه ١٥‌ هزار تومان است در خیابان می‌فروشند پنج ‌هزار تومان و مغازه‌داری که در تمام سال کرایه می‌دهد با کسی که تمام سال بی‌کار بوده یا گدایی می‌کرده، رقیب می‌شوند و تنشی ایجاد می‌شود که این تنش ریشه در اقتصادی مریض دارد. امیدوارم این امیدی که مردم بستند به اینکه بعد از برجام از اقتصاد سالم‌تری برخوردار شویم، به واقعیت برسد. من خوش‌بینم. امیدوارم اتفاقی اساسی بیفتد. نجات از این شرایط هم چندان سخت نیست. ما معادن بزرگ داریم و توانایی‌های زیادی برای بهبود اوضاع داریم. مردم بسیار خوب و باپشتکار و توانایی هم داریم. اگر اقتصاد ما درست شود، این اتفاق‌ها کمتر می‌افتد؛ چون همه سر کار خودشان هستند».
در شرایطی‌که این اولین بار نیست که حریم تئاتر شهر با اتفاقی جنبی تهدید می‌شود، باید دید سرانجام مسئولان، با امیدی که در دل مردم ایجاد کرده‌اند، تدبیری هم برای حفظ حریم این ساختمان کهن نمایشی می‌اندیشند یا نه.
برچسب ها: تدبیر24 دست فروش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: