واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴

مردم قرباني ترقه‌بازي

حدود ۲۴ ساعت مانده به چهارشنبه سوري همچنان انتشار اخبار نگران‌كننده راجع به حوادث مربوط به مراسم چهارشنبه آخر سال ادامه دارد. در حالي كه اخبار منتشر شده از كشته و زخمي شدن تعدادي از شهروندان در حوادث چهارشنبه سوري حكايت دارد، مسئولان پليس و اورژانس نيز از آماده باش نيروهاي خود براي پوشش حوادث مربوط به مراسم چهارشنبه سوري خبر مي‌دهند.
 
تدبیر24:رفتارهاي پر خطر در چهارشنبه آخر سال در سال‌هاي اخير منجر به بروز حوادث دردآوري شده است. اين حوادث از دو هفته قبل از چهارشنبه سوري آغاز و در اين روز به اوج خود مي‌رسد. هر روز اخبار ناراحت‌كننده مبني بر مرگ نوجوانان و جوانان هنگام ساخت و استفاده از مواد محترقه به گوش مي‌رسد. موضوعي كه باعث شد آژير قرمز تلفات چهارشنبه سوري چند روز زودتر به صدا درآید. بررسي چند حادثه پيش آمده در روزهاي اخير شايد نشان‌دهنده عمق فاجعه مرگ و مير و معلوليت ناشي از استفاده از مواد محترقه باشد.

انفجار بمب دست‌ساز در اسلامشهر

اين روزها با شنيدن هر صداي مهيبي بيم بروز حادثه يا آتش سوزي وجود دارد. در روزهاي اخير يكي ديگر از مجروحان حادثه انفجار مواد محترقه در اسلامشهر جانش را از دست داد تا تعداد كشته‌هاي اين حادثه به سه نفر افزايش پيدا كند. عصر روز چهارشنبه انفجار مهيبي در يكي از محله‌هاي اسلامشهر باعث تخريب خانه‌اي چهار طبقه و شكسته شدن شيشه‌هاي خانه‌هاي اطراف شد. بلافاصله امدادگران آتش نشاني و ماموران نيروي انتظامي و چند دستگاه خودرو اورژانس به محل انفجار اعزام شدند كه مشخص شد انفجار مواد محترقه باعث تخريب بخشي از ساختمان چهارطبقه شده است. آتش‌نشانان هفت مرد را كه دچار جراحت شده بودند از خانه خارج كرده و تحويل اورژانس دادند. امدادگران اورژانس پس از معاينه مجروحان مرگ يكي از آنها را تاييد كردند. شش مصدوم ديگر نيز با بالگرد به بيمارستان‌هاي شهداي يافت‌آباد، امام رضا (ع)، امام خميني (ره) و سوانح سوختگي منتقل شدند. بررسي‌ها نشان داد در اين خانه ۵۰ كيلوگرم مواد محترقه نگهداري مي‌شد كه بخشي از آن منفجر شده بود. با گذشت بيش از سه روز از وقوع حادثه، دو مصدوم ديگر اين حادثه نيز جانشان را در روز گذشته از دست دادند. به گزارش مهر، گفته مي‌شود حال چهار مجروح ديگر اين حادثه كه در بيمارستان‌هاي تهران بستري هستند وخيم است و احتمال زنده ماندن تمامي آنها اندك است.

انبار بمب دستي در جنوب تهران

يك اشتباه كافي بود تا دو برادر ۱۵ و ۳۰ ساله تهراني بر اثر انفجار مواد محترقه مجروح شوند. اما اين تمام ماجرا نبود. جمعه شب گذشته وقتي صداي انفجاري در محله جواديه تهران شنيده شد ماموران آتش نشاني براي بررسي موضوع به آنجا رفتند و متوجه شدند باز هم انفجار به دليل ساخت مواد محترقه است و دو برادر خياط مجروح شده اند. در بررسي خانه دو برادر ۲۰ نارنجك دست ساز يك كيلوگرمي كشف شد كه در صورت انفجار بخش زيادي از ۱۰متري جواديه دچار خسارت مي‌شد. سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در اين باره گفت: در اين حادثه دو جوان دچار سوختگي شده و ماموران آتش نشان ۸۰ بمب دست‌ساز در اين منزل مسكوني كشف كردند. سيد جلال ملكي اظهار كرد: ساعت ۲۳:۵۰ شب جمعه حادثه انفجار در يك منزل مسكوني در جواديه ۱۰متري اول به سامانه ۱۲۵ اعلام و ماموران دو ايستگاه آتش نشاني به محل حادثه اعزام شدند. او افزود: به هنگام رسيدن آتش نشانان به محل حادثه دو جوان ۱۵ و ۳۰ ساله با بدن‌هاي سوخته خود را به ماموران آتش نشان رسانده و تقاضاي كمك كردند كه توسط عوامل اورژانس به مراكز درماني منتقل شدند. او گفت: تمامي در و شيشه‌هاي طبقه همكف اين منزل مسكوني ۵۰ متري قديمي كه به يك كارگاه خياطي تبديل شده بود، بر اثر اين انفجار تخريب شد. ملكي خاطرنشان كرد: در يكي از كمدهاي اين كارگاه ۳۰ بمب دست ساز بزرگ و ۵۰ بمب دست ساز كوچك و همچنين مقدار زيادي مواد آتش‌زا كشف شد. سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران تاكيد كرد: اگر اين حجم مواد آتش‌زا منفجر مي‌شد حادثه‌اي فجيح رقم مي‌خورد و حداقل چندين منزل مسكوني دچار حادثه مي‌شدند. به گزارش ايرنا، ملكي افزود: مواد آتش‌زا از محل حادثه با احتياط به مكان امن منتقل شد و ساعت ۲:۵۴بامداد روز شنبه اين عمليات پايان يافت.

۲ كشته در حوادث چهارشنبه سوري تهران

همه فكر مي‌كنند هر انفجار مواد محترقه به مرگ‌وسوختگي پوست منجر مي‌شود، اما مهم‌ترين آسيب انفجار مواد محترقه قطع عضو است. رئيس اورژانس تهران درباره حوادث پيش از چهارشنبه‌سوري به ميزان گفت: در دو حادثه‌اي كه تاكنون اورژانس به‌خاطرش براي امدادرساني در محل حاضر شده است، هشت نفر دچارسوختگي و سه نفر دچار قطع عضو شده‌اند و احتمال فوت آن دو نفر وجود دارد. همچنين در اين مدت دونفر نيز در صحنه حادثه جانشان را از دست داده اند. به گفته اسدا... موسوي نيروهاي اين سازمان آمادگي لازم را براي پوشش حوادث چهارشنبه سوري دارند و در آخرين سه شنبه سال در ميادين اصلي شهر مستقر مي‌شوند.

هنجارشكنان بدون نوروز

به گفته حسين اشتري فرمانده نيروي انتظامي افرادي كه مواد محترقه و آسيب‌زا توليدوتوزيع مي‌كنند بدانند ماموران براساس نظر قضائی با آنها برخورد مي‌كنند. همچنين خودروهايي كه باعث مزاحمت و سلب آرامش مردم دراين ايام شوند توقيف وتا پايان تعطيلات در پاركينگ مي‌مانند. در همين حال افراد متخلف تا پايان تعطيلات ميهمان پليس هستند و دربازداشت به سرخواهندبرد. بهمن كشاورز حقوقدان و وكيل دادگستري درباره مجازات ساخت و استفاده از مواد محترقه مي‌گويد: اگر مواد جز مواردي باشند كه شمردم و عنوان كردم، خود اين امر جرم است و به تنهايي قابل مجازات است و مجازات آن هم كم نيست و (حداكثر تا ۵ سال حبس) دارد. ولي اگر مواد جز مواردي باشد كه اساسا مواد محترقه و منفجره ممنوعه نيست، ولي موادي باشد كه به وسيله آن اين قبيل مواد آتش بازي را درست مي‌كند، اگر مواد غيرمجاز، قاچاق يا غيرقانوني در آن نباشد به خودي خود البته جرم محسوب نمي‌شود، ولي چنانچه به وسيله آن اعمالي ارتكاب شود كه آن اعمال جرم باشد، طبيعتا مجازات خاص خود را دارد.

سنت كهن را دريابيد

يك مددكار اجتماعي و استاد دانشگاه درباره چگونگي مديريت هيجان‌ و رفتارهاي پر خطر در چهارشنبه سوري به «آرمان» مي‌گويد: چند سال پيش شهرداري در برخي ميادين شهر جايگاه‌هايي براي برافروختن آتش و برگزاري جشن چهارشنبه آخر سال ايجاد كرد. با توجه به اينكه شهرداري به دليل اين اقدام مورد ندامت برخي افراد قرار گرفت، ديگر اين اقدام پسنديده تكرار نشد، اما بايد اذعان داشت كه چنين اقدامي از سوي مديريت شهري براي كنترل حوادث ناشي از اين شب مناسب و كارشناسي شده بود. محمد زاهدي اصل مي‌افزايد: مسئولان بايد واقعيت چهارشنبه سوري را به عنوان يك سنت كهن بپذيرند. در اصل چهارشنبه سوري يك مناسبت همراه با نشاط و شادابي است. به گفته او نبايد اين نشاط را با اعمال سياست‌هاي غلط از نسل جوان دور كرد. اين مددكار اجتماعي تاكيد مي‌كند: به گفته او همه اقشار و افراد در جامعه بايد چهارشنبه سوري را بپذيرند. زاهدي اصل تصريح مي‌كند: براي برگزاري بي خطر چهارشنبه سوري بايد از گروه‌هاي مرجع جامعه همچون بازيگران، ورزشكاران و افراد چهره استفاده كرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: